Citat:
Ursprungligen postat av
LittleFish
Dvs vilket ord har ni lärt er och inte bara hört sedan tidigare utan även förstått innebörden av ordet?
Använder ni det överdrivet hädanefter, bara för att skryta för inga andra kan det eller skäms ni för ni inte lärt er det tidigare? Finns det tillämpbarhet för just det ordet eller går det ens att använda i vardagligt tal? Är det ett ord som gått ur tiden eller är det ett nytt ord?
Framstår man som ett pretentiöst rövhål för man väljer att använda det eller är det fullt vedertaget?
Finns det dessutom ord som ni använde mycket för en månad, år eller decennium sen som ni av några anledningar avstår från att använda nu och varför?
För mig var det ordet "diametral" och är relativt användbart. Inte för det verkar pretentiöst men för det preciserar svenskan bättre istället för att jobba runt samma ord men med flera ord. Dvs svenskan verkar vassare för varje unikt ord av samma dignitet man lär sig använda. Svensken kan ibland anklagas för att inte vara lika vältalig som engelskan men enligt mig handlar det bara om att lära sig nästa nivås svenska. Vad tycker ni om det?
Kommer inte på något specifikt ord just nu, men lär mig ord varje år trotts att jag närmar mig 40, men kan svara på de andra.
När jag lär mig ett nytt ord så är det alltid ett ord som specificerar något. Tex man förklarar något, så säger någon "men ja no shit, det kallas xxxx", så finns den tanken redan och till och med ett ord för det sedan 100+ år sedan. Och ja, jag kommer använda det ordet varje gång jag försöker diskutera samma sak där ordet är relevant. Tycker inte det är elitistisk/pretto då alla idag har samma tillgång till internet oavsett om man diskuterar på ett internetforum eller runt ett bord, det är bara att söka upp ordet om man inte vet vad det betyder. ¨
Men de gamla ord som blir nypopulära försöker jag hålla mig undan. De bara spammas sönder och blir hjärndöda direkt. Cuckold, Dunning–Kruger, och allsköns andra listan kan göras extremt lång om man ger sig tiden att gräva i minnet.
Nog även samma orsak jag slutar använda ett ord, om ja nu ska svara på den frågan också. Den blir populäriserad, eller på annat sätt tappar själva nyanserna och börjar betyda något annat, eller att den inte är nyanserad nog, och då är man ibland tillbaka på noll och behöver förklara allt med fler basala ord för att faktiskt få fram nyansen, istället för att bara försöka klistra på fler nyanser på det nya ordet.
Sen visst lär man sig nyord också, men det är lite mer motvilligt. Oftare efterblivna förkortningar än faktiskt ord dock, som endast existerar för att göra en lat skribents liv enklare, men försvåra för läsaren. Men rizz kommer jag aldrig söka vad det betyder, det är liksom inget jag behöver kunna, och de som använder vissa ord vet man att man inte har något att lära från till den grad att det är värt att plugga för att förstå dom.
Dessa nyord är inte bara från internet, utan även från språkrådet som försöker vara hippa (åldrade pinsamma jävla töntar) som suttit på någon amerikansk eller kinesisk spywareplattform och lagt in just de ord de fått i sitt algoritmiskt personifierade flöde.
Har i princip aldrig hört ett enda ord i nyordslistan förrän de hamnat i nyordslistan, de senaste 5-8 åren.