• 1
  • 2
2025-01-12, 19:38
Medlem
CalzoneItalias avatar
Är ni sådana som älskar att doppa ätbara saker i kaffe ?

Vad är era favoritdopp?

Jag har en favorit och det är knäckebröd med smör och prästost. Doppa det i kaffet så det mjuknar lite då tycker jag det är himmelskt gott.

Kakor är ju gott också att doppa i kaffe.

Är det ohyffs att doppa ätbara saker i kaffet?
Citera
2025-01-12, 19:45
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Nej jag vill inte ha smulor i drycken eller ge kaffet en annan arom än den naturliga så inget dopp för mig.

Ogillade sås som barn också om det har någon betydelse. Man doppar ju mat i såsen, numera kan jag dock tycka om sås till en viss mängd.
Citera
2025-01-12, 19:46
Moderator
Allaballawallas avatar
Då det uppenbarligen inte är dryck TS vill diskutera utan det som är tänkt att doppa i drycken, flyttar jag tråden till lämpligare forum.

Alkohol och dryck --> Bakning, matbröd och kakor
/Moderator
Citera
2025-01-12, 20:06
Medlem
Ja, helt fantastiskt gott såklart. Speciellt hemmabakade nya vaniljdrømmar

Kaffe med dopp er en svensk nationalklenod.
Citera
2025-01-12, 20:14
Medlem
pyro860s avatar
Gör det inte jätteofta men kring jul blir det oftast pepparkakor. Inte allt för sällan i glögg istället för kaffe av naturliga skäl
Citera
2025-01-12, 20:30
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Gjorde som TS när jag var yngre och fortfarande åt frukost.

En favorit att doppa är karlsbaderbullar som är släta och utan en massa krusiduller på. Passar utmärkt att doppa i kaffet.
Att doppa är också ett sätt att neutralisera den initiala hettan på kaffet för att undvika att bränna sig.
Citera
2025-01-12, 20:33
Medlem
Kanastras avatar
Jag har nästan glömt bort att man kan doppa i kaffet. När jag var liten på 80/90-talet så träffade jag ganska många som var födda på 1920/30-talet hos mor/farföräldrar och dom doppade och jag gjorde det också en tid. Som barn då mest limpmacka i oboy, men senare även fikat i kaffet.

Ska göra det nästa gång det bjuds, tack för påminnelsen!
Citera
2025-01-12, 21:00
Medlem
.

Jag brukar doppa banan i kaffet, jag tänker inte avslöja eftersmaken då det blir en häftig överraskning då jag kan garantera att det efterliknar något vi brukar äta till jul.

Edit: måste vara bryggkaffe, helst Gevalia.
Senast redigerad av Saarne 2025-01-12 kl. 21:01. Anledning: .
Citera
2025-01-12, 21:04
Avstängd
en klick smör får doppas i kaffet. det tillförda kolestrolet motverkar kortisol-overload i kroppen vilket hämnar hormonell utveckling,
Citera
2025-01-12, 21:35
Medlem
OlitBrands avatar
En kaka kan vara gott, men jag dricker på bit så jag brukar inte doppa så mycket.
Citera
2025-01-12, 22:09
Medlem
Jantejantejantes avatar
Brukar doppa en korv med bröd i kaffet.
Citera
2025-01-12, 23:24
Medlem
Jordgubbes avatar
Att "acceptera kakor" som är så gamla och hårda att de behöver doppas, är "Very demure, very mindful". När jag tittar i gamla tidningar verkar uttrycket "kaffe med dopp" använts lika frekvent 1885 som idag. Se där vilket modest uttryck och har alltså inget med lyx att göra, skulle jag säga. En del av folksjälen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in