Citat:
Ursprungligen postat av
crator
Körde sen kväll på 2+1-väg för en tid sedan. Tät trafik i båda körriktningarna. Höll på att bli galen av att ideligen bländas, både av bilar bakom (iofs lätt att lösa genom att blända av backspegeln) och framför allt av mötande trafik. Under några ögonblick blev jag mer eller mindre blind vilket förstås är rent livsfarligt.
Kan inte minnas att detta var något större problem förr i tiden då de flesta bilars strålkastare gav ifrån sig ett gulaktigt ljus. Dagens strålkastare ger ofta ett oerhört skarpt blåvitt ljus som nästan känns som att få ett helljus i plytet.
Jag drar mig nästan för mörkerkörning nu för tiden och så jävla lastgammal är jag inte.
Ska det vara så här?
Nä du har helt rätt. Ibland har jag kommit och och fått möte och trott att den mötande bilen inte slagit av strålkastarna varpå jag blinkar snabbt med strålkastarna bara för att få tillbaka blinkningar med deras då, påsatta, strålkastare.
Jag har bra syn och bär inte glasögon för övrigt. Det bästa man kan göra är helt enkelt att ta följe på en bil som kör före en.