Citat:
Ursprungligen postat av
Baisianus
Jag förstår att du är nationalistiskt lagd och ser ett värde i att stärka den ”nationella identiteten” med sånt som att veta vem Gustav Vasa och Lennart Hyland var. Jag betraktar inte världen på samma sätt. Jag ser inte den egentliga vinningen i att bevara historia och traditioner eftersom världen hela tiden är föränderlig. Vad som är naturligt för dina föräldrar är väsensfrämmande för dina barn och tvärtom. Det finns alltså inget syfte att bevara någon så kallad ”nationell identitet” annat än som ett inbillat släktskap med de främlingar som råkar bo runt omkring närområdet (och senaste hundrafemtio åren i uppfinningen nationalstaten).
Visst är jag det men historia handlar om mycket mer än så.
Historia är kunskap som gör så att vi kan se samband och förstå bakgrunden till alla möjliga fenomen, även moderna fenomen.
Måste man vara
nationalist, för att vilja veta något om sitt modersmål? Varför man talar det, och hur språket har utvecklats?
Jag struntar totalt i om folk i framtiden känner till Hyland, men de ska bannemig känna till att den nuvarande svenska staten grundades av Gustav Vasa, efter ett långt befrielsekrig mot danskarna.
Gör de inte det, så får de vackert finna sig i att jag och många andra betraktar dem som
mindre vetande.
"Jag ser inte den egentliga vinningen i att bevara historia och traditioner eftersom världen hela tiden är föränderlig. Vad som är naturligt för dina föräldrar är väsensfrämmande för dina barn och tvärtom."
Hur ska du eller dina barn veta hur världen har förändrats, om ni ett vet ett jota om hur världen såg ut innan den förändrades?
Många saker är mer eller mindre oförändrade och tillhör traditioner går tillbaka till antiken eller rentav av forntid. Poesi och musik t.ex.
Finns det verkligen ingen anledning (om man inte är nationalist) till att söka förståelse och kunskap om bakgrunden till världen (eller delen av världen) vi lever i?