Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-24, 12:39
  #1
Medlem
Affelindos avatar
För ett tag sedan så började jag spela MGS 3: Snake Eater. Jag fastnade i detta spel hårdare och djupare än vad jag hade fastnat i något spel på säkert tio år. Jag kunde sitta och spela hela nätter igenom trots att jag måste jobba dagen efter. Detta var min första kontkat med MGS-universat och jag blev helt frälst. Jag gillar hela storien med klyschor och allt samt den otroliga stämningen. Jag gillar smygkonceptet och känslan av att krypa nära inpå sina motståndare för att sedan attackera.

Sedan dess har jag införskaffat en rad MGS-spel och undrar därför vilka som ni tycker är bäst (motivera gärna) och i vilken ordning man "bör" spela dem:
MGS2: Sons of Liberty (PS2)
MGS3: Snake Eater (PS2)
MGS: Twin Snakes (GC)
MGS (PSX)
MGS: Special Missions (PSX)
MG Acid (PSP)


Jag har klarat MG Acid och MGS3 av dessa. De andra spelen har jag bara snabbtestat lite.
MG Acid var underhållande men lite väl kort och bygger på ett helt annat spelupplägg än de övriga spelen. Det var dock en väldigt intressant introduktion till det rika persongalleriet inom MGS-universat genom alla dessa spelkort.
MGS3 var som jag tidigare nämnt ett mästerligt spel. Jag har aldrig upplevt så roliga, spännande, utmanande och krävande slutbossar. Speciellt striden mot The End var en otrolig spelupplevelse. Det dröjde ett bra tag innan jag klarade av honom.

Jag längtar även till nyversionen av MGS3 (MGS3: Subsistence) och kommer med största sannolikhet köpa ett PS3 enbart för MGS4 om jag inte har hunnit tröttna innan dess...

Vad tycker ni om denna eminenta spelserie?
Citera
2006-08-24, 12:58
  #2
Medlem
zeroz76s avatar
För mig började denna spelupplevelse med Metal Gear till Nintendo 8-bit. Och det var en grymt spel. Framförallt var musik, redan då, i världsklass.
Sedan när jag testade Metal Gear Solid till playstation 1 så var det erektion direkt. Det är grymt bra, med många moment/situationer man kommer ihåg. Försökte spela om det för ett tag sedan, men det "gick" inte för handkontrollen är seg och allt känns stelt.
För jag har också spelat igenom Sons of Liberty och Snake Eater också och de tillhör de allra bästa spelen någonsin.
Spelade nyligen igenom Sons of Liberty (efter att ha spelat igenom Snake Eater 2 ggr i rad) och MGS2 är inte lika bra som Snake Eater, men snudd på.

De andra versionerna till andra konsoller har jag ingen koll på.
Men rent generellt tycker jag man skall spela igenom ett spel första gången utan nån Guide eller info, då upplever man det och överraskas. Däremot kan man väl leta efter fusk på nätet om man kommer till ett ställe och inte kommer längre.
Men när man spelar det för andra gången, då är det än roligare om man skaffar en guide och fördjupar sig i spelet. Så gjorde jag med Snake Eater och det är grymt kul.
Citera
2006-08-24, 14:47
  #3
Medlem
FallMedStils avatar
Jadu jag skulle nog börjat med Metal Gear Solid till PSX eller Twin Snakes till Gamecube (det är samma spel fast med olika grafik) och sedan fortsatt till Sons of Liberty på PS2.

Själv började jag lira på NES och tyckte väl spelet var sådär, jag uppskattade inte riktigt smygspel på den tiden heller. Metal Gear Solid till PSX var en slags nytändning för serien där man drog en enorm publik. MGS2 och 3 får en betydligt djupare innebörd om man spelat dem i "rätt ordning" så att säga. Den person du spelar som i Snake Eater är faktiskt Big Boss himself, hela den bakomliggande historien får du reda på i 1an som sagt. Lycka till!
Citera
2006-08-24, 15:05
  #4
Medlem
Affelindos avatar
Då ska jag börja spela MGS: Twin Snakes omedelbums
Citera
2006-08-24, 18:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallMedStil
Jadu jag skulle nog börjat med Metal Gear Solid till PSX eller Twin Snakes till Gamecube (det är samma spel fast med olika grafik) och sedan fortsatt till Sons of Liberty på PS2.

Håller med dig om den ordningen. Kan också nämna att Metal Gear Solid och Metal Gear Solid 2: Substance finns till PC också. Annars om du ska köpa dig en Ps3a så har jag för mig att den ska vara bakåtkompatibel med de äldre playstations.

Någon som vet om Metal Gear Solid 3: Snake Eater kommer till PC?
Citera
2006-08-24, 19:09
  #6
Medlem
Slingshots avatar
Bara jag som tycker spelen är för korta?
Citera
2006-08-24, 19:37
  #7
Medlem
Gustavkukens avatar
Har klarat igenom MGS och MGS 2 och min favorit är helt klart MGS.

Jag undrar förövrigt jag med om MGS 3 kommer till PC.
Citera
2006-08-24, 22:06
  #8
Medlem
FallMedStils avatar
Det kanske inte hör hit men undrar bara hur mycket du lade ut på ditt Twin Snakes. Har nyss köpt en Gamecube och nu vid närmare eftertanke så är kanske spelet värt att spela om för femti-elfte gången med ny grafik
Citera
2006-08-24, 22:16
  #9
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallMedStil
Det kanske inte hör hit men undrar bara hur mycket du lade ut på ditt Twin Snakes. Har nyss köpt en Gamecube och nu vid närmare eftertanke så är kanske spelet värt att spela om för femti-elfte gången med ny grafik
Jag köpte det begagnat för 240 kr. Ganska mycket pengar för ett så pass gammalt spel men jag ville verkligen ha det.
Citera
2006-08-25, 00:52
  #10
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallMedStil
Den person du spelar som i Snake Eater är faktiskt Big Boss himself, hela den bakomliggande historien får du reda på i 1an som sagt. Lycka till!

Använd spoiler-taggar tack, har precis inköpt spelet och läser detta.
Citera
2006-08-25, 01:18
  #11
Medlem
Protagonistens avatar
Ett av mina favoritserier inom tv-spel, Hideo Kojima är ett geni det märks även att han är väldigt filmintresserad, han sitter ju tydligen i en erkänd filmkritikerkår i Japan.

Handlingen i kronologisk ordning:

Metal Gear Solid 3: Snake Eater [PS2]
Metal Gear Solid: Portable Ops (ej släppt ännu) [PSP]
Metal Gear [NES, MSX, PS2]
Metal Gear 2 [NES, MSX, PS2]
Metal Gear Solid [PSX]
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty [PS2]
Metal Gear Solid 4: Guns of The Patriots (ej släppt ännu) [PS3]

Rätta mig om jag har fel, men Ac!d serien har väl ingen direkt sammankoppling med handlingen i de övriga spelen i serien?

Hursomhelst så köper jag garanterat en PS3:a dagen då MGS4 släpps, även om det kommer svida i plånkan..
Citera
2006-08-25, 01:39
  #12
Medlem
KillLovelyPonys avatar
ge varning eller bann på att inte använda spoilerknappen, otroligt frustrerande när man får en hel spelserie förstörd pga av att någons dumhet.



hursomhelst så ska jag inhandla alla spelen nu i veckan och spela igenom dom på nytt, bara spelat 1an och 2an hittils och älskat båda två!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback