2025-01-20, 20:58
Medlem
"I över ett halvår tampas studenterna på Västgöta nation med en dåligt fungerande köksfläkt, en oerhörd mängd flugor – och en märklig lukt. Förklaringen kommer bara några dagar före sista april 1987, när man gör ett makabert fynd: en död man hittas i en ventilationstrumma."

Detta är taget från tidningen UNT som har gjort en podd om detta fall. Jag placerade det i Kriminalhistoria då jag hört att han försökte göra ett inbrott då han fastnade i ventilationstrumman. Mod får flytta på tråden om det känns felaktigt. Kanske hör bättre hemma i Olyckor & Katastrofer?

Jag undrar vem denna man var? Är det Sveriges dödbok jag hittar sånt i? Kan någon av er hjälpa mig att få fram det? Han ska ha legat i ventilationstrumman i drygt 10 månader. Jag har själv inte hunnit lyssna på podden men ska göra det ikväll.

Någon som känner till detta sen tidigare? Jag fick höra om detta när jag var yngre och stod och rökte i huset som ligger ovanför Västgöta nation, där man också kunde se ventilationstrumman som mannen tagit sig in i.

Länk till podden : https://poddtoppen.se/podcast/1769406689/unt-dok/skrackfyndet-pa-studentnationen
Citera
2025-01-20, 21:23
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
"I över ett halvår tampas studenterna på Västgöta nation med en dåligt fungerande köksfläkt, en oerhörd mängd flugor – och en märklig lukt. Förklaringen kommer bara några dagar före sista april 1987, när man gör ett makabert fynd: en död man hittas i en ventilationstrumma."

Detta är taget från tidningen UNT som har gjort en podd om detta fall. Jag placerade det i Kriminalhistoria då jag hört att han försökte göra ett inbrott då han fastnade i ventilationstrumman. Mod får flytta på tråden om det känns felaktigt. Kanske hör bättre hemma i Olyckor & Katastrofer?
Jag trodde att mannen var student som skulle skoja eller planka in på nationen.
Länk till delvis låst artikel
https://www.unt.se/familj/uppsala/artikel/liket-pa-vastgota-nation/r05x0epj
Citera
2025-01-20, 21:30
Medlem
stpungens avatar
Han hette St*fan V*stas, mkt mkt tragiskt, från Norrköping? Tror jag.*=E.
Citera
2025-01-20, 22:12
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Han hette St*fan V*stas, mkt mkt tragiskt, från Norrköping? Tror jag.*=E.
Personal från Nationen sa att han hade slickat fettet från väggarna för att överleva, om jag minns rätt hade han ett brutet ben, kanske av fallet ner, utrymmet var trångt, enl uppgift kunde han inte böja armarna..Tänker på han ibland..
Senast redigerad av stpungen 2025-01-20 kl. 22:33.
Citera
2025-01-20, 23:22
Medlem
Clint.Ruins avatar
Måste vara ett riktigt vidrigt sätt att dö på...

Här finns litet info: https://arwidson.wordpress.com/2017/02/02/studenten-i-ventilationstrumman/
Citera
2025-01-20, 23:30
Medlem
Mullrets avatar
Var ett liknande case i Helsingborg för många år sedan. Tror det var på Brommagatan. En tjomme som trillat ner i en skorsten.

Hittades efter flera år.
Citera
2025-01-21, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Länk till podden : https://poddtoppen.se/podcast/1769406689/unt-dok/skrackfyndet-pa-studentnationen
Tack för tipset, så otroligt sjukt.

Tänker mig att han borde skrikit, och att någon hört?
En förklaring skulle vara att han inte fick komma in på en fest på nationen den 19 juni 1986 och då bestämde sig för att försöka krypa in via ventilationssystemet.
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Var ett liknande case i Helsingborg för många år sedan. Tror det var på Brommagatan. En tjomme som trillat ner i en skorsten.
Är det jultomten du tänker på?
Citera
2025-01-21, 03:47
Medlem
Onanikrems avatar
Händer då och då, hände i Jämtland för inte fullt 20 år sedan också.
https://www.sverigesradio.se/artikel/951754
Citera
2025-01-21, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Händer då och då, hände i Jämtland för inte fullt 20 år sedan också.
https://www.sverigesradio.se/artikel/951754
Den döde man som i förra veckan hittades i en ventilationstrumma på Backsjögården i Backe är den man i 40-årsåldern som försvann från orten i slutet av juli.
Polisen undersöker om det finns något samband med det inbrott som gjordes i byggnaden ungefär vid samma tid som mannen försvann.
Citera
2025-01-21, 05:17
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Lite konstigt att jag inte hörde talas om fallet när jag pluggade i Ua våren -87. Tror jag läste om det först flera år senare, och tänker på det ibland som ett av de mest ångestfyllda sätten att dö på. Särskilt om man som jag har cellskräck. Dumdristiga grottkrypare dör på liknande sätt emellanåt, och tusentals varje år går en långsam död till mötes under rasmassor vid jordbävningar, jordskred, bombningar mm.
Citera
2025-01-21, 05:20
Medlem
Fy fan vilken jävla död, hatar trånga utrymme.
Citera
2025-01-21, 15:32
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Lite konstigt att jag inte hörde talas om fallet när jag pluggade i Ua våren -87. Tror jag läste om det först flera år senare, och tänker på det ibland som ett av de mest ångestfyllda sätten att dö på. Särskilt om man som jag har cellskräck. Dumdristiga grottkrypare dör på liknande sätt emellanåt, och tusentals varje år går en långsam död till mötes under rasmassor vid jordbävningar, jordskred, bombningar mm.
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Fy fan vilken jävla död, hatar trånga utrymme.
Hände nästan mig när jag var "ung och dum".

Skulle inte göra inbrott, utan bara ta mig in i en gammal övergiven fabrik. Olaga intrång på sin höjd.

Kröp in i ventilationstrumman med huvudet först och när jag nådde slutet så insåg jag att det var omöjligt att komma ut med huvudet först, eftersom det var flera meter ner till ett betonggolv.

Upplevde att trumman ändå var hyffsat stor och att det kanske skulle gå att vända sig om inuti trumman, utan att behöva kravla sig tillbaka hela vägen, och sen tillbaka en gång till fast baklänges.

Så jag drog ihop mig och försökte vrida runt mig. Det blev så klart väldigt tight men eftersom väggarna var släta så kändes det som att jag bara behövde trycka på lite till, för att komma runt.

Men det tog tvärstopp! Åt båda hållen!
Satt alltså fast, och det värsta var att paniken och den tilltagande smärtan gjorde att jag höll på att tuppa av.

Lyckligtvis så hade jag en pålitlig barndomsvän precis bakom mig. Hade jag inte kommit loss så hade han självklart sett till att jag fick hjälp.
Han hade inte lämnat mig i sticket så jag var väl egentligen aldrig utsatt för livsfara, men du må tro att det var extremt ångestfyllt.

Hur som helst, så hade han gått in med fötterna före och han kunde trycka loss mig med benen.
Åt rätt håll dessutom, så vi kom in som vi ville. Fanns ingenting att se eller göra där inne så klart. Helt klart ett minne för livet.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-01-21 kl. 15:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in