Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Det är nog ifrågasatt. Jag kan också en hel del om vetenskap och håller inte med... Människoapor har 48 kromosomer, päls, går ofta på alla fyra, kan inte tala, är inte bra på att använda verktyg, har inte jättehög intelligens, kan inte konstruera avancerade saker.
Well, du kan snarare ingenting om ämnet om du tror att detta är något att hålla med om eller inte hålla med om utan är en definitionsfråga. "Människoapor" är Hominidae, vilket är en grupp inom "människoartade apor", Hominoidea.
Inget av det du listar är diagnostiska kriterier och sluta låtsas att du också "kan en hel del" om vetenskap eftersom du uppenbart är helt okunnig om detta.
De diagnostiska kriterierna som är relevanta (Hominoidea) är svanslösa apor, prognatism, en tandformel om 2123/2123, minskad behåring i ansikte och reducerat antal hårsäcker, ett reducerat eller helt förlorat bacculum, naglar i stället för klor, motstående tumme, M/L-komplement opsin, reducerade hörntänder och många fler detaljer jag inte kommer ihåg nu. Gemensamt för apor i stort är två bröstvårtor och flexibla armar (som kan hålla en avkomma för amning), stereoskopisk syn och en förkärlek för trikromati och utöver detta finns givetvis av molekylära data som entydigt skapar ringar i ringar av klader helt i enlighet med lagen om monofyli.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Jag anser detta (och mängder av övriga skillnader) nog att inte kalla människor för "människoapor"....
Sluta skriva "anser" när du menar "okunnigt vill eller tycker".
Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Är det? Inga människoapor eller övriga djur gör eller har dessa saker. Varför ska man ignorera något minst sagt signifikant?
Därför att det inte är några diagnostiska kriterier som kan mätas och vägas för att placera oss in klader. Vår eller någon annans arts kultur eller beteende är inte något som kan användas för systematik, inte sedan Linnés dagar. Man får egentligen gå tillbaka till antiken där man definierade djur "efter vad de gör" i stället "efter vad det är". Simmade var du en fisk, valar var fiskar och flög du var du fågel, fladdermöss var fåglar, trodde man.
Den förkrossande majoriteten av människor är mycket marginellt intelligentare än random annan släkting i vår närhet och kan inte utveckla vare sig mobiltelefoner eller bestick eller liknande och det tog oss själva många tiotusentals år för att några få skulle vara klipska nog att spränga nästa intellektuella vall. Många människor är rentav för dumma för att ens förstå att det finns något att veta kring t.ex. hur mobiltelefoner, fysik eller organismen fungerar. De saknar helt enkelt intresse och lever i bara "adaptiv acceptans", vilket beteendemässigt är identiskt med hur en hund kan acceptera att åka bil och förstå att det är ett ofarligt monster som inte är intresserad av att äta en.
Dessutom, varje sånt här tafatt kreationistförsök att ställa upp ett kriterium likt språk, verktyg, medicin, lärdom, kommunikation, theory of mind, kultur, etc, dvs att hela tiden försöka höja en ribba och justera målsnörerna är dömda att misslyckas eftersom dessa kriterier antingen måste vara så allmänt hållna att de går att hitta andra arter med kriteriet, eller så specifika ("rymdraketer") att de är löjeväckande skräddarsydda. Jaha? 99,99% av oss bygger inte och kan inte bygga rymdraketer och bombardierbaggen kan spruta väteperoxid ur röven, det kan inte du.
Nej du. Seriösa kriterier bygger på distinkt morfologi och fysiologi, distinkta molekylärdata och distinkta fossiler. Vilka ben har vi i kroppen och hur är de artikulerade? Hur ser vår pre- och postnatala utveckling ut? Evodevo. Vad kan alla i gruppen göra vs vad kan ingen av dem göra och vad kan alla andra grupper göra som vi inte kan, osv.
Bordskick och mobiltelefoner är ett helt enfaldiga kriterier eftersom människan levt 90% av tiden utan det ena och 99.975% av vår tid utan det andra. Och 99% av oss förstår inte ens den senare utan använder den bara med acceptans. Jag råkar vara en som faktiskt förstår, både mobiler och biologi.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Ok, men hur mycket bevis finns att dessa arter var lika avancerade gällande redskap och annat? Hur som helst uppnådde inga av dessa andra hominider civilisation...
Och därför tror du i din enfald att vi inte är apor? Hur många björnar äter bara bambu? Aha, panda är ingen björn! De flesta arter har något, givetvis, som utmärker dem från andra arter, även utmärker dem exklusivt bland precis alla andra nära släktingar. Vår skillnad är uppenbar för oss, men den är inte kladistiskt signifikant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Vem vet men nu blev det inte så... Det hävdas dock att människor delvis har DNA från dessa arter så då finns åtminstone något kvar.
Sen var detta något som vetenskapen inte accepterade under lång tid, och de forskare som kom på det ifrågasätter också out of Africa-hypotesen. Den är dock något de flesta forskare bekänner sig till...
Nej, nu ljuger du. Svante Pääbo ifrågasätter inte OoA. Det är det ingen som gör förutom neonazister och vissa kinesiska forskare som behöver en rasistiskt kinesisk nationalistisk idé om att kinesers ursprung måste vara så speciellt, att de vill vara en egen linje från H. erectus. Det senare är dessutom inte "mot OoA" utan bara "kineser kommer egentligen från en tidigare OoA" som forskare i allmänhet sedan länge accepterar (ja, att OoA har skett flera gånger, inte att kineser inte skulle vara H. sapiens då). Det är en slags rest efter att många länder i nationalistisk yra kring förra sekelskiftet ville vara mänsklighetens vagga, när evolutionen som faktum stod klar, men Darwins magkänsla att det var Afrika vi kom ifrån ej ännu var klarlagd. Ingen som inte är en pseudovetenskaplig stollpelle med förkärlek för nazism och konspirationsteorier ifrågasätter OoA. Det är bara media (även popvetenskaplig sådan) som ofta gör ett dåligt jobb med att förklara varje gång fynd av uppenbara hominider men icke H. sapiens hittas utanför Afrika.
Och mig lurar du inte som sagt. Jag vet att du är kreationist men att du försöker dölja det. Vissa kreationister har tydligen dessa marschorders, att sprida FUD utan att avge källa. Lite som att scientologer ofta är ytterst ovilliga att erkänna att de tillhör sekten i fråga. Jag är duktigt trött på dina "jag ställer bara en fråga"-trådar.