2025-01-15, 22:28
Medlem
Facades avatar
Tesla Model 3 är helt värdelösa. Snabbt byggda skräp bilar där varenda lyse tokbländar en.
Och Volvos LED Matrix lysen fungerar horribelt dåligt.

Nej jag är emot LED lysen tillsammans med TS.
Det finns gott om bra xenon lysen som absolut inte bländar.
Det finns säkert och bra LED lysen som inte bländar.
Men vi har en marknad full av billigt tillverkade elbilar och annat Kina skräp på vägarna med usla LED lysen som bara förstör och skapar problem i trafiken.
Citera
2025-01-15, 22:29
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Hatar dessa egoistiska klossmongon. Det är enligt min spaning tesla, Volvo och Audi som är värst.
Om det inte stör någon annan brukar jag köra moteld med heljusen.

Det borde vara skottpengar på bilister med såna jävla mongolysen.

Yes jag har en fet ramp (iofs LED) på taket som lyser som solen. Perfekt "moteld" mot detta nya sk*t.
Citera
2025-01-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Tror problemet kan lösas om man lägger till kontroll av detta på besiktningen.

Kontroll av ljusbilden igår väl redan?
Citera
2025-01-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Körde sen kväll på 2+1-väg för en tid sedan. Tät trafik i båda körriktningarna. Höll på att bli galen av att ideligen bländas, både av bilar bakom (iofs lätt att lösa genom att blända av backspegeln) och framför allt av mötande trafik. Under några ögonblick blev jag mer eller mindre blind vilket förstås är rent livsfarligt.
Kan inte minnas att detta var något större problem förr i tiden då de flesta bilars strålkastare gav ifrån sig ett gulaktigt ljus. Dagens strålkastare ger ofta ett oerhört skarpt blåvitt ljus som nästan känns som att få ett helljus i plytet.

Jag drar mig nästan för mörkerkörning nu för tiden och så jävla lastgammal är jag inte.

Ska det vara så här?

Jag håller med
Och vad jag fattat så bländar bilarna av själva?
På vissa
Och gör det alldeles försent
Citera
2025-01-15, 22:38
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Blir du bländad av mötande bilars avbländade ljus (halvljus med led) så beror det ofta på för stor kontrast mot egen belysning. Kör du en bil med asymmetriska lampor uppfattas dessa närmast som stearinljus i jämförelse, båda typerna ändå godkända som halvljus.
Sedan underlättar det givetvis att undvika att se rakt mot mötande bil.

När du möter en bil så skall det enligt vad som anbefallits vara lämpligt att återgå till helljus cirka en billängd före mötet. Detta är dock inte direkt tillämpligt med ledljus, men rutinen sitter säkert kvar hos den som kör.
Asmyetriska har 45/50 watt fanns på 70 talet det var inte mycket ljus i dom men halogen som kom efteråt 55/60 watt blev ljuset mycket bättre innan dom som är på bilarna nu H7 55 watt.

Värre var det på bilarna äldre än 70 talet som hade sealed beam 35/35 watt där kan man prata om verkligt dåligt ljus.

Det är inte roligt att möta en bil med led lampor helst på en mörk regnig natt om man själv har halogen lampor och tänder den mötande heljuset före mötet i en vänster kurva så är det att bromsa fort innan man är i diket eller ännu värre kör på någon eller något för man ser inte ett skit vad som finns framför bilen då
Citera
2025-01-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Tesla Model 3 är helt värdelösa. Snabbt byggda skräp bilar där varenda lyse tokbländar en.
Och Volvos LED Matrix lysen fungerar horribelt dåligt.

Nej jag är emot LED lysen tillsammans med TS.
Det finns gott om bra xenon lysen som absolut inte bländar.
Det finns säkert och bra LED lysen som inte bländar.
Men vi har en marknad full av billigt tillverkade elbilar och annat Kina skräp på vägarna med usla LED lysen som bara förstör och skapar problem i trafiken.

Det säljs mig veterligt inga nya bilar längre med xenonljus. Antingen är det led eller halogenljus, det senare kan vara H7 eller HB4. På äldre bilar även H1, H4 eller asymmetriska lampor. Vad har du på den egna bilen?
Citera
2025-01-15, 22:40
Medlem
Citat:
Jag brukar justera backspegeln neråt så att bilarna bakom mig inte bländar lika mycket när jag kör på landsväg i mörker. Visst det kommer fortfarande lite från sidospeglarna men det blir en behagligare resa.

Saknar min gammla firma bil där jag met ett knapptryck fälde in sidospeglarna! Lite sådan komfort jag ska kolla efter nästa gång jag köper bil.
Citera
2025-01-15, 22:42
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kontroll av ljusbilden igår väl redan?
Jo, men man kanske borde göra mätningar på hur starkt det lyser på dessa skit elbilar.
Citera
2025-01-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Asmyetriska har 45/50 watt fanns på 70 talet det var inte mycket ljus i dom men halogen som kom efteråt 55/60 watt blev ljuset mycket bättre innan dom som är på bilarna nu H7 55 watt.

Värre var det på bilarna äldre än 70 talet som hade sealed beam 35/35 watt där kan man prata om verkligt dåligt ljus.

Det är inte roligt att möta en bil med led lampor helst på en mörk regnig natt om man själv har halogen lampor och tänder den mötande heljuset före mötet i en vänster kurva så är det att bromsa fort innan man är i diket eller ännu värre kör på någon eller något för man ser inte ett skit vad som finns framför bilen då
Asymmetriska fanns även på 80-talsbilar. Sealed Beam hängde med på amerikanska bilar tämligen länge, där byts hela lyktan om den går sönder.

H7 vanligast numera om inte det är led.
Citera
2025-01-15, 22:48
Medlem
Jag stör mig på all sorts oönskat ljus när man kör i mörkret. Folk som har dimljuset på, moderna bilars intensiva halvljus, folk som inte bländar av i tid, folk som slår igång helljusen strax innan man passerat varandra osv osv.

Lösningen: Försök i största möjliga mån att inte stirra in i mötande trafik. Har räddat mitt mörkserseende många gånger att helt enkelt titta åt ett annat håll i någon sekund när man möter någon dåre som drar pä helljuset precis vid mötet.

Man kan inte styra över idioter tyvärr men man kan iaf undvika att glo rakt in i deras multilumen.
Citera
2025-01-15, 22:49
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Asymmetriska fanns även på 80-talsbilar. Sealed Beam hängde med på amerikanska bilar tämligen länge, där byts hela lyktan om den går sönder.

H7 vanligast numera om inte det är led.
Har inte sett Asmyetriska på nyare än 70 tals bilar om dom inte monterat halogen h4 vilket är att föredra. Njooo sealed beam har hängt med länge bland annat på 80 tals cheva vanar men har fått högre watt h4ans ljusbild man byter hela insatsen även om dom sista hade en lamp glob inne i insatsen även där ersätte man med h4 lampor
Citera
2025-01-15, 22:49
Medlem
Citat:
Jo, men man kanske borde göra mätningar på hur starkt det lyser på dessa skit elbilar.

Nu är det ju inte bara elbilar som har ledljus?
Det jag läst är att om man själv har väldigt svaga ljus så tycker man att de mötande är för starka. Trots att de följer normen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in