• 1
  • 2
2025-01-20, 08:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Kött (ej processat), färska grönsaker (förutom rotfrukter) är dyrt i jämförelse med pasta, ris, potatis, gröt, pommes, etc.

Ris, potatis, gröt är billigt ja. Men att ha dessa kolhydrater som basföda (pga dålig ekonomi) gör de flesta överviktiga, särskilt om man inte tränar regelbundet (gymkort är dyrt för en sämre ställd).

Att äta bra mat 2025 är dyrt. Dock borde man prioritera om man är i Carolines situation. Hon har villa, två bilar, etc. Hon borde givetvis sälja villan, bilarna, etc och fokusera på barnen, etc. Men, detta borde givetvis hennes föräldrar ha upplyst henne om. Men, nu gråter hon istället ut i media, om att hon inte har råd att äta pizza. Hon framstår givetvis som sinnesslö.

Har hon två bilar också??? Jag skulle ha möjligen ha förstått om hon behövde EN bil för att transportera ganska små barn, men även det kan man klara sig utan på de flesta orter. Jag hade ingen bil, och mina barn och jag var jämt ute på grejor ändå, med stads- och länsbussarna. Och det går även att byta till en så billig bil som möjligt.

Självklart kan man inte ha en villa som ensamstående och fattig. Förutom de ständiga oförutsedda utgifterna som alltid inträffar när man äger hus, så tillkommer problemet med att bostadsbidraget blir mindre (eftersom man såklart inte kan få bidrag till amorteringar) samt att det inte går att komplettera upp med försörjningsstöd. Soc kräver ju att huset ska säljas och vinsten levas upp, först.

Och tre katter... jag orkar inte. Bara EN katt kostar ju (om den inte är ute och jagar själv, men även då måste den ha tillgång till färsk mat hemma), och man MÅSTE ha en bra veterinärförsäkring när man har djur. Annars ska man inte ha djur.
2025-01-20, 08:45
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har hon två bilar också??? Jag skulle ha möjligen ha förstått om hon behövde EN bil för att transportera ganska små barn, men även det kan man klara sig utan på de flesta orter. Jag hade ingen bil, och mina barn och jag var jämt ute på grejor ändå, med stads- och länsbussarna. Och det går även att byta till en så billig bil som möjligt.

Självklart kan man inte ha en villa som ensamstående och fattig. Förutom de ständiga oförutsedda utgifterna som alltid inträffar när man äger hus, så tillkommer problemet med att bostadsbidraget blir mindre (eftersom man såklart inte kan få bidrag till amorteringar) samt att det inte går att komplettera upp med försörjningsstöd. Soc kräver ju att huset ska säljas och vinsten levas upp, först.

Och tre katter... jag orkar inte. Bara EN katt kostar ju (om den inte är ute och jagar själv, men även då måste den ha tillgång till färsk mat hemma), och man MÅSTE ha en bra veterinärförsäkring när man har djur. Annars ska man inte ha djur.

Jag håller med dig till hundra. Väl rutet.

I min värld, borde man inte ens kunna erhålla bostadsbidrag om man bor i villa. Att bo i villa är en variant av lyx. Precis som man inte kan få socialbidrag om man äger sin bostad, borde detta även gälla bostadsbidrag. Hon borde givetvis flytta till hyresrätt, lösgöra ekonomiska medel och minska sina månatliga kostnader. Exempelvis elräkningarna för en villa är milsvid skillnad mot lägenhet. Bara där spar hon stora pengar per år.

Som du säger är bil dyrt för en fattig. Som du säger går det att åka kommunalt för en spottstyver.

Djur kostar mer än man tror. Hon har dessutom tre.

Caroline framstår mest som en bortskämd unge som inte växt upp.

Och, att Aftonbladet gör en artikel om detta är snudd på värre. Fattigdom finns i Sverige, dock är de fattiga i Sverige inte personer av Carolines art, utan människor som hamnat mellan stolarna och bor i utanförskapsområden. Sedan har vi fattiga pensionärer som lever på existensminimum. Jag ser dagligen skruttiga pensionärer i slitna kläder, som leder rullatorer som letar/samlar burkar. Jag börjar snudd på gråta var gång jag ser dessa, och skäms, för hur välfärden fungerar för dessa människor. Och, dessa människor många.
2025-01-20, 09:07
Medlem
Hon kan väl sälja sin ena bil som betingar ett värde av drygt 200.000 och byta till något billigare, sen köpa pizza.
2025-01-20, 09:25
Moderator
HelgeBuks avatar
Trådar finns redan, förhoppningsvis snart bara en. Se länkar ovan.
/Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in