2025-01-19, 05:43
Medlem
Xer0s avatar
Så jag har startat väldigt många små sido projekt som aldrig blir färdiga. Ofta överger jag dem i ett ganska tidigt skede.

T.ex har jag påbörjat två olika spelmotorer de senaste 3 månaderna. Först en i Go och sedan en i Rust.

Jag bara kommit så långt att jag importerar SDL, byggt själva renderingsloopen och renderat lite bilder och text ungefär. Efter det har jag tröttnat.

Jag har ju någon ide om att bygga ett tile baserat tågspel, men jag kommer lixom aldrig dit. Risk att jag kastar rust och skriver om i C++, för jag är redan lite less på rust men alla säger ju att rust är den nya coola grejen som man måste lära sig så..

Jag har också en dröm att göra någon app och kanske tjäna lite småpengar på adds eller liknande. Men svårt att komma på några bra app ideer som inte är tagna och som inte bryter mot apples policys.

Men hur gör ni för att motivera er att få klart sådana här projekt?

När jag var ung byggde jag lite spel i java, typ tetris, space invaders, artillery och dylikt. Men jag har fan tappat drivet och flowet lixom.
Citera
2025-01-19, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Så jag har startat väldigt många små sido projekt som aldrig blir färdiga. Ofta överger jag dem i ett ganska tidigt skede.

T.ex har jag påbörjat två olika spelmotorer de senaste 3 månaderna. Först en i Go och sedan en i Rust.

Jag bara kommit så långt att jag importerar SDL, byggt själva renderingsloopen och renderat lite bilder och text ungefär. Efter det har jag tröttnat.

Jag har ju någon ide om att bygga ett tile baserat tågspel, men jag kommer lixom aldrig dit. Risk att jag kastar rust och skriver om i C++, för jag är redan lite less på rust men alla säger ju att rust är den nya coola grejen som man måste lära sig så..

Jag har också en dröm att göra någon app och kanske tjäna lite småpengar på adds eller liknande. Men svårt att komma på några bra app ideer som inte är tagna och som inte bryter mot apples policys.

När jag var ung byggde jag lite spel i java, typ tetris, space invaders, artillery och dylikt. Men jag har fan tappat drivet och flowet lixom.

blir mkt roligare att avsluta projekt när du samlar dem på din github och söker jobb med den
Citera
2025-01-19, 11:17
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:

I flertalet av de ledarskapsutbildningar som jag har bakom mig (av en eller annan anledning) så har det beskrivits att vi har olika personligheter.
Om jag får generalisera så verkar du vara entreprenörstypen som ser möjligheter och får saker att börja hända. Uthålligheten kan det vara sämre med och du tröttnar när motlutet kommer. Då har din hjärna börjat bearbeta andra saker som känns roligare och mer utmanande.
Om du kompletteras med en "kamrer" och ni förstå varandras roller så kan han/hon ta över stafettpinnen där när du tröttnar. Han/hon ser en tjusning i att dag för dag nöta på och sakta närma sig slutmålet (årsbokslutet).
Du får dock inte ösa en massa nya idéer över din kamrer för då blir han/hon lika trött och förvirrad som du blir.
Citera
2025-12-25, 15:16
Medlem
Sikta lägre, välj mål som du kan avsluta inom 6månader. När du har fått några mindre projekter i land med positiv feedback så går du efter de större målen.
Citera
2025-12-30, 12:45
Medlem
TheFinals avatar
Plånboken motiverar mig, då projekten jag gör till 99.9% är tänkt leda till inkomster.
Inte alltid det är massiva inkomster i början, men de börjar så sakteliga inbringa slantar.

Men däremot hoppar jag imellan enormt de olika projekten och en hel del hamnar i icke klart läge, för jag kom på nåt bättre eller satsat på något annat 🤣
Citera
2025-12-30, 14:29
Medlem
Mr.RedHats avatar
Har fördelen att kunna välja väldigt fritt. Har tusentals idéer. Några påbörjade. Få avslutade.

Så jag sitter och hoppar fram och tillbaka beroende på vad som känns rätt i stunden. Jag gillar att göra saker från grunden så det blir ordentligt från början. Men som med allting så behövs det ibland småfix senare, eller så kommer man på bättre versioner av sina idéer och därmed gärna strukturerar om.

Så som svar på din fråga är det få "projekt" jag någonsin kommer att avsluta. Ungefär som att fråga en spelutvecklare "När blir spelet färdigt?" så är svaret: Nästan aldrig.

Den relevanta frågan är istället när man får upp en MVP. Det är det viktigaste!
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-12-30 kl. 14:36.
Citera
2026-02-23, 01:24
Medlem
Citat:

Det är viktigt med tydliga mål. Det är fine att leka runt med olika verktyg, men om du bestämmer dig för att göra en mer komplett spelmotor så gör du det och slutar inte förens du har gått i mål. Det är svårt att gå sista milen, så var beredd på att det är den svåraste biten. Viktigt att tänka om man är villig att gå den resan, för när man har gjort det valet så är enda vägen framåt.
Citera
2026-02-24, 00:42
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Plånboken motiverar mig, då projekten jag gör till 99.9% är tänkt leda till inkomster.
Inte alltid det är massiva inkomster i början, men de börjar så sakteliga inbringa slantar.

Men däremot hoppar jag imellan enormt de olika projekten och en hel del hamnar i icke klart läge, för jag kom på nåt bättre eller satsat på något annat 🤣

Asså, vill man tjäna småpengar så är det ju bara att sätta in 50000 i nån bra pref aktie med 7% utdelning, och så har du 875 spänn i kvartalet, eller 295 kr i månaden. Tar bara 14 år att nå break even.

Nej jag skojar bara, men jag tänker ibland så att ”hur mycket tid spenderar jag vs hur mycket får jag tillbaka”.

Sålde en gammal ångmaskin nyligen på tradera för 1000 kr efter kanske en dags jobb med att göra i ordning och prova och packa den osv. Vete fan om det var värt.
Citera
2026-02-24, 03:20
Medlem
TheFinals avatar
Citat:
Asså, vill man tjäna småpengar så är det ju bara att sätta in 50000 i nån bra pref aktie med 7% utdelning, och så har du 875 spänn i kvartalet, eller 295 kr i månaden. Tar bara 14 år att nå break even.

Nej jag skojar bara, men jag tänker ibland så att ”hur mycket tid spenderar jag vs hur mycket får jag tillbaka”.

Sålde en gammal ångmaskin nyligen på tradera för 1000 kr efter kanske en dags jobb med att göra i ordning och prova och packa den osv. Vete fan om det var värt.
Kanske inte va värt just den enskilda - men du lärde dig en del om ångmaskiner.
Finns det samlare och efterfrågan på dem, så kanske du kan erbjuda just saker kring dem. T.ex. rengöring, reparation etc.
Folk med stålar som samlar på udda ting kan betala mer i reparation än det kostar att köpa en annan, för just deras har värde på annat sätt. Allt räknas inte i kronor.
Citera
2026-02-25, 09:53
Medlem
Du är helt enkelt en sån person. Antingen får du nöja dig med att bli en generalist, eller så får du medicinera med stimulanter. Inget fel med det egentligen, men det är svårt att hitta/hamna på en position där den breda förståelsen gör nytta. Ofta är det ju chefspositioner eller dylikt. En bra generalist kan vara guld värd, men det är inget som imponerar i cvt. Ihärdiga människor upplever större belöning ju mer tid de spenderar på ett visst ämne. De blir ”beroende” och lider snarare motsatta problemet; att kunna sadla om, tänka i nya banor och behålla sin nyfikenhet genom livet.
Citera
2026-02-25, 10:53
Medlem
Citat:

Olika lösningar fungerar för olika typer av personer. Jag gör två grejer som kanske kan vara nåt för dig.

1. Jag skriver ner alla nya idéer jag får. Ganska utförligt så jag aldrig riskerar att sitta där med en lapp som det står "utvärdera verktyg" på och undra vad tusan... När det är dokumenterat känner jag också mycket mindre stress att sätta igång med det och kan fokusera på det jag redan höll på med och var halvfärdig med.

2. Jag måste avsluta ett projekt innan jag påbörjar ett nytt. Jag får ha flera projekt igång samtidigt, men inte t ex två mobilappar som är halvfärdiga utan det ska vara tydligt olika saker.

Sen kan jag vara frikostig med vad som är "bare minimum". För en spelmotor (det har jag aldrig byggt nån) skulle jag kanske säga att jag inte får gå vidare till nästa projekt förrän jag skapat ett system som tar emot input från spelaren och flyttar... en enfärgad ruta på skärmen. En bit från din järnvägssimulator, men när jag kommit så långt så vet jag att det händer mycket för varje nedlagd tidsenhet och då är det god chans att jag fortsätter och gör nåt bra av det.
Citera
2026-02-25, 14:58
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segelflygaren
Det är viktigt med tydliga mål. Det är fine att leka runt med olika verktyg, men om du bestämmer dig för att göra en mer komplett spelmotor så gör du det och slutar inte förens du har gått i mål. Det är svårt att gå sista milen, så var beredd på att det är den svåraste biten. Viktigt att tänka om man är villig att gå den resan, för när man har gjort det valet så är enda vägen framåt.
Det räcker inte att bara bestämma att man ska göra klart något. För när man har tröttnat på det kan man inte koncentrera sig längre och klarar inte att komma vidare när man försöker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in