Citat:
Ursprungligen postat av
Mapping
Fast, om du kollar Allabolag.se för 2023, som är sista färdiga årsbokslutet, omsatte de 339 MSEK med 259 anställda och gjorde ingen vinst. I de siffror du räknat fram kan du lägga på tjänstepension vilket man får anta att bolaget betalar, och jag skulle gissa att personalkostnaden du räknat fram endast står för 70-80% av den totala kostnadsbasen. Du får räkna in sådant som overhead också (framför kostnaden för kontorshyror, datorer, mobiler, avskrivningar osv.). Då är 350 MSEK på 250 anställda inte så bra.
Därutöver har vi inte siffror för 2024 vad jag vet, och som framkommit tidigare verkar de ha tappat en stor kund plus haft turbulens med anställda som sagt upp sig etc. så man får väl anta att omsättningssiffran är betydligt lägre 2024 än 2023.
Du kan lägga på 6 % på mina beräkningar om du vill, det gör varken bu eller bä för slutsatsen. Man kan däremot räkna mer noggrant; exempelvis när en anställd är född, vilken kommun de bor i, och så vidare. Självklart spelar antalet anställda roll – det är en kostnad. Men att påstå att det är en självklarhet att man inte överlever på 350 mkr (läs egentligen: 336 mkr) med 250 anställda är felaktigt.
Min beräkning utgick från en genomsnittslön på 60 tkr för 250 anställda, vilket inkluderar overhead. Vi kan inte lägga till övriga kostnader, som kontorshyror, datorer, mobiler och avskrivningar, i den första beräkningen.
Lönekostnaderna uppgick till 68 % av omsättningen 2023. Om vi kollar på 2022 var motsvarande siffra 71 %. Ser vi även på 2021, gick företaget från 9 mkr i kassan till 34 tkr 2022 – eller utgången av 2022 (jag är osäker och orkar inte gå igenom PDF:en igen 😅

.
Det är hur som helst tydligt att läget inte såg bra ut redan i början av 2022. Detta lär de ha sett. Att dessutom dela ut 8 mkr i en sådan situation är, enligt min lekmannamening, inte helt försvarbart.
Oavsett, vad jag menar är att dra en direkt slutsats om att 350 mkr inte skulle räcka för 250 anställda är inte rättvist eller korrekt. Däremot är det uppenbart att kostnaderna är höga.
När man läser årsredovisningen blir det ganska tydligt att ledningen och de under dem inte agerade varsamt och inte hade tillräcklig koll på ekonomin. Detta talar för att de personer som VD:n avsatte antagligen var med och lade den osäkra grund som vi ser konsekvenserna av idag. Jag skulle lägga skulden på dåligt företagande och bristfälligt ledarskap. Men vad vet jag 🤷🏼 Jag läser bara PDF:er...