• 1
  • 2
2025-01-13, 20:46
Medlem
Jag är i grunden medveten om att elräkningen består av två delar. En för infrastrukturen vilket Göteborgs Energi har monopol på och jag kan omöjligt byta till annan leverantör eftersom de äger infrastrukturen.

Sedan en räkning som är från Greenely och där kan jag då köpa el till spotpris, dvs rörligt pris timme för timme. Greenely är relativt klar, en fast månadsavgift (administrativ) och så den rörliga kostnaden för elförbrukningen.

Det som är underligt är hur Göteborgs Energi utformar sin räkning. De mäter också elförbrukningen och tar ut en så kallad elöverföringsavgift på varje kWh.

Med andra ord, även här en fast månadsavgift och en rörlig avgift + massa skatter.

Känslan blir att man betalar två ggr för elen man förbrukar och den blir i själva verket ungefär dubbelt så dyr.

Enligt min mening så borde Göteborgs Energi inte ha att göra med hur mycket el jag förbrukar och ta betalt för den. De borde bara ha en fast avgift för infrastrukturen medan Greenely hanterar den elförbrukning jag då har.
Citera
2025-01-13, 21:03
Medlem
NollFemNollFems avatar
Ja det kan man verkligen tycka men så ser det mig veterligen ut i alla nät.

Elöverföringsavgiften är för att en täcka kostnader för att överföra elektricitet från där elen produceras hem till dig.
https://www.goteborgenergi.se/privat...elnatsavgiften
Senast redigerad av NollFemNollFem 2025-01-13 kl. 21:05.
Citera
2025-01-13, 21:05
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag är i grunden medveten om att elräkningen består av två delar. En för infrastrukturen vilket Göteborgs Energi har monopol på och jag kan omöjligt byta till annan leverantör eftersom de äger infrastrukturen.

Sedan en räkning som är från Greenely och där kan jag då köpa el till spotpris, dvs rörligt pris timme för timme. Greenely är relativt klar, en fast månadsavgift (administrativ) och så den rörliga kostnaden för elförbrukningen.

Det som är underligt är hur Göteborgs Energi utformar sin räkning. De mäter också elförbrukningen och tar ut en så kallad elöverföringsavgift på varje kWh.

Med andra ord, även här en fast månadsavgift och en rörlig avgift + massa skatter.

Känslan blir att man betalar två ggr för elen man förbrukar och den blir i själva verket ungefär dubbelt så dyr.

Enligt min mening så borde Göteborgs Energi inte ha att göra med hur mycket el jag förbrukar och ta betalt för den. De borde bara ha en fast avgift för infrastrukturen medan Greenely hanterar den elförbrukning jag då har.
Det enda som sticker ut är att du har en fast månadskostnad hos din leverantör. Det kan man oftast slippa.
Citera
2025-01-13, 21:34
Medlem
Låter helt enligt gängse rutin i mina öron. Sen kan man tycka vad man vill om systemet.
Citera
2025-01-13, 21:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Ja det kan man verkligen tycka men så ser det mig veterligen ut i alla nät.

Elöverföringsavgiften är för att en täcka kostnader för att överföra elektricitet från där elen produceras hem till dig.
https://www.goteborgenergi.se/privat...elnatsavgiften

Ja, och överföringskostnaderna ökar när det är ont om plats i ledningarna.
Citera
2025-01-13, 21:49
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:

Varför det?
Menar du att någon som förbrukar 100 kwh per månad betala samma som någon som förbrukar 3000 kwh per månad?
Citera
2025-01-13, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Varför det?
Menar du att någon som förbrukar 100 kwh per månad betala samma som någon som förbrukar 3000 kwh per månad?

Nja, här tänker jag att själva infrastrukturen skiljer sig åt så då betalar man för den infrastruktur man behöver.
Citera
2025-01-13, 21:54
Medlem
Det kunde ju varit på en räkning som förr men nu har de delat upp det. Frågan är varför konsumenten behöver alla delposter? Tänk om man delat upp skatten likadant, fast det gör man ju redan delvis!
Citera
2025-01-13, 22:03
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Nja, här tänker jag att själva infrastrukturen skiljer sig åt så då betalar man för den infrastruktur man behöver.

Vilket man ju gör om man har en rörlig taxa till nätbolaget.
Den fasta kostnaden handlar ju om att du faktiskt får el in i din bostad.
Citera
2025-01-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Vilket man ju gör om man har en rörlig taxa till nätbolaget.
Den fasta kostnaden handlar ju om att du faktiskt får el in i din bostad.

Ah okey, kan förklara hur jag tänkte. Infrastrukturen handlar rent hårdvarumässigt om kapaciteten, att förbruka väldigt olika mängder el kräver att infrastrukturen har kapacitet att göra det. Om man drar in till ett hus så kommer det inte att vara fysiskt möjligt att dra lika mycket el som om man drar in el till en fabrik.

Så det är det jag menar att man betalar då olika fasta avgifter.

Jag tänker att man ska inte behöva betala för att man använder kabeln, utan mer att den finns där. Sedan hanterar man användningskostnaden via den elförbrukning man då har (greenely och göteborgs energi får göra upp sinsemellan).

Jag som konsument ska inte se att jag betalar två ggr för samma el, till två olika bolag. Det ser knasigt ut.
Citera
2025-01-13, 22:15
Medlem
Aldrig fattat varför det ska vara så svårt att "infrastrukturägaren" skickar sin faktura till elleverantören så man åtminstone slipper få två olika fakturor utan istället allt på en och samma. Överskådligare hade det oxå blivit.
Citera
2025-01-13, 22:23
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ah okey, kan förklara hur jag tänkte. Infrastrukturen handlar rent hårdvarumässigt om kapaciteten, att förbruka väldigt olika mängder el kräver att infrastrukturen har kapacitet att göra det. Om man drar in till ett hus så kommer det inte att vara fysiskt möjligt att dra lika mycket el som om man drar in el till en fabrik.

Så det är det jag menar att man betalar då olika fasta avgifter.

Jag tänker att man ska inte behöva betala för att man använder kabeln, utan mer att den finns där. Sedan hanterar man användningskostnaden via den elförbrukning man då har (greenely och göteborgs energi får göra upp sinsemellan).

Jag som konsument ska inte se att jag betalar två ggr för samma el, till två olika bolag. Det ser knasigt ut.

*suck*

Du betalar för infrastrukturen till det ena bolaget och för elen du förbrukar till det andra.
Tycker du det vore bättre om Göteborgs Energi hade monopol och du inte skulle kunna välja leverantör av elen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in