2025-01-18, 14:04
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Malmö stads budget för 2025 är 31 miljarder.

Så klart ska politikerna få festa lite. Inte mycket att hetsa upp sig för säger jag som betalar kommunalskatt i Malmö.

Nu är det många av oss utanför Malmö som står för en stor del av budgeten, medan ni i Malmö knappast försörjer oss andra. Lever man på andras pengar, så ska man kanske inte festa bort dem? Ni får sju miljarder kronor/år i bidrag.

Vad sägs om att ni hädanefter klarar er med era egna pengar, på en budget på runt 24 miljarder/år, så får era politiker festa loss ännu mer, om ni skattebetalare i Malmö är okej med det och fortsätter att rösta dem till makten? Jag förstår att vi bidrar till glesbygdskommuner som har stora arealer med lite folk, men att man är en korrumperad sossestad borde inte vara skäl nog för att få leva på andras bekostnad.
Senast redigerad av Europe 2025-01-18 kl. 14:08.
Citera
2025-01-18, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Nu är det många av oss utanför Malmö som står för en stor del av budgeten, medan ni i Malmö knappast försörjer oss andra. Lever man på andras pengar, så ska man kanske inte festa bort dem? Ni får sju miljarder kronor/år i bidrag.

Vad sägs om att ni hädanefter klarar er med era egna pengar, på en budget på runt 24 miljarder/år, så får era politiker festa loss ännu mer, om ni skattebetalare i Malmö är okej med det och fortsätter att rösta dem till makten? Jag förstår att vi bidrar till glesbygdskommuner som har stora arealer med lite folk, men att man är en korrumperad sossestad borde inte vara skäl nog för att få leva på andras bekostnad.

Malmö är den största mottagaren i landet när det gäller utjämningsbidrag.
Citera
2025-01-18, 14:22
Medlem
Som jag tolkar bilden på kassakvittot i den länkade artikeln var det 125 personer som deltog i festen. Att då få ihop en slutnota på strax över 100K, per person blir det 922 kronor. Visst kan det tyckas sticka i ögonen med tanke på att Malmö är så beroende av pengar från andra kommuner, men utöver det ser jag inget "fel".
Citera
2025-01-18, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Malmö är den största mottagaren i landet när det gäller utjämningsbidrag.
Ja, sett till totalt bidrag.

Men det finns 290 kommuner i Sverige och 274 av dessa får bidrag via utjämningssystemet, och 126 kommuner får mer ersättning per invånare än Malmö.
Citera
2025-01-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ja, sett till totalt bidrag.

Men det finns 290 kommuner i Sverige och 274 av dessa får bidrag via utjämningssystemet, och 126 kommuner får mer ersättning per invånare än Malmö.

Helt rätt, kommuner i bland annat Norrland får mera i bidrag per invånare. Men där är inte de största problemen gängkriminella med mord, skjutningar och sprängningar. Så det känns helt annorlunda, och accepteras på ett helt annat sätt än Malmö som får utjämningsbidrag på 7 miljarder/år från andra kommuner. Och ändå så har de en budget runt 24 miljarder/år.
Senast redigerad av Newton555 2025-01-18 kl. 15:59.
Citera
2025-01-18, 16:22
Medlem
ariberts avatar
Med tanke på politikernas höga löner kan man kräva att dom betalar ut egen plånbok.
Det fattas pengar inom äldrevård och skola som är mer angeläget än gratis julbord för högavlönade.
Citera
2025-01-18, 16:27
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Precis, jag är mer förvånad över vad de drack än att det kostade 100.000 kr. Vi vet inte hur många som deltog på festen. Iallafall, jag tycker det är viktigt att det inte är så att politiker festar mer än vad de anställda kan festa.

Men ja, sprit på skattefinansierad verksamhet förvånade mig. Det där får de nog äta upp tror jag.

Ja, är sjukt att vi får betala deras fyllerunda, och dessa har dessutom riktigt hög lön, hoppas dom får några konsekvenser åtminstone, men det här blir garanterat sopat under mattan tyvärr.
Citera
2025-01-18, 19:36
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Spelar ingen roll vad det kostar, de kalasar på skattpengar som skall gå till kärnverksamhet.

Så inga offentliga arbetsgivare ska få bjuda sina medarbetare på något?
Citera
2025-01-18, 19:45
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Malmö stads budget för 2025 är 31 miljarder.

Så klart ska politikerna få festa lite. Inte mycket att hetsa upp sig för säger jag som betalar kommunalskatt i Malmö.

Varav majoriteten vi andra står för via det kommunala utjämningssystemet.
Citera
2025-01-18, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Varav majoriteten vi andra står för via det kommunala utjämningssystemet.

Precis, av 31 miljarder i budgeten så är 7 miljarder som andra delar av landet fått punga ut med. Malmö är jättelångt från att ha en balanserad budget, men de struntar totalt i det och kalkylerar medvetet om att ständigt få mer pengar via kommunala utjämningssystemet.
Citera
2025-01-18, 23:07
Medlem
hugo-lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Med tanke på politikernas höga löner kan man kräva att dom betalar ut egen plånbok.

Vad vet du om det? Källa på detta eller är det vad du tror?
Citera
2025-01-18, 23:08
Medlem
hugo-lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Sen att dom har riktigt höga löner gör det ännu värre enligt mig,

Trams, stämmer inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto