Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Det går att analysera normer och samhällsfrågor utan att överdriva. Jag försökte upplysa EnCarte om detta utan framgång för hans del. Vissa normer har varit historiskt förödande, såsom normen om oäkta barn (som sedan blev en lag om oäkta barn). Vi har idag könsnormer vidd och brett som gör att t.ex män stängs ute från skolväsendet.
Dessa frågor är sådana som NK tar upp och vill belysa från ett naturvetenskapligt perspektiv.
Invandringsfrågan har inget med naturkunskapen att göra. Det har däremot biologiska egenskaper.
Vilket trams. Du vill upplysa mig om något jag vet. Du verkar tro att jag inte känner till det du säger. Hur många män söker sig till läraryrket och hur många av dem får jobb, är en fråga man kan ställa. Utifrån det, kan de till och med vara överrepresenterade.
Det är förstås en komplex fråga som handlar om en massa saker som status, betyg och annat också. Män vill inte gärna jobba i yrken där kvinnor dominerar. Så man måste se det från flera håll. Göra en undersökning och använda alla parametrar som kan finnas. Jag menar att man även behöver förstås hur människor fungerar och hur de gör sina val. Du ser det bara från en aspekt.
Däremot diskrimineras pojkar som elever idag. De får sämre betyg än de presterar vilka de nationella proven visar. Så det finns en diskriminering på det sättet. Men då är frågan om det är kvinnor som ger dem sämre betyg eller om det även är manliga lärare. D.v.s de finns en jämställdhetsnorm i samhället som även skolan företräder som gör att de blir missgynnade. Målet är jämställdhet, då får inte pojkar, naturligt, vara bättre än kvinnor i vissa ämnen som fysik och matte. Så man håller ned dem där. Det är jämställdhetsnormen som är det drivande, inte meritokratin.
Du verkar stå för den här jämställdhetsnormen själv. Att det är målet med samhället.