Citat:
Ursprungligen postat av
MissPerfectionist
"men åh tänk om jag hade haft mer tur med genlotteriet" är ju någonting man hör ganska ofta.
är inte detta ett väldigt märkligt uttryck? antyder man inte då felaktigt att alla egentligen har exakt samma genetiska förutsättningar? att med lite mer tur med lyckohjulet så hade man kunnat få en superkropp... typ?
alla är väl "ihopsatta" på ett mycket speciellt sätt som gör att just vi är vi. vi har väl ärvt våra förfäders DNA vilket då borde betyda att det inte fanns så mycket annat att välja på. det var detta DNA eller inget.
om jag hade blivit "ihopsatt" på ett annat sätt så hade väl "jag" blivit en annan person med ett annat DNA och därmed inte funnits.
det kanske beror lite på vad som menas med "genlotteri". om man menar att de inte fick välja hur de skulle bli så förstår jag men om de menar att lyckohjulet oturligt nog inte stannade vid "superkropp" så blir det ju väldigt dumt....eller hur?
Nej, "genlotteriet" handlar som med andra lotterier om slumpen.
Var föds du, under vilken tidsperiod föds du, vilka förutsättningar har du under din uppväxt, och vilka genetiska förutsättningar har du.