2025-01-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Du har panik, lugna ner dig

Knappast. Tål inte hjärndöda teorier bara.
Citera
2025-01-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Bra. Käft nu din dumma jävel.

"En ny undersökning visar att många arbetsgivare föredrar att anställa AI framför unga från Generation Z. Det här handlar kritiken mot de unga medarbetarna främst om."

"n ny undersökning från Hult International Business School avslöjar att 37 procent av arbetsgivarna hellre anställer AI än nyutexaminerade från Generation Z.

”Arbetsgivarna anser att Generation Z saknar praktisk erfarenhet och ofta har svårt att samarbeta i team”, skriver Newsweek."

Och du påstår att AI inte tar några jobb.
Jag hör av mig till dig när jag vill återställa lösenordet på min dator!

Exakt var i ditt inlägg står det att AI har tagit jobb inom IT sektorn..? Och exakt varifrån kommer dessa siffror.

Börja där vetja!

Eller förresten jag ser ju din källa nu "en ny undersökning".
Senast redigerad av kalleboool 2025-01-24 kl. 21:38.
Citera
2025-01-24, 21:41
Medlem
Dan-Eliassons avatar
Citat:
It slakten har börjat, vänta bara tills AI slår till med full kraft, då är tom indier överflödiga.

Detta ser jag som fullt tänkbart i kombination med en åldrande bemanning.
Var de nystartade och unga för femton år sedan så börjar de vara medelålders med höga lönekrav nu (som många andra inom it).
Har man inte beläggning till mycket hög timpenning alternativt 100% beläggningsgrad så sitter man istället med höga kostnader.
Läste häromdagen att det börjar vara underskott av elever på de praktiska programmen och är det tomt där är det fullt någon annanstans, kan bli det nyexaminerade inom data och it som går ut till ingenting.
Citera
2025-01-24, 21:51
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Var har jag påstått att just den här konkursen beror på AI?

Visst vet du, svenssoningenjör mer än de som investerade precis 500 miljarder dollar i det.
Vem pratar om copilot? Är din referens ett Microsoft forum för EN produkt när det utvecklas tusentals?

Nyttig idiot? Förutom att jag är involverad i AI själv. Förstår inte vad du försöker kommunicera men jag kan slå vad om att chatgpt besitter betydligt mer kunskap än vad du själv gör.
Men du är väl en nyttig svensson som alltid är efterklok.

Oj, H.K.H ”Involverad i AI själv”. Hoppas du är jävligt lång i något skruttet AI-bolag.
Citera
2025-01-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Fast, om du kollar Allabolag.se för 2023, som är sista färdiga årsbokslutet, omsatte de 339 MSEK med 259 anställda och gjorde ingen vinst. I de siffror du räknat fram kan du lägga på tjänstepension vilket man får anta att bolaget betalar, och jag skulle gissa att personalkostnaden du räknat fram endast står för 70-80% av den totala kostnadsbasen. Du får räkna in sådant som overhead också (framför kostnaden för kontorshyror, datorer, mobiler, avskrivningar osv.). Då är 350 MSEK på 250 anställda inte så bra.

Därutöver har vi inte siffror för 2024 vad jag vet, och som framkommit tidigare verkar de ha tappat en stor kund plus haft turbulens med anställda som sagt upp sig etc. så man får väl anta att omsättningssiffran är betydligt lägre 2024 än 2023.

Du kan lägga på 6 % på mina beräkningar om du vill, det gör varken bu eller bä för slutsatsen. Man kan däremot räkna mer noggrant; exempelvis när en anställd är född, vilken kommun de bor i, och så vidare. Självklart spelar antalet anställda roll – det är en kostnad. Men att påstå att det är en självklarhet att man inte överlever på 350 mkr (läs egentligen: 336 mkr) med 250 anställda är felaktigt.

Min beräkning utgick från en genomsnittslön på 60 tkr för 250 anställda, vilket inkluderar overhead. Vi kan inte lägga till övriga kostnader, som kontorshyror, datorer, mobiler och avskrivningar, i den första beräkningen.

Lönekostnaderna uppgick till 68 % av omsättningen 2023. Om vi kollar på 2022 var motsvarande siffra 71 %. Ser vi även på 2021, gick företaget från 9 mkr i kassan till 34 tkr 2022 – eller utgången av 2022 (jag är osäker och orkar inte gå igenom PDF:en igen &#128517.

Det är hur som helst tydligt att läget inte såg bra ut redan i början av 2022. Detta lär de ha sett. Att dessutom dela ut 8 mkr i en sådan situation är, enligt min lekmannamening, inte helt försvarbart.

Oavsett, vad jag menar är att dra en direkt slutsats om att 350 mkr inte skulle räcka för 250 anställda är inte rättvist eller korrekt. Däremot är det uppenbart att kostnaderna är höga.

När man läser årsredovisningen blir det ganska tydligt att ledningen och de under dem inte agerade varsamt och inte hade tillräcklig koll på ekonomin. Detta talar för att de personer som VD:n avsatte antagligen var med och lade den osäkra grund som vi ser konsekvenserna av idag. Jag skulle lägga skulden på dåligt företagande och bristfälligt ledarskap. Men vad vet jag 🤷🏼 Jag läser bara PDF:er...
Senast redigerad av CygnysX 2025-01-24 kl. 23:05.
Citera
2025-01-25, 00:07
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygnysX
.... Medelsnittet per debiterad timme ligger lätt över 700kr..

Medelsnittet per debiterad timme är på tretton37 cirka 950 kr. Jag tror det lägsta var 850 till upp på 1500 (som jag känner till).

Mellan åren 2020 till 2025 var cirka 80-90 % på uppdrag. Konsulter får betalt fullt ut oberoende om de är på uppdrag eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
...Tretton37 kanske inte tog avtalet på så stort allvar? Och då åker man ut som leverantör till IKEA...

Jag tror inte IKEA fick bolaget på fall. Tretton37 hade andra stora kunder.

Citat:
Min beräkning utgick från en genomsnittslön på 60 tkr för 250 anställda...

Lönerna på tretton37 är dåliga jämfört med andra konsultbolag. Skulle gissa på 40 tkr och uppåt.

Citat:
När man läser årsredovisningen blir det ganska tydligt att ledningen och de under dem inte agerade varsamt och inte hade tillräcklig koll på ekonomin. Detta talar för att de personer som VD:n avsatte antagligen var med och lade den osäkra grund som vi ser konsekvenserna av idag. Jag skulle lägga skulden på dåligt företagande och bristfälligt ledarskap. Men vad vet jag 🤷🏼 Jag läser bara PDF:er...

Tretton37 har/hade stora omkostnader, tuff konkurrens och utmaningar (covid19 etc).
Citera
2025-01-25, 09:38
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
"Management by fear" verkar vara en återkommande kommentar när man läser recensionerna på Glassdoor: https://www.glassdoor.com/Reviews/tr...ws-E949134.htm

Glenn Killing hade varit stolt.

Själv undrar jag om problemen kan ha berott på att man haft svårt att locka till sig samurajer eftersom bolaget verkar vara så tydligt profilerat mot just ninjor. Mångfald är viktigt.
Citera
2025-01-25, 09:43
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Vill tillägga att till dags dato så har företaget (5567979306) 48 020 245 SEK i betalningsanmärkningar för A-mål dvs skatteskulder. Detta enligt kreditupplysningen jag nyss tog. Så det är betydligt mer som saknas än 8 miljoner.
Citera
2025-01-25, 11:24
Medlem
zeligs avatar
Citat:
It slakten har börjat, vänta bara tills AI slår till med full kraft, då är tom indier överflödiga.

Citat:
Alla IT-tjänster kommer försvinna.
Minns när utvecklare sade för 2 år sedan att AI inte kommer ersätta de inom de närmsta 10 åren..
De ersätts idag av AI.

Kanske något OT men för alla som tror AI kommer ersätta allt och alla så rekommenderas följande intervju: Torvalds Speaks: Future of AI

Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Det är ju ren slakt i It-branschen just nu. Inte nog med att det är dåliga tider i Sverige, vi har extrema mängder indier som anländer varje vecka.

För dessa blir ju det lite som slavarbete. De jobbar för ingenting för att få permanent uppehållstillstånd. När man hör från dem hur det är i Indien så förstår man.

Detta med arbetskraftinvandring kommer slå ut stora delar av den normala marknaden som vi kände till det i Sverige.

För att göra det ännu roligare i just it, så finns det nu mer it-konsultbolag än vad det finns jobb inom delar av systemutveckling. Det innebär att om man skickar sitt CV till alla de som söker it folk på tex arbetsförmedlingens hemsida, så kommer alla dessa firmor skicka ert CV till företaget som söker en anställd. Och då ingen firma vill anställa någon innan den har ett uppdrag, så blir det ett väldigt konstigt upplägg.

Lägg till att Volkswagen kickat 40 000, varav massor var indier. It-bolagen är helt nedlusade med indier.

När det gäller indier så jobbar jag dagligen med en hel armé. Visst, några är rätt kunniga och de är billga men kännetecken är noll kreativitet och initiativförmåga.
Deras kulterellt hirarkiska struktur gör att de inte kan jobba på ett självständigt sätt. (Detta kommer ta många år att förändra)

Har nån hört talas nån "killer product" från Indien? (och då menar jag mjukvara)
Citera
2025-01-25, 11:29
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Vill tillägga att till dags dato så har företaget (5567979306) 48 020 245 SEK i betalningsanmärkningar för A-mål dvs skatteskulder. Detta enligt kreditupplysningen jag nyss tog. Så det är betydligt mer som saknas än 8 miljoner.

Oj, bra jobbat och bra grävt. Hur gör man för att driva en it-konsultfirma så, jag förstår nog inte företagsekonomi bra nog för att förstå hur det kan bli på det viset.
Citera
2025-01-25, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Oj, H.K.H ”Involverad i AI själv”. Hoppas du är jävligt lång i något skruttet AI-bolag.

Lite mer insatt än att posta ett inlägg från ett Microsoft forum
Jävla idioter.

Inte undra på att Sverige är längst ner i AI-stegen med efterblivna ingenjörer som er.
Citera
2025-01-25, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Dålig ledning.

Aldrig förstått hur företag 250 anställda ens går runt om de inte har råd att betala en skuld på 8miljoner..

Ledningen sjappade? De flyttade alla pengar de kunde i samband med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in