Citat:
Ursprungligen postat av
Svensklord
Är det inte märkligt att Zuckerberg ändrar åsikt om yttrandefrihet och om Trump precis innan USA (Trump) inför förbud mot Tiktok?
Kommer Facebook och därmed Zuckerberg bli rikare nu när man inför förbud mot dess konkurrent?
Ingen åsikt är ändrad. Han har inte aktivt gjort något för att försöka skadebalansera, ej heller uttalat sitt fördömande av den avgående regimen på ett vis som skulle ge honom trovärdighet.
Han/de är rädda för att Trump kommer kväsa Facebook, vilket han borde. Facebook är sedan länge en propagandamaskin i mängden, precis så som Twitter var innan det blev X.
Tiktok är en annan målgrupp, FB har ingen chans där. Så nej, inte ett ekonomiskt motiv heller av normal typ. Bara rädsla för att det de gjort ska komma fram i ljuset.
Att det "anpassar" sin censur till att ske via en av dem själva samordnad version av X's Community Notes gör ju ingen skillnad från hur de tidigare använde sig av en stab med censurerare med stöd av filter osv..
Facebook är och kommer fortsätta vara en propagandamaskin, inget jag ser tyder på något annat. Ge gärna exempel på att det skulle vara på annat vis, jag skulle glädjas om så är fallet. Men jag är, som skrivet, väldigt skeptisk.