2025-01-19, 22:36
Medlem
SveaBunkerns avatar
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/lwXE99/trebarnsmamman-caroline-39-hoppar-over-maltider-har-inte-rad

Citat:
Caroline '○'b€rg, 39, gråter till minnet av en delad pizza. Hon gråter också när hon tänker på de vinterkängor som hennes barn fick i höstas. För hon har varken råd att köpa nya vinterkängor eller varsin pizza.

Caroline har också jobb, men är skild och ensamstående. Därmed är det inte lika självklart att familjen har mat på bordet alla dagar.

För henne är det en konstant stress att ständigt tävla mot saldot på lönekontot. Hon förlorar alltid.

– Nu har jag 121 kronor kvar på kontot, så är det varje månad.

Enligt Ratsit fick hon 261 100 kronor i lön 2023.

https://web.archive.org/web/20250119215742if_/https://i.ibb.co/hHYR5GY/Kapital.jpg

Hon äger två bilar:
Volkswagen Passat L 321 121 (1974)
Nissan Qashqai 1.4DIG-T (2018)

Den där Nissan från 2018 kostar över 150 000 kronor och är kreditköp. Hon blev ägare till den 2023-02-10.

Även nakenkatter har hon (kolla Aftonbladets artikel). En nakenkatt kostar mellan 10 000 till 15 000 kronor.

Hon bor i enplansvilla (adressändring: 2021-10-13) som jag hittar om följande:
"Ägarbytet blev klart i oktober 2021 och köpesumman blev
2 300 000 kronor".

TS: Vad anser ni att hon borde göra för att göra tillvaron lättare för både henne och barnen?
Senast redigerad av SveaBunkern 2025-01-19 kl. 23:17.
Citera
2025-01-19, 22:40
Medlem
Kapten-Booms avatar
Har aldrig förstått detta med att man ska skaffa barn bara för sakens skull eller för att "det är dags". Det väsentliga för det beslutet är ju om man klarar att ta hand om sina barn. Har man inte ekonomi/mognad/omdöme/etc. så ska man inte skaffa barn.

Hon ser ju inte direkt undernärd ut så mat lär finnas. Dessutom har hon råd att fixa dreadlocks, antar att det inte är gratis.
Citera
2025-01-19, 22:44
Medlem
Kanske är ett fall för lyxfällan? Reagerar också på att hon verkade ha det ganska gott ställt både materiellt och viktmässigt.

Om det med två bilar stämmer och annat med, så borde man frågat henne varför hon prioriterar ha två bilar medan det inte finns mat på bordet.
Citera
2025-01-19, 22:45
Medlem
vemsfels avatar
Låter som en orimlig kalkyl med den lönen på 1 vuxen och 2 barn. Möjligt att kunna leva, men glöm extravaganser som är normalt för samma familj fast med två sådana löner såsom nöjen, fritidsintressen, sportaktiviteter, äta ute osv. Åtminstone i Sverige 2025. Med en ålder på 39 undrar man vas hon gjort i livet för att ha den magra inkomsten. Gått ner i arbetstid?
Citera
2025-01-19, 22:53
Medlem
sommarlovs avatar
Varför skiljer sig folk, är det bättre att inte äta?
Citera
2025-01-19, 22:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Givetvis har hon ett gäng tatueringar som kostat pengar, hon har katt som även den kostar pengar och som fler skrivit, två bilar.

Har man inte råd att ställa mat på bordet så hör man sig av med onödiga utgifter. Msn måste tyvärr sälja katten, man får sälja bilarna och måste man nu ha bil så köper man en billigare bil. Jag blir inte förvånad om det på TV:n går att hitta minst två streamingtjänster, telefonen har ett onödigt dyrt abonnemang och givetvis bara måste hon ha spotify. Jag gissar men tror inte jag är långt från sanningen.
Citera
2025-01-19, 23:01
Medlem
Q.Anderssons avatar
Edit: tvåa på bollen gällande tatueringarna.

Min sympati kan hon få. Är själv uppvuxen med skilda föräldrar (som typ halva Sverige) och vet att det kan vara tufft. Men för att jag ska hejja på någon lagändring som gynnar henne ekonomiskt så skulle jag först vilja granska hennes kort- och banktransaktioner.

De har gott om materiella ting. Hon verkar äga två bilar. De har raskatter. Hon ser inte underviktig ut direkt, det är dreadlocks, och hon har minst tre tatueringar vad jag kan se. Trots att hon försöker skyla armarna. Så förmodligen finns det fler.

Visa mig fattigpensionärerna istället. Inte fan är det några utsmyckningar på kroppen för tusentals kronor där inte.
Citera
2025-01-19, 23:05
Medlem
kl4sseKocks avatar
Ingen super lön men vad har hon för fasta kostnader och hur mycket blir över då?
Citera
2025-01-19, 23:07
Avstängd
pojkpingiss avatar
Märkligt att en person som Caroline beklagar sig om att inte ha råd med pizza, snacka om att göra bort sig, signalerar white trash. Hon bor dessutom i villa, har två bilar. Hon har det alltså långt bättre än många många andra. Att gråta ut i pressen på dylikt vis med hennes vanor, kommer mest innebära att folk skrattar och pratar skit om henne bakom hennes rygg. Hennes föräldrar är nog inte stolta. Än mer sorgligt att Aftonbladet gör ett dylikt reportage. De borde givetvis uppmärksamma den riktiga fattigdomen som faktiskt finns i Sverige, svenskar som lever på existensminimum ute i förorterna eller fattigpensionärerna som går omkring med rullatorn och letar tomburkar (jag ser dessa varje dag).
Citera
2025-01-19, 23:09
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/lwXE99/trebarnsmamman-caroline-39-hoppar-over-maltider-har-inte-rad

Hon äger två bilar:

Den där Nissan från 2018 kostar över 150 000 kronor och är kreditköp. Hon blev ägare till den 2023-02-10.

Även nakenkatter har hon (kolla Aftonbladets artikel). En nakenkatt kostar mellan 10 000 till 15 000 kronor.

"Ägarbytet blev klart i oktober 2021 och köpesumman blev 2 300 000 kronor".

TS: Vad anser ni att hon borde göra för att göra tillvaron lättare för både henne och barnen?

Aldrig förstått mig på det här. Vet de här människorna ens hur internet fungerar? Om det nu är så jävla illa, sälj allt skit och flytta till en billigare lägenhet. Hellre bo lite trångt och ha råd att ta hand om sina barn än att låta magarna eka i en villa de inte har råd med. Skulle inte bli det minsta förvånad om argumenten landar i att det är "den brunblå regeringen" som har förstört allt för henne och att bidrag ska höjas.
Senast redigerad av Saltkungen 2025-01-19 kl. 23:13.
Citera
2025-01-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern

https://web.archive.org/web/20250119215742if_/https://i.ibb.co/hHYR5GY/Kapital.jpg

Hon äger två bilar:

"Ägarbytet blev klart i oktober 2021 och köpesumman blev
2 300 000 kronor".

inte för att vara sån men hon har väl inget jobb nu? vad hon taxerade för 2 års sen hjälper ju inte nu
Citera
2025-01-19, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Aldrig förstått mig på det här. Vet de här människorna ens hur internet fungerar? Om det nu är så jävla illa, sälj allt skit och flytta till en billigare lägenhet. Hellre bo lite trångt och ha råd att ta hand om sina barn än att låta magarna eka i en villa de inte har råd med. Skulle inte bli det minsta förvånad om argumenten landar i att det är "den brunblå regeringen" som har förstört allt för henne och att bidrag ska höjas.

Det står ju indirekt

En undersökning visar att många ensamstående föräldrar saknar i genomsnitt 3 029 kronor varje månad, vilket gör deras situation ohållbar utan politiska förändringar, enligt Makalösa föräldrar
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in