• 1
  • 2
2025-01-16, 09:45
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Jag är så jävla grön på detta område att jag inte ens vet vilka termer jag ska använda, eller riktigt hur jag ens ska ställa frågan. Jag kan inte spela något instrument och jag har aldrig suttit och gjort musik förut. Jag skulle dock vilja prova. Jag såg exempelvis denna video på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=NUMBYbbG6tE

Det ser jävligt trevligt ut att stå och hitta slingor som lirar bra, slänga på lite trummor och vocals för att få till någon form av ljudbild.

Jag tittade upp utrustningen han använder och det är denna:
https://www.amazon.se/dp/B086YW3PKM/...=ANU9KP01APNAG
LP Spelare:
https://www.thomann.de/se/numark_pt_01_scratch.htm

Total kostnad: ca. 13.500kr

Det känns lite saftigt att punga ut på något man inte har en aning om man tycker är kul.

Sen såg jag denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=5PpJ1Ujl8R0

Och där verkar dom använda:
https://www.thomann.de/se/akai_mpk_mini_mk3.htm

Vilket kostar under tusenlappen! Det vore kanske mer lämpligt för mig som total jävla nybörjare?

Nu behöver jag lite guidning på, dels ovanstående, är AKAI MPK Mini MK3 en vettig produkt (vad är namnet på den? Midi Controller?) att börja med för att se efter om det är något som ger en blodad tand.

Krävs någon mer hårdvara? Vad för mjukvara kommer jag behöva? Totalt skulle jag nog inte vilja börja med att lägga ut mer än 5000kr innan jag vet om detta är något jag tycker är roligt.

Går en sån MIDI Controller (?) att koppla ihop med en LP spelare för att sampla ljudslingor från olika skivor?

Ja som ni hör är jag totalt bortkommen, ni som grävt djupare i detta, vart skulle ni börjat?

EDIT:
Eller börjar jag i helt fel ände? Det kanske finns andra sätt där man använder enbart mjukvara för att se om detta skulle kunna vara nåt för mig?
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2025-01-16 kl. 09:54.
Citera
2025-01-16, 10:23
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du kan väl bara be en AI komponera ihop något istället!
Citera
2025-01-16, 11:46
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du kan väl bara be en AI komponera ihop något istället!

Man kan säkert använda AI på många olika sätt, men själva processen ser väldigt meditativ ut!
Citera
2025-01-16, 11:49
Medlem
Melange5738s avatar
1. Du kan inte göra musik genom att använda samplingar och sen släppa musiken utan att få den clearad (vilket du inte får som noob).
2. Du kan inte använda AI för att göra musik och sen släppa musiken.

Du blir copyright-claimad i båda fallen.
Citera
2025-01-16, 11:52
Medlem
kalkryggars avatar
Skippa det där nya som folk börjat hypa med hårdvara. Du kan göra detta mycket enklare och miljontals mer saker med en DAW som du har på datorn.

Går att finna gratis på internets mörkare hörnen.

Kolla efter:

• Fl studio
  • Ableton Live
  • Reason
  • Cubase

För just den musiken så har jag noterat att Reason är populärt. Går som sagt att finna "gratis" i mörka gränder på internet. Om du sen gillar det så köper man ju såklart om man är seriös.

https://www.youtube.com/watch?v=ZV6s2bqVgu0
Citera
2025-01-16, 14:24
Medlem
supremanics avatar
Du kan ju ta hem Reaper som är en DAW. Den är fri att använda hur länge man känner för och du kan köpa licens senare när du känner för det för att slippa en pop-up när den startar.
Akai mpc beats är gratis så den kan du ta hem som ett VST plugin och använda i Reaper.
På så vis bör du kunna komma igång och testa på lite. Sen kan du komplettera med en Akai mini för att det är skönare att ha ett fysiskt instrument.
Citera
2025-01-16, 15:00
Medlem
Sleepdancers avatar
Dator och ableton live behöver du. Va e det för skit från numark.
Citera
2025-01-16, 15:40
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
1. Du kan inte göra musik genom att använda samplingar och sen släppa musiken utan att få den clearad (vilket du inte får som noob).
2. Du kan inte använda AI för att göra musik och sen släppa musiken.

Du blir copyright-claimad i båda fallen.

Mina intentioner är inte att släppa någon musik, jag tycker bara processen ser skön ut Bra sätt att upptäcka ny musik också, om man hela tiden är på jakt efter slingor att sampla.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Skippa det där nya som folk börjat hypa med hårdvara. Du kan göra detta mycket enklare och miljontals mer saker med en DAW som du har på datorn.

Går att finna gratis på internets mörkare hörnen.

Kolla efter:

• Fl studio
  • Ableton Live
  • Reason
  • Cubase

För just den musiken så har jag noterat att Reason är populärt. Går som sagt att finna "gratis" i mörka gränder på internet. Om du sen gillar det så köper man ju såklart om man är seriös.

https://www.youtube.com/watch?v=ZV6s2bqVgu0

Tack för bra svar! Vad är en DAW? Snubben i klippet har alltså inget annat än bara sin dator? Man kanske ska börja där?

Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Du kan ju ta hem Reaper som är en DAW. Den är fri att använda hur länge man känner för och du kan köpa licens senare när du känner för det för att slippa en pop-up när den startar.
Akai mpc beats är gratis så den kan du ta hem som ett VST plugin och använda i Reaper.
På så vis bör du kunna komma igång och testa på lite. Sen kan du komplettera med en Akai mini för att det är skönare att ha ett fysiskt instrument.

Låter ju klockrent! Då börjar man alltså med bara den mjukvaran, och sen om man vill utveckla med en sån där AKAI mini så slipper man lära sig någon ny mjukvara?

Citat:
Ursprungligen postat av Sleepdancer
Dator och ableton live behöver du. Va e det för skit från numark.

Hur skiljer sig ableton från de som tagits upp i föregående svar? Eller är det mer så att man bara ska välja ett program och att det spelar mindre roll vilket man faktiskt väljer?
Citera
2025-01-16, 15:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Hur skiljer sig ableton från de som tagits upp i föregående svar? Eller är det mer så att man bara ska välja ett program och att det spelar mindre roll vilket man faktiskt väljer?

Ableton är specifikt gjord för elektronisk musik, har vissa grejer som många andra DAWs inte har. Ex. inbyggd granular synthesis i samplehanteraren, exceptionella samplers och en inbyggd motor för att programmera egna plugins.
Citera
2025-01-16, 16:14
Medlem
supremanics avatar
[quote=Zabriskie.Point|90719641
Låter ju klockrent! Då börjar man alltså med bara den mjukvaran, och sen om man vill utveckla med en sån där AKAI mini så slipper man lära sig någon ny mjukvara?
[/QUOTE]

Japp, det är tanken i alla fall. När jag tänker efter så kan du nog köra MPC som en stand alone applikation med så du behöver inte nödvändigtvis gå via Reaper
Själv har jag bara testat MPC litegrann och kände väl inte riktigt att den var min grej. Den följde med min Akai MPK 249 men jag tyckte det var bara meckigt att få till MIDI att funka, vilket störde mig då man tyckte att Akais hårdvara borde ju vara helt friktionsfri att använda med deras mjukvara.
Citera
2025-01-16, 16:37
Moderator
Nospheratus avatar
Personligen tycker jag det låter lite skitnödigt hipster att nödvändigtvis sampla från just vinylskivor. Det är väl bara att sampla från Spotify eller Youtube istället. Som sagt krävs det bara en DAW för att syssla med det. En midi-controller kan ju såklart vara skönt. Men samtidigt, om man nu bara ska göra enkla korta slingor och knappast göra orkesterarrangemang värdigt Vivaldi så tror jag det är lika så enkelt att helt enkelt rita egna små midi-slingor i sin DAW. Helt gratis.
Citera
2025-01-16, 18:16
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Personligen tycker jag det låter lite skitnödigt hipster att nödvändigtvis sampla från just vinylskivor. Det är väl bara att sampla från Spotify eller Youtube istället. Som sagt krävs det bara en DAW för att syssla med det. En midi-controller kan ju såklart vara skönt. Men samtidigt, om man nu bara ska göra enkla korta slingor och knappast göra orkesterarrangemang värdigt Vivaldi så tror jag det är lika så enkelt att helt enkelt rita egna små midi-slingor i sin DAW. Helt gratis.

Jag har alltså ingen aning om något kring detta. Jag har sett två youtubeklipp och i det ena använde snubben en LP spelare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in