• 1
  • 2
2025-01-21, 02:23
Medlem
Hej!

För ungefär ett år sedan blev jag utsatt för en hackerattack, och efter att ha granskat gamla skärmdumpar och diskuterat incidenten med en vän har jag insett att det med största sannolikhet var min bästa vän sedan 10 år tillbaka som låg bakom det.

Under själva incidenten förlorade jag inget direkt, men jag förstår nu att personen lyckades komma åt mig via min Gmail. Vid den tiden hade jag en koppling mellan Windows och min telefon, vilket verkar ha spelat en roll i hur det hela utspelade sig. Personen ifråga betedde sig också väldigt märkligt när jag kontaktade hen för att få hjälp efter att jag märkte att jag blev "övervakad." Jag upptäckte mappar med data och filer under kataloger jag aldrig tidigare sett.

När jag väl ringde min vän och berättade vad jag hittat – att jag satt och raderade filer och noggrant gick igenom datorn för att ta bort allt – tog händelsen en snabb vändning. Hen sa åt mig att omedelbart stänga av datorn, eftersom det skulle göra mig "säker." Eftersom hen har mer teknisk kunskap än jag, valde jag att lyssna. Men efter att datorn stängdes av fortsatte problemen på min mobil. Då började mina Gmail-konton kapas. Jag minns att det tog mig 3–4 timmar att återfå kontrollen. "Hackaren" försökte byta ut telefonnumret kopplat till Gmail, bland annat.

Om något är oklart svarar jag gärna på det. Jag har lite svårt att sätta allt i text, men gör mitt bästa.

Min fråga är: Vad kan syftet ha varit? Det är svårt att veta, men jag driver ett företag och hanterar en hel del data, inklusive kundinformation. Jag handlar även mycket med krypto, men i övrigt har jag svårt att se vad som skulle vara intressant.

Jag upptäckte idag, när jag kollade på en gammal skärmdump, att min vän hade kopplat upp två av sina telefoner till mitt Gmail-konto två månader innan allt hände. Detta är ett konto som jag använder i arbetssyfte. Jag reagerade inte då eftersom vi vid den tiden hade en väldigt nära och bra relation, och vi hade tidigare gemensamt delat denna mail. Jag tyckte att det var underligt, vilket kanske är varför jag tog en skärmdump, men sedan glömde jag bort det. Mycket annat skedde under den perioden, vilket kan förklara min oaktsamhet.

Det finns mycket mer jag kan berätta som stärker mina misstankar, men jag känner att jag redan delat tillräckligt för att förmedla situationen.

Så, mina frågor:

Vad kan han ha kommit åt, förutom det jag redan vet som t.ex mina bilder, mail konvos, trades.
Kan han ha avlyssnat mig och min partner under en längre tid via datorn?
Varför försökte han ta över kontrollen av mitt Gmail-konto?
Vad kan jag göra för att bevisa detta svart på vitt om jag misstänker min vän?
Vad kan jag göra framåt? Jag funderar på någon slags hämnd när jag är 100 % säker, men just nu är jag 99,9 % säker.
Tack för att du tog dig tid att läsa, och jag ber om ursäkt om texten känns lite rörig.
Citera
2025-01-21, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumpme
Hej!

För ungefär ett år sedan blev jag utsatt för en hackerattack, och efter att ha granskat gamla skärmdumpar och diskuterat incidenten med en vän har jag insett att det med största sannolikhet var min bästa vän sedan 10 år tillbaka som låg bakom det.

Under själva incidenten förlorade jag inget direkt, men jag förstår nu att personen lyckades komma åt mig via min Gmail. Vid den tiden hade jag en koppling mellan Windows och min telefon, vilket verkar ha spelat en roll i hur det hela utspelade sig. Personen ifråga betedde sig också väldigt märkligt när jag kontaktade hen för att få hjälp efter att jag märkte att jag blev "övervakad." Jag upptäckte mappar med data och filer under kataloger jag aldrig tidigare sett.

När jag väl ringde min vän och berättade vad jag hittat – att jag satt och raderade filer och noggrant gick igenom datorn för att ta bort allt – tog händelsen en snabb vändning. Hen sa åt mig att omedelbart stänga av datorn, eftersom det skulle göra mig "säker." Eftersom hen har mer teknisk kunskap än jag, valde jag att lyssna. Men efter att datorn stängdes av fortsatte problemen på min mobil. Då började mina Gmail-konton kapas. Jag minns att det tog mig 3–4 timmar att återfå kontrollen. "Hackaren" försökte byta ut telefonnumret kopplat till Gmail, bland annat.

Om något är oklart svarar jag gärna på det. Jag har lite svårt att sätta allt i text, men gör mitt bästa.

Min fråga är: Vad kan syftet ha varit? Det är svårt att veta, men jag driver ett företag och hanterar en hel del data, inklusive kundinformation. Jag handlar även mycket med krypto, men i övrigt har jag svårt att se vad som skulle vara intressant.

Jag upptäckte idag, när jag kollade på en gammal skärmdump, att min vän hade kopplat upp två av sina telefoner till mitt Gmail-konto två månader innan allt hände. Detta är ett konto som jag använder i arbetssyfte. Jag reagerade inte då eftersom vi vid den tiden hade en väldigt nära och bra relation, och vi hade tidigare gemensamt delat denna mail. Jag tyckte att det var underligt, vilket kanske är varför jag tog en skärmdump, men sedan glömde jag bort det. Mycket annat skedde under den perioden, vilket kan förklara min oaktsamhet.

Det finns mycket mer jag kan berätta som stärker mina misstankar, men jag känner att jag redan delat tillräckligt för att förmedla situationen.

Så, mina frågor:

Vad kan han ha kommit åt, förutom det jag redan vet som t.ex mina bilder, mail konvos, trades.
Vad kan jag göra framåt? Jag funderar på någon slags hämnd när jag är 100 % säker, men just nu är jag 99,9 % säker.
Tack för att du tog dig tid att läsa, och jag ber om ursäkt om texten känns lite rörig.

Ja om du nu är 99.99% säker, anklaga honom, visa lite stake, polisanmäl honom. Och låt han veta det.
Citera
2025-01-21, 03:11
Avstängd
Aciess avatar
Citat:
Hej!

Så, mina frågor:

Jag kom på en pajas som jag känt i många år med att försöka infektera mig med en trojan för typ 15 år sen eller något sånt, jag struntade i att göra något åt det.

Idag kan jag säga att jag ångrar att jag inte gjorde något åt det då, eftersom jag idag sen många år har haft intrång och är gangstalkad av någon okänd som har skapat ett nätverk av folk som tycks gilla att snacka skit om mig.
Citera
2025-01-21, 04:09
Medlem
Jag förstår inte vad som gör dig så säker på att det är just din vän som hackat dig? Har han tidigare historia av hacking? Kan du stapla upp bevisen du har mot din vän så man får en tydligare bild?

Varför delar du mail med en vän? En mail som sedan kopplas till viktiga saker? Skaffa ny privat mail direkt.

Angående varför du blivit hackad. Jag vet inte. Men med allra största sannolikhet är motivet finansiellt. Jag skulle inte oroa mig för att ha blivit övervakad eller att någon snokat i dina bilder som du uttrycker oro för. Det är ointressant för en hackare. Han vill ha pengar. Du säger att du håller på med krypto? Det kan göra dig till en attraktiv måltavla. Samma sak med att du driver företag. Prova skriv in mailadressen (och andra mailadresser om du har dem) på https://www.haveibeenpwned.com för att se om den finns med i någon dataläcka. Finns någon adress med borde du byta lösenord på mailen samt på alla andra platser där du återanvänt lösenordet om du nu gjort det.

Såvida du inte har överväldigande bevis på att din vän är hackaren så tror jag på okänd hackare med finansiellt motiv.
Senast redigerad av WetCigarette 2025-01-21 kl. 04:13.
Citera
2025-01-21, 05:12
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Varför väljer trådstartaren att inledningsvis förstöra hela texten genom att beskriva vännen som "hen" för att slutligen avslöja att det är en han? I övrigt låter hela upplägget väldigt märkligt.

Tyckte väl inte att det skulle spela någon roll i början och råkade sen förskriva sig?

Sen är nog upplägget inte så jävla konstigt. Har själv haft en polare som jag upptäckte snott mina inlogg till grejer bara för att kunna sno alla tjejer som jag chatta med där inne.

Man tror inte att folk i sin närhet ska vara så störda, men det är de.

Vad han vill eller vad han kommer över av att hänga runt där inne är svårt att säga. Men har du partner kan det ju vara bra att få tillbaka alla konton, byta nummer, polisanmäl, undvika att skicka bilder och även varna henne.
Citera
2025-01-21, 05:30
Medlem
En gammal skärmdump på vad?
Hur vet du att din vän har två mobiler?
Hur vet du att det är hans mobiler?

Han hade rätt med det där om att stänga av datorn, visst, räcker ju med att stänga av wifi/ethernet adapter och eventuellt Bluetooth, men ändå rätt.

Tror du försöker göra en höna utav en fjäder.
Citera
2025-01-21, 06:07
Medlem
GeneralBurros avatar
Ominstallera datorn, byt lösen på dina mail, aktivera 2 stegs säkerhet.

Fabriksställ mobilen,

Skaffa Vpn, typ mullvad eller nått annat.

Så är problemen lösta, i stor grad om inte Cia bevakar dig
Citera
2025-01-21, 07:24
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Hej!

Så, mina frågor:

Du kan väl börja med att ställa frågan varför han kopplat sitt nummer till ditt konto och fråga om han gjort så med andra konton. Det är ju lätt att ställa de frågorna utan att antyda att du misstänker något.

Men framförallt anser jag att du absolut inte delat med dig av tillräckligt med information för att visa varför du är säker på att det är han. Du fiskar efter lustiga svar med hämnd men det lustigaste att läsa vore din förklaring på varför du är så säker på detta att du inte ens behöver rodda i det mer utan kan gå direkt på spekulationer och hämnd.
Citera
2025-01-21, 09:46
Avstängd
ge upp ditt hämndbegär.

vi lever i rättstaten Sverige. kan du inte med lagliga medel få saken till domstol och med fällande dom, så lär du knappast vara 100% säker ofta, men däremot lär du nog få kämpas med dina vanföreställningar
Citera
2025-01-26, 02:54
Medlem
deddds avatar
Citat:
När jag väl ringde min vän och berättade vad jag hittat – att jag satt och raderade filer och noggrant gick igenom datorn för att ta bort allt – tog händelsen en snabb vändning. Hen sa åt mig att omedelbart stänga av datorn, eftersom det skulle göra mig "säker." Eftersom hen har mer teknisk kunskap än jag, valde jag att lyssna.
Att han gav det absolut bästa rådet som kan ges i det läget är den primära orsaken du tror att han är hackern?
Citera
2025-01-27, 20:07
Medlem
Hej alla och tack för era svar, både de mot och för polaren.

Denna historien visade sig vara en stor plot twist, den vännen som jag enbart känt uinder ca 3år som var den som fick mig att få tunnelseende och tänka enbat på polaren sedan 10 år tillbaka.

De var härom natten det kom ytterligare en attack, då började jag misstänka den vän jag känt lite kortare och beslutade mig för att "överaska" honom på morgonen för att komma åt hansdator så gott jag kunde.

Sagt och gjort så kan ni se vad hans senaste tabs var:

Jag har även lyckats komma åt 2 txt filer varav den ena börjar så här: https://postimg.cc/KKGCYxnP

Nedan kommer en liten kort del av de txt blocken, kanske någon här som kan lista ut vad det kan vara? Värt att notera att denna vän har en stationär dator helt "ensamt" uppkopplad och kallar det för server.

SYNC_START

==========================================
PLM id : track-ljhc1bqx-1737093003543
Sync Type : : DELTA
Sync Date and Time in GMT:2025-01-17 05:50:03
Sync Data Type : contact
Sync Summary : inserted : 1, deleted : 0, modified : 0

JSON Body is sent successfully for: 1 times.

Response is : {"code":"200","result":"200","reason":"success","t rackId":"track-ljhc1bqx-1737093003543","status":[{"status":1,"id":"con_00000064","rev":"1"}],"policy":{"hybrid_policy":{"timestamp":1418728228 ,"timestamp_GMT":"20141216 11:10:28","mode":"parallel"},"plm":{"spec_version" :"0.71","timestamp_GMT":"20141022 00:00:00","timestamp":1413936000},"syncpolicy":{"p arameters":{"H":543600,"R":1800,"D":31536000,"E":6 04800,"F":21600,"G":2,"T":30,"M":300},"unit":"seco nd","timestamp_GMT":"20160617 10:14:03","timestamp":1466158443},"version":"0.12" },"fullSyncRequired":false,"forceSyncRequired":"fa lse"}

PLM id : track-6fimcxw9-1737093004666
Sync Date and Time in GMT:2025-01-17 05:50:04
Sync Data Type : share_via
Sync Summary : inserted : 2, deleted : 0, modified : 0

Response is : {"code":"200","result":"200","reason":"success","t rackId":"track-6fimcxw9-1737093004666","status":[{"status":1,"id":"shv_com.facebook.orca_com.facebo ok.messenger.intents.MediaEditShareIntentHandler", "rev":"1"},{"status":1,"id":"shv_android_com.andro id.internal.app.ForwardIntentToManagedProfile4","r ev":"1"}],"policy":{"hybrid_policy":{"timestamp":1418728228 ,"timestamp_GMT":"20141216 11:10:28","mode":"parallel"},"plm":{"spec_version" :"0.71","timestamp_GMT":"20141022 00:00:00","timestamp":1413936000},"syncpolicy":{"p arameters":{"H":543600,"R":1800,"D":31536000,"E":6 04800,"F":21600,"G":2,"T":30,"M":300},"unit":"seco nd","timestamp_GMT":"20160617 10:14:03","timestamp":1466158443},"version":"0.12" },"fullSyncRequired":false,"forceSyncRequired":"fa lse"}
Citera
2025-01-28, 12:58
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Hej alla och tack för era svar, både de mot och för polaren.

Denna historien visade sig vara en stor plot twist, den vännen som jag enbart känt uinder ca 3år som var den som fick mig att få tunnelseende och tänka enbat på polaren sedan 10 år tillbaka.

De var härom natten det kom ytterligare en attack, då började jag misstänka den vän jag känt lite kortare och beslutade mig för att "överaska" honom på morgonen för att komma åt hansdator så gott jag kunde.

Sagt och gjort så kan ni se vad hans senaste tabs var:

Jag har även lyckats komma åt 2 txt filer varav den ena börjar så här: https://postimg.cc/KKGCYxnP

Nedan kommer en liten kort del av de txt blocken, kanske någon här som kan lista ut vad det kan vara? Värt att notera att denna vän har en stationär dator helt "ensamt" uppkopplad och kallar det för server.

SYNC_START

PLM id : track-ljhc1bqx-1737093003543
Sync Date and Time in GMT:2025-01-17 05:50:03
Sync Data Type : contact
Sync Summary : inserted : 1, deleted : 0, modified : 0

Response is : {"code":"200","result":"200","reason":"success","t rackId":"track-ljhc1bqx-1737093003543","status":[{"status":1,"id":"con_00000064","rev":"1"}],"policy":{"hybrid_policy":{"timestamp":1418728228 ,"timestamp_GMT":"20141216 11:10:28","mode":"parallel"},"plm":{"spec_version" :"0.71","timestamp_GMT":"20141022 00:00:00","timestamp":1413936000},"syncpolicy":{"p arameters":{"H":543600,"R":1800,"D":31536000,"E":6 04800,"F":21600,"G":2,"T":30,"M":300},"unit":"seco nd","timestamp_GMT":"20160617 10:14:03","timestamp":1466158443},"version":"0.12" },"fullSyncRequired":false,"forceSyncRequired":"fa lse"}

PLM id : track-6fimcxw9-1737093004666
Sync Date and Time in GMT:2025-01-17 05:50:04
Sync Data Type : share_via
Sync Summary : inserted : 2, deleted : 0, modified : 0

Response is : {"code":"200","result":"200","reason":"success","t rackId":"track-6fimcxw9-1737093004666","status":[{"status":1,"id":"shv_com.facebook.orca_com.facebo ok.messenger.intents.MediaEditShareIntentHandler", "rev":"1"},{"status":1,"id":"shv_android_com.andro id.internal.app.ForwardIntentToManagedProfile4","r ev":"1"}],"policy":{"hybrid_policy":{"timestamp":1418728228 ,"timestamp_GMT":"20141216 11:10:28","mode":"parallel"},"plm":{"spec_version" :"0.71","timestamp_GMT":"20141022 00:00:00","timestamp":1413936000},"syncpolicy":{"p arameters":{"H":543600,"R":1800,"D":31536000,"E":6 04800,"F":21600,"G":2,"T":30,"M":300},"unit":"seco nd","timestamp_GMT":"20160617 10:14:03","timestamp":1466158443},"version":"0.12" },"fullSyncRequired":false,"forceSyncRequired":"fa lse"}

Så han skriver kod i någon form, är det vad du vill säga med bilden?

Väldigt normalt program du har tagit kort på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in