• 1
  • 2
2025-01-12, 22:05
Medlem
Jag ser ibland vänner till vänner på facebook dyka upp som vänförslag och ibland klickar jag in på personens profil av ren nyfikenhet, och det händer tillräckligt ofta för att jag ska skriva en tråd om det nu att det står att dom gått "livets hårda skola".
Alltså det är så efterblivet och barnsligt att jag saknar ord. Vad är detta för människor?
white trash kommer alla svara i tråden. Men på riktigt, är det intelligensen hos dessa individer som fallerar eller är det nåt sorts kodord för att man står för något specifikt?
Jag ställer frågan genuint för att jag undrar vad som knyter dessa människor samman? Rent spontant så framstår de flesta som ovan epitet och ansiktstatueringar och dylikt är såklart inte ovanligt förekommande. Är det kanske offermentalitet? Det är synd om dom och dom behöver visa "att det är synd om dom"? Jag vet inte.
Vad är era erfarenheter av "Livets hårda skola"?
Senast redigerad av eyecreate 2025-01-12 kl. 22:07.
2025-01-12, 22:12
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Jag ser ibland vänner till vänner på facebook dyka upp som vänförslag och ibland klickar jag in på personens profil av ren nyfikenhet, och det händer tillräckligt ofta för att jag ska skriva en tråd om det nu att det står att dom gått "livets hårda skola".
Alltså det är så efterblivet och barnsligt att jag saknar ord. Vad är detta för människor?
white trash kommer alla svara i tråden. Men på riktigt, är det intelligensen hos dessa individer som fallerar eller är det nåt sorts kodord för att man står för något specifikt?
Jag ställer frågan genuint för att jag undrar vad som knyter dessa människor samman? Rent spontant så framstår de flesta som ovan epitet och ansiktstatueringar och dylikt är såklart inte ovanligt förekommande. Är det kanske offermentalitet? Det är synd om dom och dom behöver visa "att det är synd om dom"? Jag vet inte.

Tror det kan handla om personer med taskig barndom och uppväxta med föräldrar med missbruk och som glömt bort sina barn. Kanske blivit slagna o.s.v På så vis har livet varit hårt för dom individerna. Och hamnat snett i tidig ålder.

Maskrosbarn tror jag dom kallas.
2025-01-12, 22:13
Om man bortser från de som är wt (som jag brukar vara försiktig med att stämpla folk som, i synnerhet eftersom de som brukar göra det väldigt ofta verkar projicera) så kan jag mycket väl tänka mig att många av dessa skrev in det på sin profil för många år sedan när det fortfarande var lite kul att skriva så. Kan även tänka mig att det finns folk som gör det ironiskt.
2025-01-12, 22:46
Medlem
Hamadryads avatar
Jag tror du har rätt när du tänker att det kan vara en sorts offermentalitet.
Har aldrig tänkt på det så sj förut men funderade på vilken typ att personer som man känner som använts sig av det, så är det ofta sånamed lite tuffare uppväxt, ofta män, ofta hävdelsebehov.

Man vill nog gärna att alla runt ska veta att man har haft ett tufft förflutet och ge sympatier eller kanske nån form av respekt, rädsla kanske?

Fast det kan ju vara så att dem inte har så mycket annat att skriva under "utbildning" häller..
2025-01-12, 23:04
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Livets hårda skola är typiskt folk som inte blev något.
Oftast är det folk som har haft en fri uppfostran.
2025-01-12, 23:05
Medlem
Storanglarens avatar
Gemensam nämnare för alla som har "Livets hårda skola" är att de är bittra på samhället rent allmänt, arbetslösa och stöttar Sverigedemokraterna.
2025-01-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om man bortser från de som är wt (som jag brukar vara försiktig med att stämpla folk som, i synnerhet eftersom de som brukar göra det väldigt ofta verkar projicera) så kan jag mycket väl tänka mig att många av dessa skrev in det på sin profil för många år sedan när det fortfarande var lite kul att skriva så. Kan även tänka mig att det finns folk som gör det ironiskt.

Ja det ligger nog något i det. Jag gick tillbaks till några profiler som jag vet hade detta under sina "Utbildningar" tidigare och ser att det är borttaget nu. Det kanske var en fluga för nåt år sedan men att verkligheten och tiden hunnit ikapp?
2025-01-12, 23:35
Medlem
Någon identitetsmarkör typ
2025-01-12, 23:42
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ja visst är det så. Jag vet av flera vanliga svenssons som tyckte det var kul att ha det så och har inte ändrat det på många år. Kanske för att de inte bryr sig om sin profil på Facebook. Vem gör det egentligen? Visst, det finns säkert någon % av skaran som väljer det pga att allt gick åt helvete för dom. De kanske inte har gått grundskola eller gymnasium (äldre), gjort dumheter men lärt sig av sina misstag. Klassas de som White Trash?

Citat:
"Livets hårda skola" är ett försök att få "outbildad och oerfaren" att låta coolt, som att det är något som förtjänar respekt och status”.
Citat:
”Livets hårda skola. brist på formell skolgång, kompenserad genom lärdomar från egna misstag”.
Senast redigerad av Adrenaline976 2025-01-12 kl. 23:47.
2025-01-12, 23:58
Avstängd
67arigGubbes avatar
Tror dom är tuffa eller WT om man är över 30 är det 100% WT.
2025-01-13, 00:13
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate

Det är väl generellt rätt obildade människor som inte förstår signalvärdet av en sådan term på sin fb.
Att de vill fronta sig som offer tror jag inte det minsta.
2025-01-13, 00:39
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Gemensam nämnare för alla som har "Livets hårda skola" är att de är bittra på samhället rent allmänt, arbetslösa och stöttar Sverigedemokraterna.
Du snackar skit. Det finns mängder av vänsterfolk som har "Livets hårda skola" på sin facebook, något som de ofta har gemensamt är att dom knarkar.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in