2025-01-22, 02:15
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Usch så otäckt att vara med om, gudars så förbannad jag skulle vara! Och dessa småsvin håller kommuntanterna om ryggen…

Var de mer i ålder att vara gymnasister än högstadieelever enligt din bedömning?

Hemskt barockt att polisen inte följde upp din anmälan!Det som skedde var ju uppenbar avsiktlig skadegörelse o fara för annan, dessutom förefaller ju denna stenkastning inte ha varit en engångshändelse o polisen borde ha varit intresserad av avd du kunnat berätta.

Hej Kronvraket! Vet man nör stenkastningen skedde?. Och var det samtidigt som stenkastningen i Stockholm? Det står bara 49 gånger i nyhetsartikeln. Det står inte heller när i tiden som bilderna på stenkastarna lades ut på internet. Så väldigt vag nyhetsrapportering.

När det förekommer stenkastning är det viktigt att avstigande resenärer går bort den utgången som är i tågets färdriktning. Fattar ni? Man ska alltså gå åt andra hållet, bort från tågets färdriktning. Det här beror på att stenkastarna ställer upp sig och gör sig redo att kasra när tåget lämnar perrongen/plattformen.

De resenärer som sitter kvar i tåget behöver flytta på sig till motsatta sidan, bort från perrongen/plattformen.
Citera
2025-01-22, 09:39
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPalestina
Jag skulle helst se att polisen gick igenom hans dator och telefon etc. för att utreda om han har tagit fler foton på barn i utsatta situationer. Han kanske har ett överdrivet intresse för småpojkar?

Polisen har antagligen redan gjort det och håller nu på med identifiering av strenkastarna.

Kommer bli bra
Citera
2025-01-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Hej Kronvraket! Vet man nör stenkastningen skedde?. Och var det samtidigt som stenkastningen i Stockholm? Det står bara 49 gånger i nyhetsartikeln. Det står inte heller när i tiden som bilderna på stenkastarna lades ut på internet. Så väldigt vag nyhetsrapportering.

När det förekommer stenkastning är det viktigt att avstigande resenärer går bort den utgången som är i tågets färdriktning. Fattar ni? Man ska alltså gå åt andra hållet, bort från tågets färdriktning. Det här beror på att stenkastarna ställer upp sig och gör sig redo att kasra när tåget lämnar perrongen/plattformen.

De resenärer som sitter kvar i tåget behöver flytta på sig till motsatta sidan, bort från perrongen/plattformen.

Det var inte jag som blev vittne till stenkastningen utan skrev kommentar till tidigare inlägg i tråden.
Samhället har blivit riktigt skevt om man som tågresenär ska behöva tänka på vilken sida av tåget man ska gå av för att slippa stenkastning!
Citera
2025-01-23, 19:31
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Det var inte jag som blev vittne till stenkastningen utan skrev kommentar till tidigare inlägg i tråden.
Samhället har blivit riktigt skevt om man som tågresenär ska behöva tänka på vilken sida av tåget man ska gå av för att slippa stenkastning!

Exakt. Jag hade inte kunnat säga det bättre själv!

Dessutom är väl Strängnäs en ändhållplats? Visst stämmer det. Alltså att stenkastarna står i skymundan, utan att konfrontera tågets passagerare. Medans passagerarna kliver av och på i första vagnen, närmast järnvägsstationen.

Men på så att säga en vanlig tågstation, som tågen passerar igenom, då konftronterar passagerarna, de som går åt "fel" håll. Man måste alltså gå åt andra hållet på perrongen/plattformen när stenkastarna står och bröstar sig på sina el-moppar, när de står i tågets färdriktning.
Citera
2025-01-24, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF

Det finns en låst artikel i Strängnäs tidning där det står att Transdev har anmält skadegörelse av en vagn 15:28 men att det skedde en timme innan säkerhetschefens foton togs och vad jag förstår ska det ha rört sig om stenkastning.

Enligt rykten kastade ungdomarna som fotograferades snöbollar. Det är dock inte bekräftat vad de kastade. Kanske var det samma ungdomar, kanske inte.
Citera
2025-01-25, 05:39
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrguydude
Det finns en låst artikel i Strängnäs tidning där det står att Transdev har anmält skadegörelse av en vagn 15:28 men att det skedde en timme innan säkerhetschefens foton togs och vad jag förstår ska det ha rört sig om stenkastning.

Enligt rykten kastade ungdomarna som fotograferades snöbollar. Det är dock inte bekräftat vad de kastade. Kanske var det samma ungdomar, kanske inte.

Snöbollar låter inte så farligt. Men det är ändå en tråkig attityd. Rör inte mitt tåg!

I år är det en isvinter. Tågen som kommer i stormen västerifrån är inlindade i is. Ja, jag åker pä en annan linje där rikstågen går. Och här ser det ut som ett fruset vattenfall som snärjer in sig in i vagnshjulen. Har aldrig sett det förr. Utan det brukar vara snö på hjulen.
Citera
2025-01-27, 12:30
Medlem
Det går nu att läsa i Strengnäs tidning att efter att säkerhetschefen publicerat bilder har han mottagit flera tips. Bland annat från föräldrar. Säkerhetschefen har i förra veckan träffat flera ungdomar och föräldrar och det har gjorts erkännanden från ungdomar som ligger bakom skadegörelse vid Läggesta. Enligt Säkerhetschefen var föräldrarna förstående och tog i hand. Ärendet är nu överlämnat till Polisen och Socialen.

Man kan alltså konstatera att säkerhetschefens agerande var lyckat. Ett ingripande från vuxenvärlden satte stopp för ungdomar med dåligt omdöme. Handlar det om "vanliga" tonårskillar som fått dåliga idéer så är problemen förmodligen över nu.

Man kan även läsa att två andra kommunanställda fått motta stora mängder hat och hot.
Senast redigerad av mrguydude 2025-01-27 kl. 12:36.
Citera
2025-02-04, 01:31
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotrobot
Det är en helt annan sak. Du får absolut ingripa om du ser en våldtäkt begås. Det är jättelagligt.

Däremot bör inte en kommuntjänsteman publicera egentagna bilder på ungdomar som - såvitt vi vet - eventuellt kastat snöbollar på ett tåg.

I själva verket ska tjänstemän generellt göra det som de är anställda för och inget annat. Inte ens om de själva tycker något annat. Här har han utan lagstöd publicerat förmodade personuppgifter och skrivit att ungdomarna begått brott. Inget av det är uppgifter som ingår i hans anställning.

.
Citera
2025-02-04, 01:33
Citat:
Det är en helt annan sak. Du får absolut ingripa om du ser en våldtäkt begås. Det är jättelagligt.

Däremot bör inte en kommuntjänsteman publicera egentagna bilder på ungdomar som - såvitt vi vet - eventuellt kastat snöbollar på ett tåg.

I själva verket ska tjänstemän generellt göra det som de är anställda för och inget annat. Inte ens om de själva tycker något annat. Här har han utan lagstöd publicerat förmodade personuppgifter och skrivit att ungdomarna begått brott. Inget av det är uppgifter som ingår i hans anställning.

Det är förmodligen inte otänkbart att det kan utgöra grovt förtal dessutom, han publicerar detta i en bredare krets. Nu vet inte jag inte hur identifierbara dessa personer är på materialet, men syftet var ju att de skulle identifieras. Tveksamt om det är försvarbart. I övrigt delar jag det som du framför.
Citera
2025-02-04, 10:28
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:

Nu är jag lite sen in i matchen men publicerade han bilderna på kommunens facebook-sida?
Citera
2025-02-04, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Nu är jag lite sen in i matchen men publicerade han bilderna på kommunens facebook-sida?

Svaret är nja. Det är hans egen profil, men den heter Säkerhetschefen Strängnäs kommun. Han har tidigare även delat "tuffa" bilder på sig själv med svärd och sånt därifrån, samt skrivit om hur han aldrig kompromissar eller anpassar sig till andras vilja. Ett rent haveri.
Citera
2025-02-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Det är förmodligen inte otänkbart att det kan utgöra grovt förtal dessutom, han publicerar detta i en bredare krets. Nu vet inte jag inte hur identifierbara dessa personer är på materialet, men syftet var ju att de skulle identifieras. Tveksamt om det är försvarbart. I övrigt delar jag det som du framför.
Skulle säga att de var identifierbara, även om det såklart finns olika grader av identifierbarhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in