2025-01-20, 23:11
Medlem
Hej om jag förstår rätt kan man beställa växter online? Men frågan är då om dessa redan brukar vara färdiga växter när man får dom? Jag är helt nybörjare som märks.

Tack för råd
Citera
2025-01-20, 23:16
Medlem
Gingers avatar
Färdiga växter var nytt.

Du menar att dom har blad? Dom har utslagna blommor eller färdig frukt?

Du tänker på krukväxter du har i fönsterkarmen?
Citera
2025-01-20, 23:22
Medlem
Sereenas avatar
Beror ju helt på vad du beställer och varifrån.

Det säljs allt från frö och sticklingar till småplantor och väletablerade "vuxna" plantor.
Citera
2025-01-20, 23:26
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelTyson
Hej om jag förstår rätt kan man beställa växter online? Men frågan är då om dessa redan brukar vara färdiga växter när man får dom? Jag är helt nybörjare som märks.

Tack för råd

Vad är det för växter, och vad menar du med färdiga?
Beställer du ett körsbärsträd så handlar det inte om en kärna, ett årsskott eller om ett fullvuxet träd som är typ 5 meter högt, utan om ett träd som är 2-4 år gammalt och runt två meter högt.
Handlar det om hallon så avses det förmodligen om en rotklump ger full utdelning första eller andra året.
Citera
2025-01-21, 00:24
Medlem
Citat:
Hej om jag förstår rätt kan man beställa växter online? Men frågan är då om dessa redan brukar vara färdiga växter när man får dom?
Tycker växterna bör se ut och vara i ungefär den storlek de har på bilderna där du beställer ifrån. Förutom om du köper frö eller kanske sticklingar och utomhusväxter.

Står inte exempelvis höjd, i beskrivningen? Länka gärna till sidan.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-01-21 kl. 00:29.
Citera
2025-01-21, 00:24
Medlem
Ja ni förstod mig rätt. Utslagna blommor och blad. Att blomman är som på bilden och man inte får hem bara jord med frö inuti.

Tack för de hjälpsamma svaren på min lite dumma fråga.
Citera
2025-01-21, 00:42
Medlem
Citat:
Ja ni förstod mig rätt. Utslagna blommor och blad. Att blomman är som på bilden och man inte får hem bara jord med frö inuti.

Här får du en växt som ser ut som på bilden, https://gronvaxtriket.se/product/rha...ora-decursiva/

Här får du frön som kan bli som växten på bilden, https://www.impecta.se/froer/ettarig...-snapstar-pink
Citera
2025-01-21, 04:37
Medlem
Citat:

Det står väl i beskrivningen vad du får? Har du provat att läsa den?
Citera
2025-01-21, 07:12
Medlem
sommarlovs avatar
Stämmer, de är så stora att plantskolan kan berätta lite om den, fruktträd är en chansning annars.

När webshopparna öppnar är det rusning dit och grejerna går åt blixtsnabbt!
Här är ett exempel:
https://jeppastradgard.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in