2025-01-13, 20:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
BMI är bättre än sitt rykte. Att BMI skulle vara extremt trubbigt handlar mer om att tjockisar fantiserar om att dom har en massa muskler =)

Precis, så är det. Som något fetto i tråden skrev, "jag väger 101 och har ändå magrutor" Ja, somnar man på korsordet blir det så.
Citera
2025-01-13, 20:56
Moderator
tobess avatar
BMI är ett väldigt trubbelt verktyg. Muskler väger mer än fett vilket innebär att många som är vältränade på papperet är överviktiga om man ska gå efter det.

Är man någotsånär normalbyggd så ger det dock förstås en fingervisning. Men det är förstås olika för olika folkgrupper, bara en sån sak att asiater i allmänhet är kortare än andra så gör ju att det förvrider siffrorna.

Rent allmänt vore nog midjemåttet bättre. Oavsett hur lång eller kort, tränad eller otränad, du är så bör det nog stanna under en viss gräns.
Citera
2025-01-13, 21:07
Medlem
Knivur-273s avatar
För en man, 175 cm. lång: 65..70 kilogram.
Citera
2025-01-13, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
"I en insändare i The Economist skriver den brittiske matematikern Nick Trefethen att den här BMI-formeln ger missvisande resultat eftersom längden höjs i kvadrat, trots att vi lever i en tredimensionell värld."

"Matematikern Trefethen föreslår nu en ny formel för BMI, där vikten multipliceras med 1,3, och sedan divideras med längden upphöjt i 2,5.

Vi lever alltså i en 2.5-dimensionell värld?

Det finns många sätt att beräkna korpulensindex.

Själv har jag utarbetat en formel enligt VI = m/h^e, där e förstås är Eulers konstant 2.71828183…
Citera
2025-01-13, 22:16
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
BMI är ett väldigt trubbelt verktyg. Muskler väger mer än fett vilket innebär att många som är vältränade på papperet är överviktiga om man ska gå efter det.

Är man någotsånär normalbyggd så ger det dock förstås en fingervisning. Men det är förstås olika för olika folkgrupper, bara en sån sak att asiater i allmänhet är kortare än andra så gör ju att det förvrider siffrorna.

Rent allmänt vore nog midjemåttet bättre. Oavsett hur lång eller kort, tränad eller otränad, du är så bör det nog stanna under en viss gräns.

Det är ytterst få individer med högt BMI som är riktigt vältränade. Verktyget ”BMI” blir inte ”trubbigt” bara för att det inte stämmer överens på just dessa.
Citera
2025-01-13, 22:19
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Källa på det?
(FB) Vad är rätt, övervikt vid BMI 23 eller 25?

Varför anser Nick Trefethen att den nuvarande BMI skalan är förlegad?

"I en insändare i The Economist skriver den brittiske matematikern Nick Trefethen att den här BMI-formeln ger missvisande resultat eftersom längden höjs i kvadrat, trots att vi lever i en tredimensionell värld. På grund av den felaktiga metoden tror miljontals korta människor att de är smalare och miljontals långa människor att de är fetare än de egentligen är, skriver Trefethen."

"Matematikern Trefethen föreslår nu en ny formel för BMI, där vikten multipliceras med 1,3, och sedan divideras med längden upphöjt i 2,5. För personer som är 1,69 m långa ger den nya formeln samma resultat som den gamla, är man längre eller kortare så kompenserar den för problemen med den ursprungliga formeln."

"Formeln har kritiserats också tidigare, bland annat för att den inte beaktar skillnader i muskelmassa och hur fettet är fördelat på kroppen."

https://yle.fi/a/7-583775

Det kan säkert finnas bättre metoder, men problemet med BMI är ju knappast att det promenerar omkring en massa vältränade snubbar på 100 kg som tror att dom är feta.

BMI om något medför snarare att folk som klassas som normalviktiga ändå har för hög fettprocent.
Citera
2025-01-13, 23:10
Moderator
tobess avatar
Citat:
Det är ytterst få individer med högt BMI som är riktigt vältränade. Verktyget ”BMI” blir inte ”trubbigt” bara för att det inte stämmer överens på just dessa.

Visst blir det trubbigt när dessa personer senare går till läkaren och blir kallade överviktiga trots att det är vältränade. Åt andra hållet är det kanske så att det är för snällt för vandrande fettklumpar. BMI är ju från grund och botten baserat på genomsnittspersonen, och framförallt på den tiden då folk som gick på gym var kropssbyggare. Nu när var och varannan tränar så finns det större variation.

Alla som satt sin fot på ett gym har lönnfeta personer som i övrigt är vältränade. Det är också därför jag lyfte upp midjemåttet. Det finns gott om kvinnor som är bukfeta och bara kommer in för att träna rumpan, och gott om män som är bukfeta och kommer in och bara tränar överkropppen. Båda kategorier måhända faller inom normalt BMI men speciellt hälsosamt är det inte i varkendera fallet.
Citera
2025-01-13, 23:27
Medlem
zombie-nations avatar
Man får gå på kroppstyp. Jag är smalbent och har inga muskler. Därför tror jag att jag är lite tjockare än vad mitt BMI säger, att jag har lite övervikt bara.
Citera
2025-01-14, 08:38
Medlem
Citat:
Bäst, om man ligger på 25 i BMI eller mer, är väl att se till sitt FFMI (Fat-Free Mass Index).
Det tar alltså hänsyn till kroppsfettnivån.

I en artikel i Café från 2015 listade man 5 "överviktiga/feta" om man går strikt på BMI.

Johan Oldenmark - Personlig tränare och även känd som Plexus i Gladiatorerna.
BMI 32,4.

Anja Pärson - Förre detta alpin skidåkare.
BMI 28.

Joel Lundqvist - Hockeyspelare
BMI 27,2.

Danijela Rundqvist - Före detta hockeyproffs och vinnare av Mästarnas mästare.
BMI 26,1.

Magnus Samuelsson. - Kroppsbyggare och tidigare världens starkaste man.
BMI 37,5.

https://www.cafe.se/5-valtranade-sve...ga-enligt-scb/

jag kollade FFMI men hur vet jag min % i fet liksom?
Citera
2025-01-14, 09:18
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Visst blir det trubbigt när dessa personer senare går till läkaren och blir kallade överviktiga trots att det är vältränade. Åt andra hållet är det kanske så att det är för snällt för vandrande fettklumpar. BMI är ju från grund och botten baserat på genomsnittspersonen, och framförallt på den tiden då folk som gick på gym var kropssbyggare. Nu när var och varannan tränar så finns det större variation.

Alla som satt sin fot på ett gym har lönnfeta personer som i övrigt är vältränade. Det är också därför jag lyfte upp midjemåttet. Det finns gott om kvinnor som är bukfeta och bara kommer in för att träna rumpan, och gott om män som är bukfeta och kommer in och bara tränar överkropppen. Båda kategorier måhända faller inom normalt BMI men speciellt hälsosamt är det inte i varkendera fallet.

Var och varannan tränar? Möjligtvis första januari till 20:e. 60% av befolkningen är feta eller överviktiga. Andelen som tränar styrka och kondition regelbundet lär vara liten, och ännu färre är så pass vältränade att deras BMI hamnar fel.
Citera
2025-01-14, 16:01
Moderator
tobess avatar
Citat:
Var och varannan tränar? Möjligtvis första januari till 20:e. 60% av befolkningen är feta eller överviktiga. Andelen som tränar styrka och kondition regelbundet lär vara liten, och ännu färre är så pass vältränade att deras BMI hamnar fel.

I varierande utsträckning förstås. Menar inte att så många går på gym men skulle väl ändå vilja påstå att de flesta (åtminstone i stadsmiljö) tränar i någon form, om det så bara är promenader eller yoga. Kanske bara jag som lever i någon form av bubbla men jag tror bannemig jag inte känner en enda person som inte rör på sig överhuvudtaget. Sen är det ju på spektrumet från hundpromenader till 7 dagar i veckan på gymmet men likväl.
Citera
2025-01-14, 18:56
Medlem
Citat:

Midjemåttet borde vara nyckeln, relaterat till kroppslängd, längd/midjemått kanske. Experterna borde väl ha en kvot? Midja 90 cm är så olika om personen är 190 eller 160 cm lång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in