2025-01-19, 12:43
Avstängd
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Nej, men det händelsen utgjorde ett extremt sällsynt undantagsfall.

Att låta var och varann person med aggressionsproblem och dålig impulskontroll få bära vapen i syfte att förhindra denna typ av extremt sällsynta händelser vore så korkat att man måste undra om ni som tycker att det är en bra idé verkligen har alla hästar hemma.
Men polisen kan inte skydda dig det är redan bevisat så hur tänker du egentligen?
Du kan inte bevisa att människor skulle gå och mörda varandra pga att dom får bära vapen. Du talar ur skägget. Polisen kan inte ens skydda vittnen idag..
Citera
2025-01-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freetheweed
Har du sovit under en sten?.
Hur stor tror du sannolikheten är att du kommer att utsättas för en situation i vilken du behöver ett vapen för självförsvar, om du skulle gissa?
Citera
2025-01-19, 12:46
Avstängd
ApanAbdullas avatar
Citat:
Hur stor tror du sannolikheten är att du kommer att utsättas för en situation i vilken du behöver ett vapen för självförsvar, om du skulle gissa?
https://omni.se/polischefen-vi-kan-i...i-dag/a/gEqm51

Den organiserade brottsligheten i Sverige är en ”historisk utmaning” som kräver lagändringar i repressiv riktning. Det säger nya rikspolischefen Petra Lundh till TT.

Enligt Lundh är vissa åtgärder, som anonyma vittnen och visitationszoner, ett ”nödvändigt ont” för att få bort farliga individer från gatorna.

– En rättsstat måste kunna skydda sina medborgare. Det kan vi inte fullt ut göra i dag, säger rikspolischefen.

Varför skall jag inte få bära på vapen när polisen inte kan skydda mig eller min familj?
Citera
2025-01-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Men polisen kan inte skydda dig det är redan bevisat så hur tänker du egentligen?
Du kan inte bevisa att människor skulle gå och mörda varandra pga att dom får bära vapen. Du talar ur skägget. Polisen kan inte ens skydda vittnen idag..
Polisen gör ett mycket bra jobb för att skydda folk. De förhindrar grova våldsbrott varje dag. Att de inte kan skydda 100% av alla medborgare går aldrig komma ifrån, det säger ingenting om deras effektivitet.

Jag behöver inte bevisa att folk skulle gå och mörda varandra om de fick bära vapen. Det är en sådan självklarhet att bara en komplett idiot skulle tvivla på det.
Citera
2025-01-19, 12:48
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Varför får vi i Sverige inte beväpna oss?
Det är Mitt fel. Hade jag haft tillgång till automatvapen när jag gick i grundskolan så hade min skola blivit en regelrätt slaktplats.
Citera
2025-01-19, 12:51
Medlem
Dödligt våld ligger på låga nivåer om inte alla medborgarna är beväpnade. Tesen är då att ansvaret ligger hos samhället att skydda medborgarna från våld genom att ha förebyggande åtgärder i form av tiotusentals fritidsgårdar, ett par poliser och att man får ett kännbart straff om man ändå utövar våld (90% av ärendena läggs ner, 5% frikänns och 5% får dricka saft och bulle med socialtanten).

Det saknas ett perspektiv hur man gör med offret, numera är sjukvårdsköerna ganska långa med uppemot 2 års väntetid och poliserna springer mest runt och sätter upp lite avspärrningar vid sprängningar och skjutdåd och fängelserna är ju fulla sedan länge med grova brottslingar som både mördat och försökt att mörda någon så man kliar sig i huvudet vad man ska göra av alla mördare som man ändå lyckats att identifiera. De får gå fria medan de köar och väntar på sitt fängelsestraff är den svenska lösningen.

Så då till frågan, är förändringarna såpass stora att det är dags att omvärdera att medborgarna inte har vapen?

Tyvärr så tror jag att ännu fler kommer att bli kriminella om man har vapen. Vapen är ju makt över andras liv och hälsa, så jag tror nog ändå att man ska se efter andra lösningar.

Kanske fler fängelseplatser, 100.000 utvisningar samt återta medborgarskapet vid kriminalitet skulle göra lite skillnad?
Citera
2025-01-19, 12:51
Medlem
Citat:
https://omni.se/polischefen-vi-kan-i...i-dag/a/gEqm51

Den organiserade brottsligheten i Sverige är en ”historisk utmaning” som kräver lagändringar i repressiv riktning. Det säger nya rikspolischefen Petra Lundh till TT.

Enligt Lundh är vissa åtgärder, som anonyma vittnen och visitationszoner, ett ”nödvändigt ont” för att få bort farliga individer från gatorna.

– En rättsstat måste kunna skydda sina medborgare. Det kan vi inte fullt ut göra i dag, säger rikspolischefen.

Varför skall jag inte få bära på vapen när polisen inte kan skydda mig eller min familj?
Därför att risken att du eller din familj utsätts för grova våldsbrott är så liten att den är försumbar.

Om du verkligen tror att du behöver ett vapen för självförsvar så överdriver du hotet något enormt.
Citera
2025-01-19, 12:52
Avstängd
ApanAbdullas avatar
Citat:
Polisen gör ett mycket bra jobb för att skydda folk. De förhindrar grova våldsbrott varje dag. Att de inte kan skydda 100% av alla medborgare går aldrig komma ifrån, det säger ingenting om deras effektivitet.

Jag behöver inte bevisa att folk skulle gå och mörda varandra om de fick bära vapen. Det är en sådan självklarhet att bara en komplett idiot skulle tvivla på det.
Det finns ju gott om andra länder där man får bära vapen så varför mördar inte dom varandra ta Kanada som exempel....Dessutom så bör vi alla våga anmäla och vittna om brott då det är en av grunderna för ett fungerande rättssamhälle. Men om polisen själva säger att dom inte kan skydda alla då faller ju korthuset..
Citera
2025-01-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
De flesta av får vapenlicens när vi söker. Ta jägarexamen eller gå med i en skytteklubb.
Också inte svårt direkt att bli av med den heller, om vi ska vara ärliga

Sedan jobbar polisen hårt för att förbjuda allt Civilt ägande av skjutvapen
Citera
2025-01-19, 12:58
Medlem
Citat:

Det gör dom verkligen inte, varför ljuga?
Uppklarningsnivån är väl på under fem procent nu, grova våldsbrott då.

Det behöver du inte, då det är så uppenbart osant ja.
Stämmer
Citera
2025-01-19, 12:58
Avstängd
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Dödligt våld ligger på låga nivåer om inte alla medborgarna är beväpnade. Tesen är då att ansvaret ligger hos samhället att skydda medborgarna från våld genom att ha förebyggande åtgärder i form av tiotusentals fritidsgårdar, ett par poliser och att man får ett kännbart straff om man ändå utövar våld (90% av ärendena läggs ner, 5% frikänns och 5% får dricka saft och bulle med socialtanten).

Det saknas ett perspektiv hur man gör med offret, numera är sjukvårdsköerna ganska långa med uppemot 2 års väntetid och poliserna springer mest runt och sätter upp lite avspärrningar vid sprängningar och skjutdåd och fängelserna är ju fulla sedan länge med grova brottslingar som både mördat och försökt att mörda någon så man kliar sig i huvudet vad man ska göra av alla mördare som man ändå lyckats att identifiera. De får gå fria medan de köar och väntar på sitt fängelsestraff är den svenska lösningen.

Så då till frågan, är förändringarna såpass stora att det är dags att omvärdera att medborgarna inte har vapen?

Tyvärr så tror jag att ännu fler kommer att bli kriminella om man har vapen. Vapen är ju makt över andras liv och hälsa, så jag tror nog ändå att man ska se efter andra lösningar.

Kanske fler fängelseplatser, 100.000 utvisningar samt återta medborgarskapet vid kriminalitet skulle göra lite skillnad?
Jag önskar ingen hade behövt bära på vapen det är inte bra och jag håller med dig om att vi ligger på låga nivåer men det blir allt värre i Sverige för varje dag. Jag tror att det kommer bli mycket värre tyvärr om 10 år.
Citera
2025-01-19, 12:59
Avstängd
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det är Mitt fel. Hade jag haft tillgång till automatvapen när jag gick i grundskolan så hade min skola blivit en regelrätt slaktplats.
Ursäkta för jag frågar men vad får dig att skriva som du gör? Var du mobbad i skolan och är intr ute efter att jävlas med dig frågar ärligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in