2025-01-24, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag citerade de viktiga delarna av läroplanen samt kursplanen för NK. Dessa finns i tråden.

Vi har fortfarande inte sett någon uppgift.

Jo, jag såg det. Frågan är om TS gjort det. Eller om det är som oftast. Man vill vädra en åsikt, gnälla lite och få bekräftelse.

Som jag skrev, vi får hoppas att grabben kan (och VILL) luta sig mot fakta, kunna granska och vara kritisk. Trots att det är just det skolan försöker lära ut så är väl FB beviset på att kunskapen kring detta inte når hela vägen fram så att säga.
Citera
2025-01-24, 19:19
Medlem
Jag ska fatta mig kort och koncist. Det som observeras i tråden leder i längden till ett uppror som banar väg för ett nytt samhällsbygge med nya regler. Det är troligtvis en planerad och medveten attack mot det svenska samhället.
Citera
2025-01-24, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag vet inte om de vill att blodet ska flyta, men det kan förstås bli resultatet. Det var mer en retorisk fråga. Vad vill man med det här?

Vem, är förstås de som tror och sprider de marxistiska idéerna som det här handlar om.

Men det är en del av marxismen och även woke, som har samma grund. Man delar samhället i två grupper och framställer den mer framgångsrika gruppen som förtryckare och den mindre framgångsrika som förtryckta. I det här fallet färgade mot vita, eller invandrare mot etniska svenskar, blir det här. Därigenom skapar man hat mellan grupperna. Det är de andras fel. De håller ned oss genom att utestänga oss. Så bara genom att göra uppror mot sina förtryckare, kan de bli fria.

Samma princip som den revolutionära kommunismen. För att bli fria, måste proletärerna avskaffa kapitalisterna, med våld om så behövs.

Egentligen samma svartvita syn på olika grupper som ledde till BLM-kravallerna i USA, men faktiskt även här. Man skapar hat och våld, som det blev. Vänstern har aldrig varit för förståelse, utan bara för att skapa hat mellan grupperna, som det här egentligen handlar om. Det kan även mycket väl bli resultatet här, om invandrarna ska störta deras etniskt svenska förtryckare, som man pekar ut dem som och lär ut i skolan att de är.

Faktiskt samma teknik som nazisterna använde mot judarna. Judarna, genom att var mer framgångsrika höll ned tyskarna och tog över samhället. Allt var judarnas fel.

Ja, men det är planerat för att störta det som en gång var och ge plats åt något helt nytt, som ännu inte har presenterats fullt ut.
Gissar jag.
Citera
2025-01-24, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyltaTarzan
Jo, jag såg det. Frågan är om TS gjort det. Eller om det är som oftast. Man vill vädra en åsikt, gnälla lite och få bekräftelse.

Som jag skrev, vi får hoppas att grabben kan (och VILL) luta sig mot fakta, kunna granska och vara kritisk. Trots att det är just det skolan försöker lära ut så är väl FB beviset på att kunskapen kring detta inte når hela vägen fram så att säga.

Det går att analysera normer och samhällsfrågor utan att överdriva. Jag försökte upplysa EnCarte om detta utan framgång för hans del. Vissa normer har varit historiskt förödande, såsom normen om oäkta barn (som sedan blev en lag om oäkta barn). Vi har idag könsnormer vidd och brett som gör att t.ex män stängs ute från skolväsendet.
Dessa frågor är sådana som NK tar upp och vill belysa från ett naturvetenskapligt perspektiv.

Invandringsfrågan har inget med naturkunskapen att göra. Det har däremot biologiska egenskaper.
Citera
2025-01-24, 20:01
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Fast nu var det ju faktiskt så att Minneapolis PD och HCSO inte direkt behövde hjälp med att tänka svartvitt i tjänsten. De hade upprepade gånger "rasprofilerat" kommunmedborgarna. Det finns mängder med dokumentation kring hur MPD och HCSO har kränkt amerikansk konstitution. Vi finner samma svartvita syn längst hela den amerikanska ordningsmakten.

Sist jag såg denna typ av svartvita syn var inom Ashville PDs marker där de fick korn på en oskyldig vaktmästare som bara hade fel hudfärg: Lazy Cops Make a YouTube Video About Wrongfully Arresting a Janitor
Klart man rasprofilerar människor. Det sker alltid automatiskt hos alla människor och är en fråga om överlevnad och poliseffektivitet. Är sannolikheten för att en viss grupp är mer kriminell, kommer man förstås i första hand kontrollera dem. Annars är man dumma. De innebär störst risk för våld mot en själv och störst sannolikhet för att de håller på med något fuffens.

Det här är bara trams egentligen. Du som polis, står i en kontroll för att kontrollera narkotika och vapen. Det kommer en tant i en röd Toyota och fyra blattar i en stor svart BMW. Vilka stoppar du av de två? Eller ska du visa att du är en idiot.

Så om negrerna i USA, inte var så kriminella skulle de inte bli stoppade lika ofta. Det är förstås ett problem att det är så, men enda sättet att lösa det, är att negrerna själva blir hederligare. Vore det vita som var mest kriminella, skulle även de bli rasprofilerade på samma sätt. Men det finns förstås vissa vita som blir stoppade ofta, inte för sin hudfärg, utan för andra attribut som kläder och beteende. Men det är förstås vad polisen har att utgå från, yttre attribut. Vilka är mest troliga att vara kriminella.
Citera
2025-01-24, 20:16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det går att analysera normer och samhällsfrågor utan att överdriva. Jag försökte upplysa EnCarte om detta utan framgång för hans del. Vissa normer har varit historiskt förödande, såsom normen om oäkta barn (som sedan blev en lag om oäkta barn). Vi har idag könsnormer vidd och brett som gör att t.ex män stängs ute från skolväsendet.
Dessa frågor är sådana som NK tar upp och vill belysa från ett naturvetenskapligt perspektiv.

Invandringsfrågan har inget med naturkunskapen att göra. Det har däremot biologiska egenskaper.
Vilket trams. Du vill upplysa mig om något jag vet. Du verkar tro att jag inte känner till det du säger. Hur många män söker sig till läraryrket och hur många av dem får jobb, är en fråga man kan ställa. Utifrån det, kan de till och med vara överrepresenterade.
Det är förstås en komplex fråga som handlar om en massa saker som status, betyg och annat också. Män vill inte gärna jobba i yrken där kvinnor dominerar. Så man måste se det från flera håll. Göra en undersökning och använda alla parametrar som kan finnas. Jag menar att man även behöver förstås hur människor fungerar och hur de gör sina val. Du ser det bara från en aspekt.

Däremot diskrimineras pojkar som elever idag. De får sämre betyg än de presterar vilka de nationella proven visar. Så det finns en diskriminering på det sättet. Men då är frågan om det är kvinnor som ger dem sämre betyg eller om det även är manliga lärare. D.v.s de finns en jämställdhetsnorm i samhället som även skolan företräder som gör att de blir missgynnade. Målet är jämställdhet, då får inte pojkar, naturligt, vara bättre än kvinnor i vissa ämnen som fysik och matte. Så man håller ned dem där. Det är jämställdhetsnormen som är det drivande, inte meritokratin.

Du verkar stå för den här jämställdhetsnormen själv. Att det är målet med samhället.
Citera
2025-01-24, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
På vad sätt ställer den till, och varför är den angelägen att diskutera i svenska gymnasier?

För att den går stick i stäv med svensknormen. Du vet den norm som skapas av de med svensk etnicitet och som utgör det svenska folket.
Citera
2025-01-25, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Ja, men det blir väl inte norm för det? Om ts hade kunnat ta det här med klassens föräldrar inför ett föräldramöte så hade det såklart haft större effekt.

Att opponera sig mot dekonstruktivism, mångkultur och gränslös tolerans är absolut inte normen. Jag tror till och med man kan få sparken om man hävdar att bara människor med rötter i Sverige är svenskar. Arbetsgivare, medier och myndighetspersonal har väl något slags ansvar för att sådana yttranden inte görs offentligt idag?

Sedan kanske en tyst majoritet ändå håller med flashback och ts, det har jag faktiskt svårt att bedöma. Det är därför jag är nyfiken på vad du tror
Skiljer det sig från heteronormen, som du tyckte fanns, om jag förstod rätt? Vad jag tror: Tror kanske att en majoritet inte funderar över principen vem som ska få räknas som svensk. Men sen också en del som tycker det är mycket viktigt.
Citera
2025-01-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Skiljer det sig från heteronormen, som du tyckte fanns, om jag förstod rätt?
Nja... "normerna" har väl definitionsmässigt funnits inbakade i konceptet svensk eller människa/däggdjur.

Att peka ut dem och diskutera dem som om de vore något man kan styra med sociala påtryckningar eller lagar är nog det ts reagerar på. Det verkar vara en del av wokeismen, nymarxismen, kulturvänstern, folkutbytet, mångkulturen eller vad man ska kalla det.

De som vill bryta ner fungerande språkbruk, normer, samhällen för att minska "orättvis" ojämlikhet - dvs trygghet, välstånd och produktivitet här och i övriga rika delar av världen.

Reviderar gärna den analysen om du har något trovärdigt alternativ
Citera
2025-04-07, 17:38
Medlem
Vissa normgrejer kan jag tycka är bra, men med det sagt så finns det väldigt mycket galet i det. Själv skrev jag ett anonymt meddelande om lite alla möjliga konstigheter. Då var det rätt extremt. Ibland känns det som normkritik är motsats till självkritik. En tid efter att jag skrev mitt mail där jag förde ett resonemang om olika aspekter på det hela så slutade normmästaren efter ca 7 års anställning.
En chef kan se mellan fingrarna så länge som dom någorlunda trovärdigt kan säga att dom inte visste. Får dom ett resonemang i knät där andra vet att dom fått det i knät så kan dom inte säga att dom inte visste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in