Gjorde som TS när jag var yngre och fortfarande åt frukost.
En favorit att doppa är karlsbaderbullar som är släta och utan en massa krusiduller på. Passar utmärkt att doppa i kaffet.
Att doppa är också ett sätt att neutralisera den initiala hettan på kaffet för att undvika att bränna sig.
Jag har nästan glömt bort att man kan doppa i kaffet. När jag var liten på 80/90-talet så träffade jag ganska många som var födda på 1920/30-talet hos mor/farföräldrar och dom doppade och jag gjorde det också en tid. Som barn då mest limpmacka i oboy, men senare även fikat i kaffet.
Ska göra det nästa gång det bjuds, tack för påminnelsen!
Jag brukar doppa banan i kaffet, jag tänker inte avslöja eftersmaken då det blir en häftig överraskning då jag kan garantera att det efterliknar något vi brukar äta till jul.
Edit: måste vara bryggkaffe, helst Gevalia.
Senast redigerad av Saarne 2025-01-12 kl. 21:01.
Anledning: .
Att "acceptera kakor" som är så gamla och hårda att de behöver doppas, är "Very demure, very mindful". När jag tittar i gamla tidningar verkar uttrycket "kaffe med dopp" använts lika frekvent 1885 som idag. Se där vilket modest uttryck och har alltså inget med lyx att göra, skulle jag säga. En del av folksjälen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!