2025-01-15, 22:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ge fan i att psykstirra rakt in i mötande bilars strålkastare. Ja, jag menar allvar. Titta lite åt höger sida istället. Då upptäcker du också lättare fotgängare eller djur.
Citera
2025-01-15, 22:51
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Blir du bländad av mötande bilars avbländade ljus (halvljus med led) så beror det ofta på för stor kontrast mot egen belysning. Kör du en bil med asymmetriska lampor uppfattas dessa närmast som stearinljus i jämförelse, båda typerna ändå godkända som halvljus.
Sedan underlättar det givetvis att undvika att se rakt mot mötande bil.

När du möter en bil så skall det enligt vad som anbefallits vara lämpligt att återgå till helljus cirka en billängd före mötet. Detta är dock inte direkt tillämpligt med ledljus, men rutinen sitter säkert kvar hos den som kör.

Ett tillägg:

Ljusbilden på halvljus i länder med högertrafik resp vänstertrafik skall vara höger- resp vänsterasymmetrisk.

Det här med asymmetrisk ljusbild måste redas ut.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Halvljus
Citera
2025-01-15, 22:52
Medlem
Också stört mig otroligt på det här. Ibland misstar man halvljusen framför en för helljus och bländar snabbt för att uppmärksamma. Men nix - bara otroligt starka halvljus.

Märkt att de ibland även blinkar till i blått, på ett sätt som liknar Polisens lampor. Konstigt när inga andra än utryckningsfordon får ha blå lysen i trafik.
Citera
2025-01-15, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har inte sett Asmyetriska på nyare än 70 tals bilar om dom inte monterat halogen h4 vilket är att föredra. Njooo sealed beam har hängt med länge bland annat på 80 tals cheva vanar men har fått högre watt h4ans ljusbild man byter hela insatsen även om dom sista hade en lamp glob inne i insatsen även där ersätte man med h4 lampor
Har bytt lampa på Mazda årgång 1980. Där satt fyra Asymmetriska, i två av dem användes endast helljuset. ( de skulle absolut behövt alla fyra till halvljus också).
Citera
2025-01-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Ett tillägg:

Ljusbilden på halvljus i länder med högertrafik resp vänstertrafik skall vara höger- resp vänsterasymmetrisk.

Det här med asymmetrisk ljusbild måste redas ut.

Ja, de flesta fick ju byta insats inför högertrafikomläggningen och om det gjordes i förväg så skulle en del av ljusbilden skärmas av med tejp.
Citera
2025-01-15, 22:54
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Har inte sett Asmyetriska på nyare än 70 tals bilar om dom inte monterat halogen h4 vilket är att föredra. Njooo sealed beam har hängt med länge bland annat på 80 tals cheva vanar men har fått högre watt h4ans ljusbild man byter hela insatsen även om dom sista hade en lamp glob inne i insatsen även där ersätte man med h4 lampor

På tal om asymmetriskt ljus, menas att ljuset från halvljuset lyser starkare mot vägrenen.

Citera
2025-01-15, 22:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Har bytt lampa på Mazda årgång 1980. Där satt fyra Asymmetriska, i två av dem användes endast helljuset. ( de skulle absolut behövt alla fyra till halvljus också).
Det var som faen mer än vad jag visste 👍
Citera
2025-01-15, 22:57
Medlem
Citat:
Det var som faen mer än vad jag visste 👍

Mazda B1800 pickup. Fanns säkert på fler också. H4 har hängt med länge, finns säkert på någon ny bil fortfarande. Kom 1971 om jag minns rätt, men vanligt från 74-75.
Citera
2025-01-15, 23:07
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Mazda B1800 pickup. Fanns säkert på fler också. H4 har hängt med länge, finns säkert på någon ny bil fortfarande. Kom 1971 om jag minns rätt, men vanligt från 74-75.
Kollade och det stämmer Mazda hade Asmyetriska 45/50 watt men den stora lampgloben länge så du har helt rätt
Citera
2025-01-15, 23:12
Medlem
Citat:
Kollade och det stämmer Mazda hade Asmyetriska 45/50 watt men den stora lampgloben länge så du har helt rätt
Nu kanske de har H4...

Har en bil i garaget med HB4 på halvljuset och HB3 på helljus. Det är rätt nära stearinljus även det.
Citera
2025-01-15, 23:15
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Körde sen kväll på 2+1-väg för en tid sedan. Tät trafik i båda körriktningarna. Höll på att bli galen av att ideligen bländas, både av bilar bakom (iofs lätt att lösa genom att blända av backspegeln) och framför allt av mötande trafik. Under några ögonblick blev jag mer eller mindre blind vilket förstås är rent livsfarligt.
Kan inte minnas att detta var något större problem förr i tiden då de flesta bilars strålkastare gav ifrån sig ett gulaktigt ljus. Dagens strålkastare ger ofta ett oerhört skarpt blåvitt ljus som nästan känns som att få ett helljus i plytet.

Jag drar mig nästan för mörkerkörning nu för tiden och så jävla lastgammal är jag inte.

Ska det vara så här?

Nä du har helt rätt. Ibland har jag kommit och och fått möte och trott att den mötande bilen inte slagit av strålkastarna varpå jag blinkar snabbt med strålkastarna bara för att få tillbaka blinkningar med deras då, påsatta, strålkastare.

Jag har bra syn och bär inte glasögon för övrigt. Det bästa man kan göra är helt enkelt att ta följe på en bil som kör före en.
Citera
2025-01-15, 23:18
Medlem
Citat:
Visst var det 45/40 watt på dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in