• 1
  • 2
2025-01-20, 06:13
Medlem
Biggedys avatar
Citat:

Caroline Öberg, 39, gråter till minnet av en delad pizza.

Hon gråter också när hon tänker på de vinterkängor som hennes barn fick i höstas.

För hon har varken råd att köpa nya vinterkängor eller varsin pizza.

Citat:
En ny rapport, framtagen av föreningen Makalösa föräldrar, visar att Caroline Öberg är långt ifrån ensam. Deras medlemmar, ensamstående föräldrar, saknar i regel 3 029 kronor varje månad.

– Ensamstående föräldrar vänder på varenda krona för att få vardagen att gå ihop. Situationen är ohållbar och det måste skyndsamt till politiska förändringar som säkerställer att även denna grupp kan leva ett drägligt liv, säger Christina Olsson, generalsekreterare på Sveriges Makalösa Föräldrar.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...r-har-inte-rad

Diskutera..

Hur har vi låtit det gå så långt?
Vad kan vi göra för ensamstående mammor?
Hon ser ju för guds skull ut att svälta.
2025-01-20, 06:17
Medlem
Klandalfs avatar
Skaffa inte barn om du inte har råd att försörja dem.

F ö bor hon i en villa. Skaffa billigare boende.
2025-01-20, 06:17
Medlem
franges avatar
Kan ju kolla i de befintliga trådarna
(FB) Trebarnsmamman Caroline, 39, hoppar över måltider – har inte råd
(FB) Aftonbladet / Caroline, 39, hoppar över måltider – har inte råd
2025-01-20, 06:55
Medlem
Merwinnas avatar
Men hon har råd med tre katter, ögonbrynen verkar vara gjorda på salong och så även flätorna? Och hon har många dyra inredningsdetaljer. Den där kaffemuggen t.ex. är dyr, det råkar jag veta, det är modedesign. Och hon bor i en villa!!! Vilken ensamstående mor har råd att bo i villa? Det säger sig självt att med alla dessa utgifter så blir det inte mycket pengar över till mat. Reportrarna som gör sådana här reportage borde ifrågasätta det.

...för saken är den, att även med bara existensminimumnivån - som alla i Sverige har rätt till, om man tjänar mindre får man komplettera upp med försörjningsstöd, men man måste förstås sälja huset först och flytta till lägenhet - så går det att hushålla så att hela familjen får tillräcklig och näringsrik kost varje dag. Om en person inte kan det i Sverige, så beror det på att hon eller han har gjort dåliga val.

...och det där att hon oroar sig för veterinärkostnaderna. Man KAN INTE HA DJUR om man inte har råd med en bra veterinärförsäkring! Det ÄR bara så. Jag tycker så synd om alla djur som lider, som inte får vård för att ägaren inte har råd - fastän ägaren i stället borde ha insett detta från början, och inte skaffat djuret. Vissa avlivar dessutom djuret själv i ett sådant läge, utan att ha kunskap, och plågar djuret även under avlivningen...
2025-01-20, 07:00
Medlem
Egentligen borde det vara helt obegripligt att svensk MSM nedlåter sig till något sådant här. Men sen kom jag på att det är satir, för det är det väl?

En fetlagd, heltidsarbetande kärring med villa, hund och tre katter har inte råd att bjuda barnen på pizza?

Men baka pizzajäveln själv!
2025-01-20, 07:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Egentligen borde det vara helt obegripligt att svensk MSM nedlåter sig till något sådant här. Men sen kom jag på att det är satir, för det är det väl?

En fetlagd, heltidsarbetande kärring med villa, hund och tre katter har inte råd att bjuda barnen på pizza?

Men baka pizzajäveln själv!

Tydligen såpass överviktig så hon vräker i sig barnens mat också, lite som Camilla Läckberg vad det verkar.
2025-01-20, 07:38
Medlem
Det stinker läpparnas bekännelse lång väg. Ingen som inte har råd med mat är sådär fet.
2025-01-20, 08:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Det stinker läpparnas bekännelse lång väg. Ingen som inte har råd med mat är sådär fet.

Detta har slagit mig många gånger: de som gråter ut i media över sin fattigdom är ALLTID feta! Det får mig att tänka på talesättet "hellre än att mina barn får svälta så äter jag själv".
2025-01-20, 08:06
Medlem
Oaktat personen i artikeln är väl det ekonomiska läget rätt stinkande, det är väl bara att erkänna? Skit samma om en viss person bor i villa eller inte.
2025-01-20, 08:08
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta har slagit mig många gånger: de som gråter ut i media över sin fattigdom är ALLTID feta! Det får mig att tänka på talesättet "hellre än att mina barn får svälta så äter jag själv".

Jag håller med dig, dock, så blir man fet av ett överintag av billiga kolhydrater (mycket pasta, ris, potatis, godis, hel- och halvfabrikat, gröt, etc), huvudanledningen till fetman bland fattiga och sämre ställda.
2025-01-20, 08:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag håller med dig, dock, så blir man fet av ett överintag av billiga kolhydrater (mycket pasta, ris, potatis, godis, hel- och halvfabrikat, gröt, etc), huvudanledningen till fetman bland fattiga och sämre ställda.

Jamen det väljer man ju själv. Det går att köpa hem en mindre mängd riktigt kött, fisk, ägg, grönsaker, rotfrukter och frukt för samma pris.

Ris, potatis och gröt är för övrigt både nyttig och billig mat i lagom mängd.
2025-01-20, 08:26
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jamen det väljer man ju själv. Det går att köpa hem en mindre mängd riktigt kött, fisk, ägg, grönsaker, rotfrukter och frukt för samma pris.

Ris, potatis och gröt är för övrigt både nyttig och billig mat i lagom mängd.

Kött (ej processat), färska grönsaker (förutom rotfrukter) är dyrt i jämförelse med pasta, ris, potatis, gröt, pommes, etc.

Ris, potatis, gröt är billigt ja. Men att ha dessa kolhydrater som basföda (pga dålig ekonomi) gör de flesta överviktiga, särskilt om man inte tränar regelbundet (gymkort är dyrt för en sämre ställd).

Att äta bra mat 2025 är dyrt. Dock borde man prioritera om man är i Carolines situation. Hon har villa, två bilar, etc. Hon borde givetvis sälja villan, bilarna, etc och fokusera på barnen, etc. Men, detta borde givetvis hennes föräldrar ha upplyst henne om. Men, nu gråter hon istället ut i media, om att hon inte har råd att äta pizza. Hon framstår givetvis som sinnesslö.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in