2025-01-28, 21:12
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
En vanlig politiker vet inte skillnaden mellan kilowatt och kilojoule, för de vet inte ens det minsta om vad de skulle ha lärt sig ens i gymnasieskolan.

En vanlig politiker kan väl ha svårt att fatta att vatten flyter nedströms, men inte tvärt om, dumma som grönsaker.

Fullt med pedofiler, sexuella avvikare och annat smuts.

På vilken linje får lära sig om Kilowatt och Joule och varför är det viktigt? Jag vet inte vad skillnaden är och jag mår lika bra för det
Citera
2025-01-29, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Alla har vi kunskapsluckor. Inte ens den mest allmänbildade människan vet allt om allt. Ibland stöter man dock på människor som får en att haja till som reaktion på deras kunskapsluckor inom saker som man tänker sig är allmän kännedom i samhället.

Om man stöter på någon som t.ex:

- Inte vet att man pratar portugisiska i Brasilien
- Inte vet när andra världskriget ägde rum
- Inte vet vem artisten Prince var
- Inte vet vad valutan i England är
- Inte vet vilket århundrade Napoleon dog
- Inte vet vad första hunden i rymden hette
- Inte vet vad Stockholms Blodbad var
- Inte vet att isländska är besläktat med de skandinaviska språken
- Inte vet att IKEA grundades av en svensk
- Inte vet hur Olof Palme dog
- Inte vet vad Apartheid var

så börjar man ju automatiskt extrapolera och tänka: "Om han inte vet detta så måste det ju finnas så mycket annat han inte vet på samma nivå av allmänbildning, vem är det jag pratar med egentligen". Exemplen ovan kom jag bara på nu och visar på den ungefärliga nivån jag syftar på. Min personliga reaktion när något sånt här händer är att jag blir lite irriterad och tänker: "har den här personen levt under en sten?". Jag tror att det stör min uppfattning om att de flesta människor har en basal kunskapsnivå om världen och att bli påmind om att det inte alltid är så gör mig lite illa till mods. Nu ska det tilläggas att jag inte själv är någon Trivial Pursuit-legend, men jag tycker ändå att allmänbildning är något som gör att man kan möta människor i samtal utan att det gnisslar till.

Är det rimligt att bli irriterad när folk har kunskapsluckor? Att tycka att det är lite störande? Om ni tycker att jag är löjlig och känslig så vill jag lägga fram ett tanke-experiment som drar detta till sin spets: En ny kollega börjar på ert jobb och efter en vecka tar ni en AW tillsammans. Ni börjar prata om musik och du säger att du gillar Elvis. Han säger: "Vem då?", du säger "Ja, alltså Elvis Presley..." och han säger "Nej, honom har jag aldrig hört talas om". Hur reagerar du?

Det där är ju ändå rätt meningslös kunskap. Blir mer irriterad på annat. Finns ju gott om kunskap som man måste ha för att fatta vettiga beslut.

Exempel: Folk som aldrig läst om hur Venezuela förstördes av Hugo CHavez eller Argentina av Peron och sedan röstar för exakt samma vänster skit här.
Citera
2025-01-29, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
På vilken linje får lära sig om Kilowatt och Joule och varför är det viktigt? Jag vet inte vad skillnaden är och jag mår lika bra för det

Det är inte alls säkert. Hade du (och andra) haft lite mer kunskaper om fysik så hade betydligt färre röstat på Gröna Khemererna. Då hade alla haft ett betydligt bättre och rikare liv...
Citera
2025-01-29, 11:03
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är inte alls säkert. Hade du (och andra) haft lite mer kunskaper om fysik så hade betydligt färre röstat på Gröna Khemererna. Då hade alla haft ett betydligt bättre och rikare liv...

Har aldrig röstat på de så....Varför ska jag ha kunskap om fysik, det är tråkigt
Citera
2025-01-29, 13:45
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Jag förstår att du är nationalistiskt lagd och ser ett värde i att stärka den ”nationella identiteten” med sånt som att veta vem Gustav Vasa och Lennart Hyland var. Jag betraktar inte världen på samma sätt. Jag ser inte den egentliga vinningen i att bevara historia och traditioner eftersom världen hela tiden är föränderlig. Vad som är naturligt för dina föräldrar är väsensfrämmande för dina barn och tvärtom. Det finns alltså inget syfte att bevara någon så kallad ”nationell identitet” annat än som ett inbillat släktskap med de främlingar som råkar bo runt omkring närområdet (och senaste hundrafemtio åren i uppfinningen nationalstaten).
Visst är jag det men historia handlar om mycket mer än så.
Historia är kunskap som gör så att vi kan se samband och förstå bakgrunden till alla möjliga fenomen, även moderna fenomen.
Måste man vara nationalist, för att vilja veta något om sitt modersmål? Varför man talar det, och hur språket har utvecklats?

Jag struntar totalt i om folk i framtiden känner till Hyland, men de ska bannemig känna till att den nuvarande svenska staten grundades av Gustav Vasa, efter ett långt befrielsekrig mot danskarna.
Gör de inte det, så får de vackert finna sig i att jag och många andra betraktar dem som mindre vetande.

"Jag ser inte den egentliga vinningen i att bevara historia och traditioner eftersom världen hela tiden är föränderlig. Vad som är naturligt för dina föräldrar är väsensfrämmande för dina barn och tvärtom."
Hur ska du eller dina barn veta hur världen har förändrats, om ni ett vet ett jota om hur världen såg ut innan den förändrades?

Många saker är mer eller mindre oförändrade och tillhör traditioner går tillbaka till antiken eller rentav av forntid. Poesi och musik t.ex.
Finns det verkligen ingen anledning (om man inte är nationalist) till att söka förståelse och kunskap om bakgrunden till världen (eller delen av världen) vi lever i?
Senast redigerad av Bone Collector 2025-01-29 kl. 13:50.
Citera
2025-01-30, 18:24
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Alla har vi kunskapsluckor. Inte ens den mest allmänbildade människan vet allt om allt. Ibland stöter man dock på människor som får en att haja till som reaktion på deras kunskapsluckor inom saker som man tänker sig är allmän kännedom i samhället.

Om man stöter på någon som t.ex:

- Inte vet att man pratar portugisiska i Brasilien
- Inte vet när andra världskriget ägde rum
- Inte vet vem artisten Prince var
- Inte vet vad valutan i England är
- Inte vet vilket århundrade Napoleon dog
- Inte vet vad första hunden i rymden hette
- Inte vet vad Stockholms Blodbad var
- Inte vet att isländska är besläktat med de skandinaviska språken
- Inte vet att IKEA grundades av en svensk
- Inte vet hur Olof Palme dog
- Inte vet vad Apartheid var

så börjar man ju automatiskt extrapolera och tänka: "Om han inte vet detta så måste det ju finnas så mycket annat han inte vet på samma nivå av allmänbildning, vem är det jag pratar med egentligen". Exemplen ovan kom jag bara på nu och visar på den ungefärliga nivån jag syftar på. Min personliga reaktion när något sånt här händer är att jag blir lite irriterad och tänker: "har den här personen levt under en sten?". Jag tror att det stör min uppfattning om att de flesta människor har en basal kunskapsnivå om världen och att bli påmind om att det inte alltid är så gör mig lite illa till mods. Nu ska det tilläggas att jag inte själv är någon Trivial Pursuit-legend, men jag tycker ändå att allmänbildning är något som gör att man kan möta människor i samtal utan att det gnisslar till.

Är det rimligt att bli irriterad när folk har kunskapsluckor? Att tycka att det är lite störande? Om ni tycker att jag är löjlig och känslig så vill jag lägga fram ett tanke-experiment som drar detta till sin spets: En ny kollega börjar på ert jobb och efter en vecka tar ni en AW tillsammans. Ni börjar prata om musik och du säger att du gillar Elvis. Han säger: "Vem då?", du säger "Ja, alltså Elvis Presley..." och han säger "Nej, honom har jag aldrig hört talas om". Hur reagerar du?

Det skulle snarare få mig att tycka att hen verkar intressant.
Citera
2025-01-31, 00:05
Medlem
Knivur-273s avatar
Det var en Vänsterpartist (Kommunist), som i en TV-debatt undrade om varför man icke kunde montera en propeller (vindturbin) på en bil, för att på det viset få gratis energi för framdriften. Han anförde att hans videobandspelare var så avancerad att den kunde programmeras för inspelning på olika sätt i förtid. Så varför skulle det vara så svårt ?

Dum som en grönsak.

När jag skär upp en gurka till en sallad, så tänker jag på honom inte i blod, men som en växt.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-01-31 kl. 00:26.
Citera
2025-01-31, 01:01
Medlem
Mina kunskapsluckor tar tusan livet av mig. Är som att vara mentalt efterbliven när man ska fylla igen och jag undrar verkligen om det ens finns ett värde i det då det är förjävla långtråkigt att lära sig något man är ointresserad av.

Man är aldrig olycklig av att veta för lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in