2025-01-19, 00:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Så inga offentliga arbetsgivare ska få bjuda sina medarbetare på något?

Folkvalda politiker är inte anställda av kommunen. Vill de festa kan de förskingra partikassorna.
Citera
2025-01-19, 01:09
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Folkvalda politiker är inte anställda av kommunen. Vill de festa kan de förskingra partikassorna.

Politikerna arvoderas av kommunen för sitt arbete där så det är väl rimligt att se dem som medarbetare? Sen var det även högre kommunala tjänstemän med på julbordet och de är ju anställda.

Hade du blivit lika upprörd om det t.ex. varit personalen på äldreboenden som blivit bjudna på ett likadant julbord som uppmuntran eller är det de faktum att det var just politiker som skaver?
Citera
2025-01-19, 01:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Politikerna arvoderas av kommunen för sitt arbete där så det är väl rimligt att se dem som medarbetare? Sen var det även högre kommunala tjänstemän med på julbordet och de är ju anställda.

Hade du blivit lika upprörd om det t.ex. varit personalen på äldreboenden som blivit bjudna på ett likadant julbord som uppmuntran eller är det de faktum att det var just politiker som skaver?

Nej, jag reagerar på att politiker kalasar på skattebetalarnas bekostnad.

Partier är föreningar som bland annat får partibidrag av skattebetalarna och bör finansiera sina restaurangbesök med föreningens medel.

I egenskap av förtroendevalda är de inte anställda.
Citera
2025-01-19, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Helt rätt, kommuner i bland annat Norrland får mera i bidrag per invånare. Men där är inte de största problemen gängkriminella med mord, skjutningar och sprängningar. Så det känns helt annorlunda, och accepteras på ett helt annat sätt än Malmö som får utjämningsbidrag på 7 miljarder/år från andra kommuner. Och ändå så har de en budget runt 24 miljarder/år.

Nu har jag inget över för sossestaden Malmö men typ 95 procent av utjämmingsbidraget står staten för, resterande står andra kommuner för. Så det stämmer inte att de får det från andra kommuner men såklart är det skattepengar oavsett.
Citera
2025-01-19, 01:43
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, jag reagerar på att politiker kalasar på skattebetalarnas bekostnad.

Partier är föreningar som bland annat får partibidrag av skattebetalarna och bör finansiera sina restaurangbesök med föreningens medel.

I egenskap av förtroendevalda är de inte anställda.

Så du har egentligen inte något problem med att det ”kalasas på skattpengar som skall gå till kärnverksamhet” utan problemet är mer vilka det är som kalasar?

Hade det varit mer OK för dig om Malmö kommun lagt skattepengar på att bjuda alla sina 28 000 anställda på julbord? Då pratar vi ju om miljonbelopp i stället för drygt 115 tusen.
Citera
2025-01-19, 01:49
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Det verkar som vi pratar om ca ett glas vin och en julmiddag per person. Även om jag gärna såg att Malmö blev bättre på att ordna upp sina finanser är kanske inte detta det första jag skulle angripa.
Citera
2025-01-19, 02:17
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Ja, sett till totalt bidrag.

Men det finns 290 kommuner i Sverige och 274 av dessa får bidrag via utjämningssystemet, och 126 kommuner får mer ersättning per invånare än Malmö.
Det finns generellt en förståelse för att samhällsservice är dyrare att bedriva per capita i glesbygd, där Malmö kraftigt avviker är mot andra större tätorter. Nu var det några år sedan jag senast tog del av siffrorna, men om jag inte helt missminner, var bland tätorter med fler än c:a 40,000-45,000 invånare bidragen till Malmö mer än dubbelt så stora per capita. Det är genuint chockerande att en så stor tätort (med exponering till marknaden i Köpenhamn) kan vara så dysfunktionell. Vanskötseln måste vara enorm.

I övrigt bör så klart kommunens tjänstemän bjudas på julbord medan förtroendevalda givetvis ska betala själva (eller av partiet).
Senast redigerad av brukstjack 2025-01-19 kl. 02:31.
Citera
2025-01-19, 03:10
Medlem
Alla avdelningar inom Malmö stad håller julfest i mindre eller större skala, policyn att ingen alkohol ska betalas av julfest/julbord budgeten gäller över alla avdelningar, egenförsörjd alkohol är ok.
Citera
2025-01-19, 03:41
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Malmö stads budget för 2025 är 31 miljarder.

Så klart ska politikerna få festa lite. Inte mycket att hetsa upp sig för säger jag som betalar kommunalskatt i Malmö.

Dom skulle alltså kunna lägga 3-4 miljoner på julfirandet utan att du bryr dig för det är också småpengar i sammanhanget och det bästa av allt är väl att du inte har några som helst problem med att jobba gratis flera timmar om dagen för att både betala deras löner och deras julfirande trots att dom skulle kunna betala för det ur egen ficka.
Citera
2025-01-19, 03:44
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Det finns generellt en förståelse för att samhällsservice är dyrare att bedriva per capita i glesbygd, där Malmö kraftigt avviker är mot andra större tätorter. Nu var det några år sedan jag senast tog del av siffrorna, men om jag inte helt missminner, var bland tätorter med fler än c:a 40,000-45,000 invånare bidragen till Malmö mer än dubbelt så stora per capita. Det är genuint chockerande att en så stor tätort (med exponering till marknaden i Köpenhamn) kan vara så dysfunktionell. Vanskötseln måste vara enorm.

I övrigt bör så klart kommunens tjänstemän bjudas på julbord medan förtroendevalda givetvis ska betala själva (eller av partiet).

Dom slösar dessutom med pengarna för att göra av med allt så dom får lika mycket nästa år. Som tex Helsinborg som köpte en gigantisk discolampa för en miljon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/gigantisk-diskolampa-ska-skapa-trygghet-i-helsingborg-oj-jaklar
Citera
2025-01-19, 05:21
Bannlyst
Citat:
Malmö stads budget för 2025 är 31 miljarder.

Så klart ska politikerna få festa lite. Inte mycket att hetsa upp sig för säger jag som betalar kommunalskatt i Malmö.

Fast i sak super Malmö-politikerna upp mina skattepengar. Via det kommunala skatteutjämningssystemet.

Inte ok i min värld.
Citera
2025-01-19, 09:38
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Med tanke på politikernas höga löner kan man kräva att dom betalar ut egen plånbok.
Det fattas pengar inom äldrevård och skola som är mer angeläget än gratis julbord för högavlönade.

Håller med, dessa politiker är ju väldigt bra på att dra ner i budget för andra i kommunen, för man kan minsann göra sitt jobb ändå. Kommunerna borde sälja alla politikers dyra kinnarpskontorstolar och ge de en pinnstol från någon loppis för man kan utföra sitt jobb på en sån också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in