2025-01-24, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Alla IT-tjänster kommer försvinna.
Minns när utvecklare sade för 2 år sedan att AI inte kommer ersätta de inom de närmsta 10 åren..
De ersätts idag av AI.

Jag vet, ville bara inte dra ner rullgardinen helt för killen....
Citera
2025-01-24, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Nu nämnde han väl inget om snickare och rörmokare? Det låter som du försöker intala dig själv att it arbetare kommer behövas i framtiden i samma utsträckning som idag. Ai kommer göra ditt jobb väldigt snart, naturligtvis som någon påpekande behöver ai instruktioner men det kommer ju kunna gå att banta ner säkert 90% av personalstyrkan. De 10% som kommer ge ai instruktioner kräver bara lite ris o curry så är dom nöjda 😂

Du får tro och asgarva åt precis vad du vill. Men det får dig inte att framstå som särskilt intelligent.

Citat:
Alla IT-tjänster kommer försvinna.
Minns när utvecklare sade för 2 år sedan att AI inte kommer ersätta de inom de närmsta 10 åren..
De ersätts idag av AI.

Var då? Inte en enda person jag känner i branschen har blivit ersatt eller ens i närheten av ersatt av ett AI. Några använder det som hjälpmedel men på min arbetsplats kan jag inte påstå att ens det är särskilt vanligt. Sen är det ju viss skillnad på support-chat och ingenjörer. Ni är så jävla uppe i era egna konspirationer. Ta en promenad.
Senast redigerad av kalleboool 2025-01-24 kl. 16:09.
Citera
2025-01-24, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
340 miljoner i omsättning på 250 anställda är alldeles för lite för att överleva. IT-konsulter tjänar vanligen bra, givetvis beroende på kompetens, men summan lämnar inte stora marginaler över till annat än lön för de anställda.

Det räcker gott och väl.
Citera
2025-01-24, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Du får tro och asgarva åt precis vad du vill. Men det får dig inte att framstå som särskilt intelligent.

Var då? Inte en enda person jag känner i branschen har blivit ersatt eller ens i närheten av ersatt av ett AI. Några använder det som hjälpmedel men på min arbetsplats kan jag inte påstå att ens det är särskilt vanligt. Sen är det ju viss skillnad på support-chat och ingenjörer. Ni är så jävla uppe i era egna konspirationer. Ta en promenad.

Snälla någon.
Det är nedskärningar varenda vecka på stora IT-bolag i samband med effektivisering kopplade till AI.
Om du inte känner till det, då borde du inte ens yttra dig om ämnet.
Citera
2025-01-24, 16:35
Medlem
tretton37.. coolt elite! .. .

Dessa fantasibolag som tar hutlösa priser för sina tjänster.
Citera
2025-01-24, 16:52
Medlem
Citat:
Snälla någon.
Det är nedskärningar varenda vecka på stora IT-bolag i samband med effektivisering kopplade till AI.
Om du inte känner till det, då borde du inte ens yttra dig om ämnet.

Då är jag tyst och fortsätter gå till mitt IT-jobb tillsvidare med högre lön än 99% av befolkningen. Tack och hej.
Citera
2025-01-24, 17:22
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Jobbade du som konsult på bolaget? Har du någon insyn i detaljer kring vad som hände som föranledde styrelsens avgång samt den här nya finansieringen som offentliggjordes bara några månader innan konkursen?

Ja, jag jobbar på bolaget. Nej, vi visst redan 2023 att vi hade problem med ekonomin men att det var så illa. Droppen för många var när man i somras inte betalade ut löner i tid. Styrelsens avgång kom i samma väva så man anade att det var illa. Så konkurs var kanske ingen överraskning.

Jag har ingen aning varför styrelsens avgick. Ingen annan vet heller. Så det är mer spekulationer kring det.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Detta med finansieringen är egentligen det som konstigast i mina ögon - att man går ut med att man har säkrat detta men ändå väljer att stänga ner kort därpå. Fick finansiären kalla fötter möjligtvis?

Jag beklagar att du förlorade jobbet på grund av denna överambition, det är alltid tråkigt när ren girighet tar över och förstör något som har tuffat på bra under så pass lång tid.

Det var ett bolag i Dubai som skulle hoppa in och finansiera tretton37. Det var det som sades, sen har det var helt tyst. Så jag gissar på att finansiären fick kalla fötter.

För mig spelar det ingen roll, jag har ett nytt jobb på g. De flest kommer få nya jobb. Dock vill man att det ska vara över så att man kan gå vidare.
Citera
2025-01-24, 17:27
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Synd om det stämmer med Deniz. Träffade honom när bolaget var ett år gammalt och det var en väldigt driven och målmedveten entreprenör jag såg. Trevlig och ordentlig.

Egentligen har jag inget emot honom som person, fått också intrycket att han driven och trevlig. Han får såklart driva bolaget som han vill, det är upp till honom. Det är bara konstigt med att företaget skulle nå 1 miljard året 2025, liksom varför? Ingen specifik strategi förutom att expandera
Citera
2025-01-24, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
340 miljoner i omsättning på 250 anställda är alldeles för lite för att överleva. IT-konsulter tjänar vanligen bra, givetvis beroende på kompetens, men summan lämnar inte stora marginaler över till annat än lön för de anställda.

350 000 000 / 250 = 1 400 000 per anställd / år.

Låt oss säga att medelsnittslönen är på 60 000kr... Det kostar företaget i runda slängar 20-25tkr att betala ut.. Vilket är 85 000kr/mån (1 020 000kr/år)... Detta är en timlön på 60 000 / 160 = 375kr/h... Medelsnittet per debiterad timme ligger lätt över 700kr..

För att betala ut 375kr, så kostar det i runda slängar 30%... 112kr... Vilket leder till att en timmes arbete kostar 487kr/h för företaget. Det ger 212kr kvar per debiterad timme. Vilket är 43,53%. Det är verkligen ingen dålig marginal på timmen.

Oavsätt hur vi slänger runt siffrorna så är ditt påstående ganska inkorrekt eller om någon väljer att räkna mer exakt... Så är 350mkr mer än väl på 250 anställda... Absolut en stor utgift, men det handlar om hur man spenderar resten av pengarna också.
Citera
2025-01-24, 20:53
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygnysX
350 000 000 / 250 = 1 400 000 per anställd / år.

Låt oss säga att medelsnittslönen är på 60 000kr... Det kostar företaget i runda slängar 20-25tkr att betala ut.. Vilket är 85 000kr/mån (1 020 000kr/år)... Detta är en timlön på 60 000 / 160 = 375kr/h... Medelsnittet per debiterad timme ligger lätt över 700kr..

För att betala ut 375kr, så kostar det i runda slängar 30%... 112kr... Vilket leder till att en timmes arbete kostar 487kr/h för företaget. Det ger 212kr kvar per debiterad timme. Vilket är 43,53%. Det är verkligen ingen dålig marginal på timmen.

Oavsätt hur vi slänger runt siffrorna så är ditt påstående ganska inkorrekt eller om någon väljer att räkna mer exakt... Så är 350mkr mer än väl på 250 anställda... Absolut en stor utgift, men det handlar om hur man spenderar resten av pengarna också.

Fast, om du kollar Allabolag.se för 2023, som är sista färdiga årsbokslutet, omsatte de 339 MSEK med 259 anställda och gjorde ingen vinst. I de siffror du räknat fram kan du lägga på tjänstepension vilket man får anta att bolaget betalar, och jag skulle gissa att personalkostnaden du räknat fram endast står för 70-80% av den totala kostnadsbasen. Du får räkna in sådant som overhead också (framför kostnaden för kontorshyror, datorer, mobiler, avskrivningar osv.). Då är 350 MSEK på 250 anställda inte så bra.

Därutöver har vi inte siffror för 2024 vad jag vet, och som framkommit tidigare verkar de ha tappat en stor kund plus haft turbulens med anställda som sagt upp sig etc. så man får väl anta att omsättningssiffran är betydligt lägre 2024 än 2023.
Citera
2025-01-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Som IT-konsult är jag noll orolig. En "AI" som du och jag känner den, kommer aldrig ta mitt jobb. Vi befinner oss i en superbubbla där pengar flyger kors och tvärs. Du är en nyttig idiot och tror på charlatanerna.

Läs reviews av Microsofts flaggskepps-AI-produkt Copilot och coola ner lite. I princip alla företag som sysslar med AI har liknande problem.

Ifall du tror konkursen beror på AI-boomen så är du riktigt trög, haha.

Var har jag påstått att just den här konkursen beror på AI?

Visst vet du, svenssoningenjör mer än de som investerade precis 500 miljarder dollar i det.
Vem pratar om copilot? Är din referens ett Microsoft forum för EN produkt när det utvecklas tusentals?

Nyttig idiot? Förutom att jag är involverad i AI själv. Förstår inte vad du försöker kommunicera men jag kan slå vad om att chatgpt besitter betydligt mer kunskap än vad du själv gör.
Men du är väl en nyttig svensson som alltid är efterklok.
Citera
2025-01-24, 21:28
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llortig
Det verkar ha varit en riktig storm av problem som ledde fram till det här. Företaget hade skatteskulder (typ 9 miljoner till Skatteverket), vilket gjorde att de blev av med F-skattsedeln. Hela styrelsen hoppade av under sommaren, och det snackades om att löner inte betalades ut i tid till vissa anställda. Sen kom den stora smällen när IKEA, en av deras största kunder, avslutade alla avtal i slutet av året. Oklart exakt hur många konsulter de hade där, men det verkar ha varit en hel del.

Trots försök att fixa läget med nya investeringar och omstruktureringar gick det inte att rädda bolaget. Det känns som att det var en mix av dålig ekonomisk styrning, tappat förtroende från kunder och en allmänt tuff marknad som sänkte dem. Trist för alla som jobbade där!

Man jiddrar inte med IKEA.
Jobbat åt en leverantör till IKEA, och dom hade krav som ingen annan kund hade.
T.ex. måste företaget leva upp till en viss säkerhetsstandard. Hålla brandövningar med personalen och sånt, för att få vara leverantör.

Tretton37 kanske inte tog avtalet på så stort allvar? Och då åker man ut som leverantör till IKEA.

Nina mot viking, och vikingen vann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in