2025-01-24, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Lundsberg har till skillnad från Husby gymnasium närmast obegränsade resurser. Nåja, men jag är exempelvis rätt säker på att att utan några som helst problem kan rensa ut elever som de inte anser hör hemma på skolan. Till skillnad från Husby gymnasium är Lundsberg dessutom en internatskola på privat mark. Det är väl ganska självklart att de har helt andra förutsättningar att sätta stopp för mopedrallyn på campus efter skoltid.
Här har du missförstått något. Verkligheten är så att skolor i utsatta områden - som Husby - får ofantligt mycket större skolpeng/elev än skolor som Lundsberg. Tvärt emot vad alla inom vänstern hävdar så saknar dessa kolor inte resurser. Det gödslas pengar i överflöd över dem. Att skollagen sedan inte medger att läraran har ett våldsmonopol gör att pengarna ändå är bortkastade eftersom ett stökigt klassrum inte medger inlärning i någon större utsträckning. Inte heller har rastvakterna något våldsmonopol så även utanför klassrummen tillåts kriminella härja fritt. Men det problemet kan aldrig lösas med mer pengar utan endast genom att man ändrar lagarna kring var och när man får sätta in militär personal mot civila.
Citera
2025-01-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Han är mytoman, tror du att det är en slags sanning han kommer med där eller vill han förhärliga sig? Sök efter de där simresultaten han påstår sig ha gjort, finns inte.

Absolut mytoman som tror på sina egna fantasier, man kan läsa en del om det här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...p-var-pahittat

https://www.friatider.se/jan-guillou...a-som-16-aring

https://tankaromib.wordpress.com/201...-har-haft-fel/
Citera
2025-01-24, 10:08
Citat:
Ursprungligen postat av scania1

Absolut mytoman som tror på sina egna fantasier, man kan läsa en del om det här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...p-var-pahittat

https://www.friatider.se/jan-guillou...a-som-16-aring

https://tankaromib.wordpress.com/201...-har-haft-fel/

Bra rotat med simresultatet, säger ju det. Han är ljuger så det står härliga till. Jag är född i samma spann som honom och har därför följt honom en del.
Senast redigerad av Forsvarsadvokat 2025-01-24 kl. 10:12.
Citera
2025-01-24, 10:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Jacob Wallenberg (alltså han som är född på 1950-talet) har tre barn tillsammans med Marie Wallenberg Wethje vid namn Lovisa, Alice och Jacob Jr - samtliga gick på Lundsberg.
Tack för upplysningen. Jag har uppenbarligen dålig koll på den sjätte generationens Wallenbergare. Jag kan bara ursäkta mig med att den ännu inte fått några framträdande poster i familjeimperiet.
Citera
2025-01-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Förekom en hel del psykiskt våld i form av utfrysning och mobbning bland tjejerna - åtminstone förr.
Misba var ju ingen dans på rosor för de som kom i skottgluggen. Var du småfet, ogillade idrott och inte hade superkända föräldrar var du rökt.

Låter precis som jargongen på vissa skolor i Danderyd. Fruktansvärd utfrysning på ett subtilt sätt om man inte sällar sig till normen : sjukligt smal, svindyra kläder och föräldrar i samhällstoppskiktet.
Citera
2025-01-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Följande har hänt enligt en elev på skolan:

• En grupp äldre elever har misshandlat ett par yngre elever flera gånger. Sorry, inga galgar, strykjärn eller sexleksaker har varit inblandade
  • Upprinnelsen till detta har inte med någon sorts invigning, kamratuppfostran eller pennalism att göra utan att de två yngre eleverna ska ha uttryckt sig nedlåtande om två av de äldre elevernas mammor (ja, jag vet hur det låter men det är informationen jag har)
  • Två av eleverna är söner till i mitt tycke rätt skeva föräldrar med trasiga äktenskap, så varken genetik eller uppväxtmiljö har varit bra (detta inte sagt för att på något sätt urskulda deras handlande utan som kontext. På ren svenska: de är som väntat - och till skillnad från genomsnittseleven - rötägg, avskrap, tredjehandssortering)
  • En av eleverna har mycket riktigt en förälder som kan betecknas som kändis, med framgångsrik näringslivskarriär och TV-framträdanden
  • …och som vanligt när något händer på LS så är problemen inte något som har med hela skolan att göra utan detta är elever från ett specifikt elevhem: Björke. Jag har skrivit om Björke tidigare här

Har sett både Gunilla von platens ungar och Aje och bathinas mellersta figurera på diverse lundsbergskonton på SoMe. Med tanke på ovan info så sätter jag mina två cent på att kändisen är Gunilla von platen.
Citera
2025-01-24, 12:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Jacob Wallenberg (alltså han som är född på 1950-talet) har tre barn tillsammans med Marie Wallenberg Wethje vid namn Lovisa, Alice och Jacob Jr - samtliga gick på Lundsberg.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tack för upplysningen. Jag har uppenbarligen dålig koll på den sjätte generationens Wallenbergare. Jag kan bara ursäkta mig med att den ännu inte fått några framträdande poster i familjeimperiet.
Nej, nej, nej!

Jacob Jr gick grundskolan i Djursholm och gymnasiet på Viktor Rydbergs Gymnasium i Djursholm, och så gjorde nog minst en av hans systrar. Därom råder inga som helst tvivel.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-01-24 kl. 12:39.
Citera
2025-01-24, 12:25
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nej, nej, nej!

Jacob Jr gick grundskolan i Djursholm och gymnasiet på Viktor Rydbergs Gymnasium i Djursholm, och så gjorde minst en av hans systrar. Därom råder inga som helst tvivel.

Från en artikel i Affärsvärlden: "Husky har, som nämnts, gift om sig och Jacob skilde sig år 2008 från Marie. Med henne har han barnen Lovisa, Alice och Jacob Jr, ”Joppi”. Dessa har inte tagit sig utomlands än och har föredragit internatskolan Lundsberg – där mamma Marie är ordförande – framför Sigtuna."

https://www.affarsvarlden.se/artikel...t-redo-6724419

I alla fall minst en av barnen måste således ha gått på Lundsberg eller så är artikeln vilseledande.
Citera
2025-01-24, 12:34
Medlem
nikithas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Nja, men nu har ju Lundsberg en terminsavgift på en halv mille per elev. Så det är synnerligen relevant att påstå att Lundsberg har en helt annan ekonomi än Husby. Min poäng var att det är en dålig jämförelse med betongskolor och Lundsberg. De har liksom inte alls samma problematik.

Det är "stökigt" på skolorna i betongen, ja. Det kan man ju lugnt säga. Men deras huvudsakliga problematik, till skillnad från Lundsberg, är inte systematisk pennalism, förnedring och övergrepp mellan eleverna. Där handlar det mer om narkotika, gängrekrytering och hot mot personalen. Det är närmast polisiära problem än något annat.

Jag tror ju exempelvis inte man blir långvarig på Lundsberg om man dödshotar en lärare. Käftar man mot lärarna och vägrar lämna ifrån sig mobilen på lektioner på Lundsberg lär du ju heller inte bli långvarig. Lundsberg har liksom inte den problematiken. Alls. Eleverna följer lydigt skolans ordningsregler, annars får de ordentliga problem.

Därför blir det närmast pinsamt om Lundsberg påstår att nä, vi kan ju liksom inte styra över om några rötägg brännmärker elever med strykjärn. Det kan de visst det. Och det saknas jävlar inga resurser. Kan de styra upp så att eleverna inte vågar ha alkohol på rummen, så kan de också inpränta i eleverna att det kommer bli förbannat tråkigt för den som sysslar med någon som helst form av kamratuppfostran.

Nu tar dock Lundsberg emellertid inte så hårt på det där med pennalism och övergrepp. Det är ju liksom en del av skolans kultur och traditioner. Så har det alltid varit och det är lite så de vill ha det. Annars hade det ju varit hur enkelt som helst för Lundsberg att stoppa det. Eleverna hade knappt vågat kalla en annan elev för dumhuvud längre.

Skulle säga att det är detsamma med elitskolorna på Östermalm . Som du nämner , otrolig disciplin vad det gäller mobilförbud, ordning och reda i klassrummen, tyst vid luncherna , ser ut som det är väldigt snälla barn. Ofta rika och framgångsrika föräldrar.

Det blir rektors samtal vid minsta lilla förseelse men vid systematisk mobbning eller tom fysisk misshandel händer mycket litet. Tror iofs kanske inte de vill ha det så men de lägger inte ner resurser eller orkar ens ta tag i det ibland . Oerhört märkligt
Citera
2025-01-24, 12:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Från en artikel i Affärsvärlden: "Husky har, som nämnts, gift om sig och Jacob skilde sig år 2008 från Marie. Med henne har han barnen Lovisa, Alice och Jacob Jr, ”Joppi”. Dessa har inte tagit sig utomlands än och har föredragit internatskolan Lundsberg – där mamma Marie är ordförande – framför Sigtuna."

https://www.affarsvarlden.se/artikel...t-redo-6724419

I alla fall minst en av barnen måste således ha gått på Lundsberg eller så är artikeln vilseledande.
Affärsvärlden har åtminstone delvis fel, helt enkelt. Men inte helt fel.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-01-24 kl. 13:14.
Citera
2025-01-24, 13:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Ok, så om jag förstår det rätt är uppgifterna i tråden i nuläget att det rör sig om barn till Gunilla och Alfred von Platen samt Aje och Bathina Philipsson som skall ha misshandlat elever i någon årskurs under dem pga att de yngre eleverna sagt något de tagit illa upp över om deras mammor.

Båda paren är skilda och mammorna har utländsk bakgrund, egyptisk i Gunillas (Günil Anip) och palestinsk i Bathinas (Bathina El Soudi) fall.

Jag kan inte alls verifiera att detta stämmer utan det är uppgifter man får ta för vad de är. I ett sunt land med en demokratiskt och fri press hade. uppgifterna om händelsen kommit fram och vi hade sluppit spekulera. Flashback har inte ”hängt ut” dem och felet att spekulationer är nödvändiga och kan vara fel ligger helt och hållet på myndigheter, Lundsbergs skola och media som sitter och mörkar vad som hänt, helt i strid med allt sunt förnuft och etik.

Utifrån dessa uppgifter kan man ju tänka sig att de yngre eleverna känt sig utsatta eller illa behandlade på något sätt och gett igen verbalt genom att anspela på de äldre elevernas mammors ursprung och kanske dygd och motiv för att gifta sig med de män de gift sig med, varefter de äldre eleverna känt sig förorsakade att svara med våld till mammornas försvar och kanske för att bibehålla övertaget maktmässigt.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2025-01-24 kl. 13:15.
Citera
2025-01-24, 13:19
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
terminsavgiften är för att täcka mat och boende. Hade husby erbjudit sina elever att bo över och börjat servera kvällsmat samt mat under helgerna hade även de haft en "terminsavgift".
Skolan i Sverige är per definiton avgiftsfri och det är reglerat i lag.
Jag vill verkligen inte låta dryg nu. Men det känns som enkel matematik här. Har Lundsberg större inkomst än valfri skola i Husby?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in