• 1
  • 2
2025-01-22, 22:32
Medlem
"men åh tänk om jag hade haft mer tur med genlotteriet" är ju någonting man hör ganska ofta.

är inte detta ett väldigt märkligt uttryck? antyder man inte då felaktigt att alla egentligen har exakt samma genetiska förutsättningar? att med lite mer tur med lyckohjulet så hade man kunnat få en superkropp... typ?
alla är väl "ihopsatta" på ett mycket speciellt sätt som gör att just vi är vi. vi har väl ärvt våra förfäders DNA vilket då borde betyda att det inte fanns så mycket annat att välja på. det var detta DNA eller inget.

om jag hade blivit "ihopsatt" på ett annat sätt så hade väl "jag" blivit en annan person med ett annat DNA och därmed inte funnits.

det kanske beror lite på vad som menas med "genlotteri". om man menar att de inte fick välja hur de skulle bli så förstår jag men om de menar att lyckohjulet oturligt nog inte stannade vid "superkropp" så blir det ju väldigt dumt....eller hur?
Citera
2025-01-22, 23:07
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPerfectionist
"men åh tänk om jag hade haft mer tur med genlotteriet" är ju någonting man hör ganska ofta.

är inte detta ett väldigt märkligt uttryck? antyder man inte då felaktigt att alla egentligen har exakt samma genetiska förutsättningar? att med lite mer tur med lyckohjulet så hade man kunnat få en superkropp... typ?
alla är väl "ihopsatta" på ett mycket speciellt sätt som gör att just vi är vi. vi har väl ärvt våra förfäders DNA vilket då borde betyda att det inte fanns så mycket annat att välja på. det var detta DNA eller inget.

om jag hade blivit "ihopsatt" på ett annat sätt så hade väl "jag" blivit en annan person med ett annat DNA och därmed inte funnits.

det kanske beror lite på vad som menas med "genlotteri". om man menar att de inte fick välja hur de skulle bli så förstår jag men om de menar att lyckohjulet oturligt nog inte stannade vid "superkropp" så blir det ju väldigt dumt....eller hur?

Nej, "genlotteriet" handlar som med andra lotterier om slumpen.
Var föds du, under vilken tidsperiod föds du, vilka förutsättningar har du under din uppväxt, och vilka genetiska förutsättningar har du.
Citera
2025-01-23, 08:00
Medlem
Citat:

Visserligen är dina gener en kombo av dina föräldrars. Så utfallet kan ju inte bli vad som helst. Men hur dina föräldrars gener blandades i dig är slump - helsyskon kan ju bli ganska olika.
Citera
2025-01-23, 08:06
Medlem
F.Hansens avatar
Det är märkligt om det uttalas av en vuxen eftersom fantasin om ett bättre tillstånd genom hookuspokus är barnsligt.

Ex tänk om jag var rik. Tänk om jag var whatever pga whatever.

Livet är som det är och vill du att det ska vara annorlunda så får du göra det som krävs.
Citera
2025-01-23, 10:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Visserligen är dina gener en kombo av dina föräldrars. Så utfallet kan ju inte bli vad som helst. Men hur dina föräldrars gener blandades i dig är slump - helsyskon kan ju bli ganska olika.

Så är det. En bättre analogi än ett lotteri är att se varje människas genetiska arv som en kortlek. Du får en giv som består av hälften av korten som dina föräldrar ärvde från sina föräldrar.
Citera
2025-01-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så är det. En bättre analogi än ett lotteri är att se varje människas genetiska arv som en kortlek. Du får en giv som består av hälften av korten som dina föräldrar ärvde från sina föräldrar.

kan man dock verkligen se det hela som en slump....att man blev som man blev? att man blev som man blev borde väl tyda på att det inte kunde ha blivit på något annat sätt eftersom det annars hade blivit en annan person?

eller det kanske var det som var din poäng 😝... att man inte riktigt kan se det som ett lotteri
Citera
2025-01-23, 11:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
kan man dock verkligen se det hela som en slump....att man blev som man blev? att man blev som man blev borde väl tyda på att det inte kunde ha blivit på något annat sätt eftersom det annars hade blivit en annan person?

eller det kanske var det som var din poäng 😝... att man inte riktigt kan se det som ett lotteri

Min poäng var att du får en giv som beror på slumpen, men från de kortlekar som dina föräldrar ärvde från sina föräldrar. Dessa kortlekar kan innehålla både bra och dåliga kort i olika proportioner.
Citera
2025-01-23, 12:27
Medlem
Citat:

Tycker uttrycket är okej, men man får inte ta det allt för bokstavligt. Vilka gener man får är självklart baserat på vilka föräldrar man har, men även tur.
Citera
2025-01-23, 12:39
Medlem
edit: ta bort. glömde citera 😂
Senast redigerad av MissPerfectionist 2025-01-23 kl. 12:41.
Citera
2025-01-23, 12:41
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Epigenetiska uttryck (miljö) är 95%. Dålig ursäkt att skylla på gener, "kraftig benstomme" och vad det nu kan tänkas vara.
Citera
2025-01-23, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Min poäng var att du får en giv som beror på slumpen, men från de kortlekar som dina föräldrar ärvde från sina föräldrar. Dessa kortlekar kan innehålla både bra och dåliga kort i olika proportioner.

ok. så detta betyder väl då i princip att "korten" som skapade oss inte kunde ha blivit annorlunda....att jag inte kunde ha blivit smartare, inte fått adhd, snyggare kropp och blivit mycket längre?
Citera
2025-01-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Epigenetiska uttryck (miljö) är 95%. Dålig ursäkt att skylla på gener, "kraftig benstomme" och vad det nu kan tänkas vara.

vad betyder det? epigenetisk. är det typ att du kan få ett förändrat utseende pga miljöfaktorer? typ genom att din mamma röker, knarkar, super under graviditeten? eller genom att man själv gör allt detta när man väl är född....har jag förstått det rätt?

det var vad jag kom fram till genom en snabb googling 🫣 ursäkta om jag låter korkad men jag kan inte så mycket om detta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in