2025-01-18, 18:34
Medlem
Hammel. En kastrerad bagge. Om jag någonsin kommer behöva använda ordet är högst oklart, men nu kan jag det i alla fall.

Jämför valack, kapun, oxe.
Citera
2025-01-18, 19:10
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
”Kvinnbilla” & ”Kvinnbillning”: När en kvinna styrs av emotionella känslor som gör henne tvärsäker på att något är sant men i själva verket bevisar verkligheten motsatsen.

Exempel: Alicia säger att alla invandrare gynnar Sverige, hon måste lida av kvinnbillning!
Citera
2025-01-18, 19:15
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Dvs vilket ord har ni lärt er och inte bara hört sedan tidigare utan även förstått innebörden av ordet?

Använder ni det överdrivet hädanefter, bara för att skryta för inga andra kan det eller skäms ni för ni inte lärt er det tidigare? Finns det tillämpbarhet för just det ordet eller går det ens att använda i vardagligt tal? Är det ett ord som gått ur tiden eller är det ett nytt ord?
Framstår man som ett pretentiöst rövhål för man väljer att använda det eller är det fullt vedertaget?

Finns det dessutom ord som ni använde mycket för en månad, år eller decennium sen som ni av några anledningar avstår från att använda nu och varför?

För mig var det ordet "diametral" och är relativt användbart. Inte för det verkar pretentiöst men för det preciserar svenskan bättre istället för att jobba runt samma ord men med flera ord. Dvs svenskan verkar vassare för varje unikt ord av samma dignitet man lär sig använda. Svensken kan ibland anklagas för att inte vara lika vältalig som engelskan men enligt mig handlar det bara om att lära sig nästa nivås svenska. Vad tycker ni om det?

Inte senaste året men för något år sedan.

Toxisk.

Såhär kan det användas i en mening. ”Många influensers har visat sig marknadsföra toxisk maskulinitet, bl.a. Andrew Tate.”

Det är ett mycket bra ord för att beskriva en del personers beteende. Att det är toxiskt, alla förstår direkt vad man menar och det sammanfattar många dåliga personegenskaper i ett enda ord.
Citera
2025-01-18, 19:46
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Jag tar gärna en femma av vad fan du har rökt, bra skit!

Men ja såklart kan det även vara en fågelsång på en maj-morgon, ett bras-knasterljud på en skidort i Alperna, en odör av svett eller kanske kebab i Hyderabad, en för Warren Buffet okänd molekyl från 8e dimensionen, eller liknande med såklart. Tack för att du rätade ut detta.
Om du behöver fördjupa dig i vad meme betyder och min förklaring var allt för kortfattad för dig bör du gå direkt till källan och läsa boken Den själviska genen av Richard Dawkins. Det är han som hittat på begreppet. Boken är från 1976, så den är alltså från tiden innan internet och persondatorer.

Om du fortfarande har funderingar runt vad meme innebär efter det kan du återkomma så ska vi hjälpas åt att räta ut frågetecknen.
Citera
2025-01-18, 20:13
Medlem
Läser man på 1177 brukar man lära sig nya ord väldigt ofta.

Sist jag stötte på ett nytt ord jag fick slå upp var när jag läste ett recept och då var det något ord som beskrev hur maten känns som jag nu har glömt. Ordet lät väldigt skitnödigt och pretentiöst.
Citera
2025-01-18, 20:42
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om du behöver fördjupa dig i vad meme betyder och min förklaring var allt för kortfattad för dig bör du gå direkt till källan och läsa boken Den själviska genen av Richard Dawkins. Det är han som hittat på begreppet. Boken är från 1976, så den är alltså från tiden innan internet och persondatorer.

Om du fortfarande har funderingar runt vad meme innebär efter det kan du återkomma så ska vi hjälpas åt att räta ut frågetecknen.

Hehe tack och bock, förlåt för mitt dryga svar...snyggt beskrivet! Har du nåt nytt favoritord annars senaste året?
Citera
2025-01-18, 21:53
Medlem
Dranghoffs avatar
Rafistulera tog jag faktiskt inte upp i min aktiva repertoar förrän helt nyligen, trots att det är något jag ägnar hela dagarna åt.
Citera
2025-01-18, 22:58
Medlem
Kolumbarium

Gick förbi Engelbrektskyrkan i Stockholm en helg, och på en skylt stod det ”kolumbariet är öppet”. Ett kolumbarium är ett gravvalv där gravurnor förvaras.

Jag har aldrig använt ordet i något sammanhang. Men rätt var det är kommer det kanske upp under nåt pubquiz, TP eller På Spåret och då kommer jag att acea det!
Citera
2025-01-19, 03:45
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Narrativ fick jag googla men förstår ändå inte vad man ska ha det till.
Vet inte heller om jag är helt 100 på vad det betyder. Är rätt säker på att man kan beskriva det som "en följd av händelser med en mål och tema med en riktning åt ett visst håll."
Citera
2025-01-19, 11:04
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Vet inte heller om jag är helt 100 på vad det betyder. Är rätt säker på att man kan beskriva det som "en följd av händelser med en mål och tema med en riktning åt ett visst håll."
Ej sällan med en subjektiv slagsida, t ex ”det ryska Ukrainanarrativet”, vilket gör gällande att det värsta som kan drabba ett land är att omringas av demokratier. Det kanske det är om man själv är en diktatur, då den egna befolkningen kan få frihetliga griller.

Ofta är narrativ en verklighetsbeskrivning, som kan vara mer eller mindre sann, ibland fullkomligt lögnaktig.
Citera
2025-01-19, 12:19
Medlem
En betydande del av de "nya" ord som tillämpas är inte alls nya, de har enbart erhållit ny betydelse. Detta tillför sällan något till språket, det bidrar däremot till missuppfattningar om vad den som nyttjar ordet egentligen menar. Många förstärkningsord är dessutom inte i grunden positiva eller negativa, det skall man istället få fram av sammanhanget. I stor utsträckning är även dessa ord inte något som passar i vårdat språk, tror att vi inte behöver exemplifiera det.

Till nya ord räknar jag inte att lägga in engelska ord eller meningar mitt i en svensk text. Dylikt borde rensas bort innan det lämnas ut till någon att läsa!

Slutligen: Har nog inte lärt mig några nya ord det senaste året, åtminstone inte ord som det blivit anledning att använda för egen del. Därmed inte sagt att ej sådant fenomen kan uppstå utan att det uppmärksammas.
Senast redigerad av Nordiad 2025-01-19 kl. 12:27.
Citera
2025-01-19, 14:57
Medlem
Dranghoffs avatar
Det brukar ju publiceras en lista med s k nya ord i slutet av varje år, men de orden behöver man inte lära sig eftersom de snart är glömda, de är språkets utsläpp av metangas som likt irrbloss plötsligt antänds över ett träsk för att lika snabbt förgås.

Bättre att lära sig gamla gedigna ord som till följd av Lindyeffekten lär behålla sin plats i ytterligare århundraden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in