• 1
  • 2
2006-08-24, 18:20
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag har upptckt att jag har skitsvrt att leva i nuet. Att jag liksom blas-artat lter det hnda och inte uppskattar det frrn eftert. Nr jag r p fest, nr jag gr saker osv s r jag s uppe i det att jag inte njuter av det. Men eftert, kanske rentav dagen efter, s minns jag tillbaka och njuter av det retroaktivt.

Sist s satt vi ett gng p 20 pers p en restaurang och t god mat och drack gott vin och hade skitkul. Jag var dr, men nd inte. Det r som att sitta och titta p film, man r med bara, sjlvklart r det kul osv. Inte frrn eftert slog det mig hur lyckligt lottad jag var som kunde sitta dr och ha s kul med alla dessa kompisar. D sg jag liksom "helheten". Svrt att frklara.

Fr ett tag sedan kte jag bt med hela familjen och under sjlva resan var det mest planering, barn, mat osv som flt runt i huvudet. Dagen efter njt jag av resan genom att tnka tillbaka p den..

Det r genomgende s med allt som hnder nu tycker jag, att just nr det sker s kan jag inte uppskatta det fr att jag fokuserar p ngot annat.

Finns det fler som r s och/eller har tips p hur man lever mer i nuet?
Citera
2006-08-24, 20:19
Medlem
ro9vfjfdyu7s avatar
Ja, detta r ocks mitt eviga problem. John Lennon skrev trffskert i en text frn sitt sista album: "Life, it's what's going on while you are busy making other plans".
Det sgs att man ska leva 80% i nuet, 20% att lra av det frflutna och 20% med planering infr framtiden. Men hur svrt r det inte?
Man kan trna sig dock. Genom att tvinga sig att fokusera p det allra mest uppenbara i nuet som t ex vinden i mitt hr, vrmen frn solen, registrera trafikbruset, frgen p bussarna, hur folk r kldda och vart de verkar vara p vg. Bara registrera utan att reflektera.
Jag har frskt detta hr ver sommaren eftersom jag har varit vldigt stressad iom en flytt och nytt jobb. Och faktiskt, s har jag ntt en viss framgng.

Ofrmgan att vara nrvarande i nuet har att gra med det allt snabbare tempot i samhllet och att vi ska hinna gra s mycket p allt kortare tid. Redan frskolebarn r verhopade med aktiviteter dr frldrarna skjutsar sina telningar som vansinniga frn stlle till stlle. Det r klart att det r svrt att bara stanna upp en stund, andas och bara knna att man finns, med varje cell i kroppen...
Citera
2006-08-24, 20:22
Bannlyst
Jag r ibland likadan... har inte riktigt tnkt p det s. Att man njuter i efterhand.. Jag kan leva i nuet men ofta r det som du sger.
Jag tror det handlar om att lra sig att styra sin inre rst... Det r en teori iaf..
Citera
2006-08-24, 21:10
Medlem
ambisckos avatar
Tror det i mngt och mycket r stressrelaterat (iaf fr mig). Jag blir ofta distr och konstig i samband med stressiga situationer, men aldrig annars.

Citat:
Jag har upptckt att jag har skitsvrt att leva i nuet. Att jag liksom blas-artat lter det hnda och inte uppskattar det frrn eftert. Nr jag r p fest, nr jag gr saker osv s r jag s uppe i det att jag inte njuter av det. Men eftert, kanske rentav dagen efter, s minns jag tillbaka och njuter av det retroaktivt.

Du nmner inte stress s jag frmodar att det i ditt fall inte beror p att du knner dig jktad?
Citera
2006-08-24, 21:12
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Vad r problemet?
Citera
2006-08-24, 21:43
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ro9vfjfdyu7
Det sgs att man ska leva 80% i nuet, 20% att lra av det frflutna och 20% med planering infr framtiden. Men hur svrt r det inte?
Haha, ja att leva i 120% r svrt.. Men det knns ju som att det r s det r.

Citat:
Man kan trna sig dock. Genom att tvinga sig att fokusera p det allra mest uppenbara i nuet som t ex vinden i mitt hr, vrmen frn solen, registrera trafikbruset, frgen p bussarna, hur folk r kldda och vart de verkar vara p vg.
Det gr jag faktiskt ganska ofta. Bara att stanna upp och dra in en riktigt ordenlig sniff och knna dofter, t.ex. efter att det regnat osv r underbart. Men nd en kortvarig frnimmelse av nuet.. Oftast vcker det bara minnen av ngot man varit med om tidigare, som barn osv

Citat:
Bara registrera utan att reflektera.
Det r vl just det man gr, registerar, men reflekterar inte, inte frrn eftert.

Citat:
Ofrmgan att vara nrvarande i nuet har att gra med det allt snabbare tempot i samhllet och att vi ska hinna gra s mycket p allt kortare tid. Redan frskolebarn r verhopade med aktiviteter dr frldrarna skjutsar sina telningar som vansinniga frn stlle till stlle. Det r klart att det r svrt att bara stanna upp en stund, andas och bara knna att man finns, med varje cell i kroppen...
Mycket sant. Jag antar att om man har lurat sig sjlv att vara med i ekorrhjulet s mste man frska hitta en vg ut, annars springer man bara hjlplst vidare som vilken hamster som helst.

Tack fr ditt inlgg!
Citera
2006-08-24, 21:46
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av High_Hopes
Jag r ibland likadan... har inte riktigt tnkt p det s. Att man njuter i efterhand.. Jag kan leva i nuet men ofta r det som du sger.
Jag tror det handlar om att lra sig att styra sin inre rst... Det r en teori iaf..

Ja, det irriterar mig eftert att jag inte njt av det nr det hnde, att jag inte var "nrvarande" fullt ut, utan bara flt med.

Vad gller innre rst s ligger det nog en hel del i det, men vid sdana tillfllen s r det nstan som att den innre rsten inte finns, att man r nn dummy som gr omkring fast det r tomt inuti...
Citera
2006-08-24, 21:55
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambiscko
Tror det i mngt och mycket r stressrelaterat (iaf fr mig). Jag blir ofta distr och konstig i samband med stressiga situationer, men aldrig annars.
Du nmner inte stress s jag frmodar att det i ditt fall inte beror p att du knner dig jktad?

Det kan vara stressrelaterat, men jag upplever ingen negativ stress just nu iaf.. Orkar inte dra hela livssituationen med arbete, barn, familj osv. Inget nytt iaf. Men det ligger i yrket jag har. Snva deadlines, nya projekt direkt p utan tid att slacka, osv. Fick ingen semester frra ret, har arbetat mer n 40timmar/v i r ven fast jag varit pappaledig typ (kvllar/ntter/nr barnen sover osv) .. Men detta har jag levt med i typ 20 r, inget nytt.

Det kan ju iofs vara s att jag passerat ngon grns, blivit fr gammal fr att hlla p p det hr viset eller s.. Vet inte.. Men jag har iaf mrkt att jag har blivit lite "frnkopplad" p saker som jag inte vill bli frnkopplad p, som nr jag r med vnner och familj osv...

mvh
Citera
2006-08-24, 22:03
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
Vad r problemet?
Nu ska man vl inte mata troll... men... Har du frskt att lsa mitt inlgg och se de meningarna som avslutas med frgetecken?

Om ja: Dr har du din frgestllning som du med din ovrderliga kunskap ska svara p, eller om du inte knner att du har ngot svar s gr det lika bra att inte klicka p "post a reply".
Om nej: Brja om frn brjan och ls. r det svrt s be ngon om hjlp. Gr det nd inte s finns det skert ngot bra p tv att titta p istllet fr att posta meningslsa inlgg..
Citera
2006-08-25, 20:12
Bannlyst
Varfr frska leva i nuet? Det r nd dr man lever. ven minnen och framtida frvntningar r i nuet.
Citera
2006-08-25, 21:03
Medlem
flowss avatar
Kanske kan verkar lite flummigt men ge det ett par frsk:
http://www.healthinharmony.com/5tipsaccessnow.html

Fr vrigt tror jag du skulle m bra av att slappna av lite. Det lter som att du oroar dig mestadelen fr framtiden.

Fler lnkar om mindfulness:
http://www-nehc.med.navy.mil/downloa...indfulness.pdf
http://www.kognitiva.org/Mindfulness.html

Kanske skulle denna trd passa bttre i psykologi?
Citera
2006-08-25, 23:08
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Nu ska man vl inte mata troll... men... Har du frskt att lsa mitt inlgg och se de meningarna som avslutas med frgetecken?

Om ja: Dr har du din frgestllning som du med din ovrderliga kunskap ska svara p, eller om du inte knner att du har ngot svar s gr det lika bra att inte klicka p "post a reply".
Om nej: Brja om frn brjan och ls. r det svrt s be ngon om hjlp. Gr det nd inte s finns det skert ngot bra p tv att titta p istllet fr att posta meningslsa inlgg..
Ja, att dra frhastade slutsater r ju ltt och ngot jag vill undvika att gra. Livet gr ju upp och ned hela tiden, ibland r man mer introspektiv n annars och det kan finnas bra anledning till det. Ett exempel och ngot som r vanligt s hr rs r att man haft semester nyligen och ftt tid att tnka ver sitt stt att leva livet. Drfr undrar jag vad du ser som ett problem.

Tycker kanske med min bristande knnedom om varfr att du borde se det p ett mer konstruktivt stt. Ibland kan utomstende faktorer pverka en att se det som mindre tillfredsstllande att vara introvert eftersom det r mer hippt att vara extrovert.

Bortsett frn det, varfr tror du att du befinner dig i detta tillstnd just nu? r det ngot som frekommit tidigare? Hur hanterade du det d? Ledde det till ngot?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in