• 4
  • 5
2025-01-19, 22:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Det brukar ju publiceras en lista med s k nya ord i slutet av varje år, men de orden behöver man inte lära sig eftersom de snart är glömda, de är språkets utsläpp av metangas som likt irrbloss plötsligt antänds över ett träsk för att lika snabbt förgås.

Bättre att lära sig gamla gedigna ord som till följd av Lindyeffekten lär behålla sin plats i ytterligare århundraden.

Tittade på nyordslistan från 2010 och hittar där bland annat:
app, grafen och vuvuzela

https://www.isof.se/download/18.5d2b...tan%202010.pdf
De är väl inte glömda? Om de är det bör man nog lära sig dem igen. Ett ord i den nyordslistan som jag hörde redan för 60 år sedan är »guldsot« med exakt samma betydelse som anges där.
Citera
2025-01-19, 23:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Vet inte heller om jag är helt 100 på vad det betyder. Är rätt säker på att man kan beskriva det som "en följd av händelser med en mål och tema med en riktning åt ett visst håll."

Min nya vän Chat svarade:

Citat:
Vad betyder narrativ? Ge gärna ett exempel på användning
Ordet "narrativ" syftar på en berättelse eller en redogörelse för händelser, ofta med en viss struktur och syfte. Det kan handla om hur en historia berättas, inklusive dess karaktärer, handling och teman.

Ett exempel på användning kan vara: "I sin senaste roman använder författaren ett komplext narrativ som väver samman flera karaktärers perspektiv för att skapa en djupare förståelse av temat om identitet."

Vill du veta mer om narrativ eller dess användning i ett specifikt sammanhang?

Det blev jag inte mycket klokare av. Märkligt att folk plötsligt har fått behov av att använda uttrycket.

En förklaring på SvD.
https://www.svd.se/a/n6elx/varfor-ka...n-konstiga-ord

Citat:
Men vad är det för berättelse länderna i inledningsexemplet behöver definiera? Samtidigt som narrativ blev ett substantiv verkar betydelsen ha vidgats, och bleknat. I Språkbankens bloggsamling hittar vi exemplet ”Öst mot Väst, Demokrati mot Despotism, Fri Vilja mot Förtryck har varit populära narrativ.” De uppräknade fenomenen är knappast heller berättelser. Det nya narrativ handlar om självbild och verklighetsföreställning.
När ordet används i den politiska debatten blir det abstrakt, ofta kritiskt, och betyder ungefär ’vinklad bild av samhället’ eller rentav ’propaganda’. På twitter skrivs det om ”falska narrativ” och ”narrativ mot oliktänkande”
.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-01-19 kl. 23:18.
Citera
2025-01-21, 11:10
Moderator
Kyrpators avatar
Ett ord som jag lärde mig inte under 2024, men väl i dag, är "elevrådsmässigt". Det används av Fredrik Sixtensson i en artikel om bokstaven F i SvD i dag. De element som bildar ordet är ju väl kända, men jag tror inte att jag har stött på sammansättningen som sådan tidigare. Eller så har jag bara inte noterat den.

Hur som helst så föreställer jag mig att det är liksom en glädjelös version av "studentikost". En lite mer slätkammad och petimäteraktig version.

https://www.svd.se/a/rPXKWe/f-en-misshandlad-bokstav (bakom betalvägg)
Citera
2025-01-21, 11:19
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Ett ord som jag lärde mig inte under 2024, men väl i dag, är "elevrådsmässigt". Det används av Fredrik Sixtensson i en artikel om bokstaven F i SvD i dag. De element som bildar ordet är ju väl kända, men jag tror inte att jag har stött på sammansättningen som sådan tidigare. Eller så har jag bara inte noterat den.

Hur som helst så föreställer jag mig att det är liksom en glädjelös version av "studentikost". En lite mer slätkammad och petimäteraktig version.

https://www.svd.se/a/rPXKWe/f-en-misshandlad-bokstav (bakom betalvägg)

Studentikost är väl lite mer som en beskrivning av ett upptåg, eller ett infall. Man skojar lite med ramar och busar till det lite. Som när man i Lund efter en invigning avtäckte konstverket "Intighet" som en kommentar till stadens saktfärdighet när det gällde att välja ut offentlig konst.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Intighet

Det senaste ordet jag kommer ihåg att jag lärt mig relativt nyligen är nog "inrymning" eller "att inrymma", något som tyvärr skolpersonal och elever tvingas träna.
Citera
2025-01-21, 11:43
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Studentikost är väl lite mer som en beskrivning av ett upptåg, eller ett infall. Man skojar lite med ramar och busar till det lite. Som när man i Lund efter en invigning avtäckte konstverket "Intighet" som en kommentar till stadens saktfärdighet när det gällde att välja ut offentlig konst.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Intighet

Det senaste ordet jag kommer ihåg att jag lärt mig relativt nyligen är nog "inrymning" eller "att inrymma", något som tyvärr skolpersonal och elever tvingas träna.

Jag skulle nog säga att studentikositet mycket väl kan vara verbal, det behöver inte handla om fysiska yttringar. Det finns studentikos humor och studentikos prosa. Det som ligger i botten för både de verbala och fysiska yttringarna är en viss grad av självgodhet och självöverskattning.
Citera
2025-01-21, 11:46
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Jag skulle nog säga att studentikositet mycket väl kan vara verbal, det behöver inte handla om fysiska yttringar. Det finns studentikos humor och studentikos prosa. Det som ligger i botten för både de verbala och fysiska yttringarna är en viss grad av självgodhet och självöverskattning.

Jo, det håller jag helt med om. Det är snarare attityden till olika företeelser, och det kan ta sig uttryck som du säger både i humor och sättet att skriva.
Citera
2025-01-21, 13:06
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Samtidigt rymmer det studentikosa ej sällan ett mått av självdistans. Alla som närvarat vid s k studentspex i exempelvis Lund inser att humorn där, om än den har formalistiska drag, bygger på ett löje som för att uppfattas som roligt kräver att man är medveten om dess absurditet. Och för att inse att något är absurt måste detta betraktas utifrån och relationellt, placerat i ett vidare sammanhang.
Citera
2025-01-21, 13:22
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Samtidigt rymmer det studentikosa ej sällan ett mått av självdistans. Alla som närvarat vid s k studentspex i exempelvis Lund inser att humorn där, om än den har formalistiska drag, bygger på ett löje som för att uppfattas som roligt kräver att man är medveten om dess absurditet. Och för att inse att något är absurt måste detta betraktas utifrån och relationellt, placerat i ett vidare sammanhang.

Av ingen anledning alls kommer jag att tänka på ett citat som jag trodde kom från Groucho Marx, men som tydligen emanerade från den i Sverige något mindre kände komikern George Burns:

"The key to success is sincerity. If you can fake that, you've got it made."
Citera
2025-01-25, 22:19
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Dvs vilket ord har ni lärt er och inte bara hört sedan tidigare utan även förstått innebörden av ordet?

Använder ni det överdrivet hädanefter, bara för att skryta för inga andra kan det eller skäms ni för ni inte lärt er det tidigare? Finns det tillämpbarhet för just det ordet eller går det ens att använda i vardagligt tal? Är det ett ord som gått ur tiden eller är det ett nytt ord?
Framstår man som ett pretentiöst rövhål för man väljer att använda det eller är det fullt vedertaget?

Finns det dessutom ord som ni använde mycket för en månad, år eller decennium sen som ni av några anledningar avstår från att använda nu och varför?

För mig var det ordet "diametral" och är relativt användbart. Inte för det verkar pretentiöst men för det preciserar svenskan bättre istället för att jobba runt samma ord men med flera ord. Dvs svenskan verkar vassare för varje unikt ord av samma dignitet man lär sig använda. Svensken kan ibland anklagas för att inte vara lika vältalig som engelskan men enligt mig handlar det bara om att lära sig nästa nivås svenska. Vad tycker ni om det?
Kommer inte på något specifikt ord just nu, men lär mig ord varje år trotts att jag närmar mig 40, men kan svara på de andra.

När jag lär mig ett nytt ord så är det alltid ett ord som specificerar något. Tex man förklarar något, så säger någon "men ja no shit, det kallas xxxx", så finns den tanken redan och till och med ett ord för det sedan 100+ år sedan. Och ja, jag kommer använda det ordet varje gång jag försöker diskutera samma sak där ordet är relevant. Tycker inte det är elitistisk/pretto då alla idag har samma tillgång till internet oavsett om man diskuterar på ett internetforum eller runt ett bord, det är bara att söka upp ordet om man inte vet vad det betyder. ¨

Men de gamla ord som blir nypopulära försöker jag hålla mig undan. De bara spammas sönder och blir hjärndöda direkt. Cuckold, Dunning–Kruger, och allsköns andra listan kan göras extremt lång om man ger sig tiden att gräva i minnet.
Nog även samma orsak jag slutar använda ett ord, om ja nu ska svara på den frågan också. Den blir populäriserad, eller på annat sätt tappar själva nyanserna och börjar betyda något annat, eller att den inte är nyanserad nog, och då är man ibland tillbaka på noll och behöver förklara allt med fler basala ord för att faktiskt få fram nyansen, istället för att bara försöka klistra på fler nyanser på det nya ordet.

Sen visst lär man sig nyord också, men det är lite mer motvilligt. Oftare efterblivna förkortningar än faktiskt ord dock, som endast existerar för att göra en lat skribents liv enklare, men försvåra för läsaren. Men rizz kommer jag aldrig söka vad det betyder, det är liksom inget jag behöver kunna, och de som använder vissa ord vet man att man inte har något att lära från till den grad att det är värt att plugga för att förstå dom.

Dessa nyord är inte bara från internet, utan även från språkrådet som försöker vara hippa (åldrade pinsamma jävla töntar) som suttit på någon amerikansk eller kinesisk spywareplattform och lagt in just de ord de fått i sitt algoritmiskt personifierade flöde.
Har i princip aldrig hört ett enda ord i nyordslistan förrän de hamnat i nyordslistan, de senaste 5-8 åren.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in