Citat:
Ursprungligen postat av
koppen85
Är vänsterhänt och spelar vänstergitarr och är i inlärningsstadiet. Tycker det går riktigt bra och jag sätter de öppna ackorden riktigt bra efter några veckors övning. Dock känner man sig motarbetad överallt då man spelar vänster. En musiklärare sa att jag bör byta till höger och lära mig det och man känner dig liksom motarbetad överallt.
Nu till min fråga. Går det att lära sig högergitarr som vänsterhänt och är det några här inne som gjort den resan? Jag har dock sedan barnsben alltid veta ha ”luftgitarren” som vänster om ni förstår.
Inte så att jag har dålig känsla i högerhanden då jag använder den till exempelvis för datormus, växla bil etcetera. Detta är saker jag övat in och jag skulle exempelvis aldrig kunna använda vänsterhanden till det numera då jag tappar känslan helt.
Jag tänker att man faktiskt använder bägge händerna till gitarren och inte en hand så den vänstra blir då uppe på banden och kommer fortsatt få jobba så att säga. Anledningen till mina funderingar är att jag kan uppleva att högra handen inte är så dålig som plockhand då jag har rätt bra fingerfärdighet i den. Helt kluven i det här, vad säger ni?
Jag är vänsterhänt som lärde mig spelar gitarr högerhänt och det har inte varit några hinder. Nu började jag iofs som tioåring så det hjälper väl hur neuroplastisk man är i den åldern så det är rimligtvis en större utmaning om man lär sig i vuxen ålder men klart det går.
Kan nog märka någon skillnad på högre teknisk förmåga på halsen än gemene man av liknande förmåga men möjligtvis lite större svårigheter med plektrumhanden, åtminstone i uthållighet.
Sen är det väl helt okej att bara lära sig som vänsterhänt, enda nackdelen jag ser är att man inte kan låna/spela på andras gitarrer utan behöver alltid sin egen. Förr var det även dyrare och så klart långt sämre utbud på val av gitarrer men kanske är annorlunda idag.