2025-01-24, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenneth
Haha, du och knugen…
Möjligt, hur kan det störa dig?
Citera
2025-01-24, 20:57
En gång fick jag reda på att en kollega trodde att allt flytande måste ha vatten i sig. Jag gick till företagsledningen och berättade detta, varpå de sade upp henne med anledningen "arbetsbrist".
Citera
2025-01-27, 21:47
Medlem
Knivur-273s avatar
En äldre kvinna ringde in till SR och frågade: Varför måste man ha kärnkraft när man kan ha elström i vägguttaget ?
Citera
2025-01-27, 21:50
Medlem
Knivur-273s avatar
En vanlig politiker vet inte skillnaden mellan kilowatt och kilojoule, för de vet inte ens det minsta om vad de skulle ha lärt sig ens i gymnasieskolan.

En vanlig politiker kan väl ha svårt att fatta att vatten flyter nedströms, men inte tvärt om, dumma som grönsaker.

Fullt med pedofiler, sexuella avvikare och annat smuts.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-01-27 kl. 21:59.
Citera
2025-01-27, 22:06
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Vill du att folk ska kunna alla ovanstående punkter är du ganska nördig så det är inte rimligt.
Fullständigt normal allmänbildning som alla som gått gymnasiet borde känna till.

Citat:
Ursprungligen postat av CodexGigas
Du blandar ju på han och honom så fråga dig själv.
Nej, ts använder han och honom korrekt, till skillnad från många här. Det heter såg du honom, inte såg du han.
Subjektsform och objektsform. Också allmänbildning.
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men varför anmärker du på stavning? är du nån rättstavningspolis här på forumet? Finns en del här.
Att kunna stava är också allmänbildning, särskilt idag med de tekniska hjälpmedel som finns.
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
En äldre kvinna ringde in till SR och frågade: Varför måste man ha kärnkraft när man kan ha elström i vägguttaget ?
Låter som vilken miljöpartist som helst.

Fö är IKEA grundat av en svensk, men det är inte svenskt, om man ska vara petig, det ägs av en stiftelse i Nederländerna. Det vet väl också alla?
Citera
2025-01-27, 23:37
Medlem
Absolut rimligt att bli irriterad på. Ofta när något likt TS exempel dyker upp i konversationer så blir jag dock inte irriterad, utan snarare förvånad/perplex. Hur kan en människa som har ett arbete _INTE_ veta att t.ex. Skåne var danskt i många hundra år och att Sverige och Danmark krigat flera gånger?

Både OT och OnT, blir oftare irriterad på när människor saknar slutledningsförmåga eller inte kan googla om de nu inte vet. Någonstans hamnar det i facket allmänbildning ändå. Kan bli både irriterad och fascinerad - liksom hur TRODDE du att det fungerade då?

T.ex.
"Jag visste inte att det var luft i bildäck"
"Fattar inte hur maten kan bli varm i en mikro men inte själva mikron"
"Hur vet skyltarna på busshållplatsen hur långt det är till nästa buss"
"Fattar inte varför inte människobebisar kan då direkt, typ alla andra djurungar kan ju"
"Va, finns det fler partier än de som är i riksdagen?"
osv...
Citera
2025-01-28, 16:33
Medlem
NoTruces avatar
Jag har inga problem med människor som har kunskapsluckor. Vi lär oss hela livet. Det jag har problem med är ignoranta människor, alltså personer som inte är nyfikna, alternativt koketterar med sin okunskap. Nyfikenhet och ödmjukhet är fina egenskaper hos människor, och de kan ofta ursäkta rena kunskapsluckor och eventuell brist på bildning.
Citera
2025-01-28, 19:41
Medlem
CodexGigass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fullständigt normal allmänbildning som alla som gått gymnasiet borde känna till.

Nej, ts använder han och honom korrekt, till skillnad från många här. Det heter såg du honom, inte såg du han.
Subjektsform och objektsform. Också allmänbildning.

Att kunna stava är också allmänbildning, särskilt idag med de tekniska hjälpmedel som finns.

Låter som vilken miljöpartist som helst.

Fö är IKEA grundat av en svensk, men det är inte svenskt, om man ska vara petig, det ägs av en stiftelse i Nederländerna. Det vet väl också alla?
Nej där har du allt fel.
Citera
2025-01-28, 19:51
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Nej där har du allt fel.
Var?
Om allmänbildning, språk eller IKEA?

Folk som säger jag gav den till han är bönder, barn eller helt enkelt obildade.
Vilken är du?
Senast redigerad av mikaels 2025-01-28 kl. 19:55.
Citera
2025-01-28, 20:01
Medlem
CodexGigass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Var?
Om allmänbildning, språk eller IKEA?

Folk som säger jag gav den till han är bönder, barn eller helt enkelt obildade.
Vilken är du?
Det heter jag gav den till honom, bondtölp.
Citera
2025-01-28, 20:13
Medlem
zombie-nations avatar
Att ha kunskapsluckor här och där är mänskligt. Man ska väl komma ihåg en del från skolan men samtidigt glömmer man massor av det. Många har ämnen de är dåliga på. Jag är superdålig på popkultur, sport och matematik. Historia har jag lärt mig efter skolan så där vet jag bara vissa saker. Problemet är människor som inte kan något inom de flesta områdena, det blir svårt att prata med dem för vad ska man prata om? Men jag orkar inte förakta dem, de brukar ändå funka rätt bra i samhället.
Citera
2025-01-28, 20:29
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det heter jag gav den till honom, bondtölp.
Ja, precis som jag skrev. Och som det stod i den originalpost du sade var felaktig.

Här: (FB) Är det rimligt att bli irriterad på folk med kunskapsluckor?

Minns du inte vad du skriver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in