Citat:
Ursprungligen postat av
Xer0
Så jag har startat väldigt många små sido projekt som aldrig blir färdiga. Ofta överger jag dem i ett ganska tidigt skede.
Olika lösningar fungerar för olika typer av personer. Jag gör två grejer som kanske kan vara nåt för dig.
1. Jag skriver ner alla nya idéer jag får. Ganska utförligt så jag aldrig riskerar att sitta där med en lapp som det står "utvärdera verktyg" på och undra vad tusan... När det är dokumenterat känner jag också mycket mindre stress att sätta igång med det och kan fokusera på det jag redan höll på med och var halvfärdig med.
2. Jag måste avsluta ett projekt innan jag påbörjar ett nytt. Jag får ha flera projekt igång samtidigt, men inte t ex två mobilappar som är halvfärdiga utan det ska vara tydligt olika saker.
Sen kan jag vara frikostig med vad som är "bare minimum". För en spelmotor (det har jag aldrig byggt nån) skulle jag kanske säga att jag inte får gå vidare till nästa projekt förrän jag skapat ett system som tar emot input från spelaren och flyttar... en enfärgad ruta på skärmen. En bit från din järnvägssimulator, men när jag kommit så långt så vet jag att det händer mycket för varje nedlagd tidsenhet och då är det god chans att jag fortsätter och gör nåt bra av det.