• 1
  • 2
2025-01-12, 10:35
Medlem
Är vänsterhänt och spelar vänstergitarr och är i inlärningsstadiet. Tycker det går riktigt bra och jag sätter de öppna ackorden riktigt bra efter några veckors övning. Dock känner man sig motarbetad överallt då man spelar vänster. En musiklärare sa att jag bör byta till höger och lära mig det och man känner dig liksom motarbetad överallt.

Nu till min fråga. Går det att lära sig högergitarr som vänsterhänt och är det några här inne som gjort den resan? Jag har dock sedan barnsben alltid veta ha ”luftgitarren” som vänster om ni förstår.

Inte så att jag har dålig känsla i högerhanden då jag använder den till exempelvis för datormus, växla bil etcetera. Detta är saker jag övat in och jag skulle exempelvis aldrig kunna använda vänsterhanden till det numera då jag tappar känslan helt.

Jag tänker att man faktiskt använder bägge händerna till gitarren och inte en hand så den vänstra blir då uppe på banden och kommer fortsatt få jobba så att säga. Anledningen till mina funderingar är att jag kan uppleva att högra handen inte är så dålig som plockhand då jag har rätt bra fingerfärdighet i den. Helt kluven i det här, vad säger ni?
Citera
2025-01-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Är vänsterhänt och spelar vänstergitarr och är i inlärningsstadiet. Tycker det går riktigt bra och jag sätter de öppna ackorden riktigt bra efter några veckors övning. Dock känner man sig motarbetad överallt då man spelar vänster. En musiklärare sa att jag bör byta till höger och lära mig det och man känner dig liksom motarbetad överallt.

Nu till min fråga. Går det att lära sig högergitarr som vänsterhänt och är det några här inne som gjort den resan? Jag har dock sedan barnsben alltid veta ha ”luftgitarren” som vänster om ni förstår.

Inte så att jag har dålig känsla i högerhanden då jag använder den till exempelvis för datormus, växla bil etcetera. Detta är saker jag övat in och jag skulle exempelvis aldrig kunna använda vänsterhanden till det numera då jag tappar känslan helt.

Jag tänker att man faktiskt använder bägge händerna till gitarren och inte en hand så den vänstra blir då uppe på banden och kommer fortsatt få jobba så att säga. Anledningen till mina funderingar är att jag kan uppleva att högra handen inte är så dålig som plockhand då jag har rätt bra fingerfärdighet i den. Helt kluven i det här, vad säger ni?

För det första så när det gäller klassisk gitarr så finns mig veterligen inte någon skillnad mellan vänster- och högergitarr. Det är då en fråga om hur man sätter strängarna. Vad gäller andra gitarrer så finns skillnaden och det finns vissa gitarrister som föredrar fel-hänt gitarr så man kan säga att det är en fråga om hur man sätter stängarna.

För tydlighetens skull så är det så att det är plockhanden som anger häntheten. Högerhänt gitarrist plockar med högerhanden och greppar med vänsterhanden.

Sen är det också så att alla inte har konsekvent hänthet. Vissa kan vara vänsterhänt i vissa situationer och högerhänt i andra.

Jag har en känsla av att man behöver aningen mer precision i plockhanden och det skulle vara en anledning till att det kanske är att föredra att köra så, men skillnaden kanske inte är så stor. Rent spontant ställer jag mig dock frågande till iden att försöka få eleven till att vända på gitarren. Jag tycker mer att det låter som attityden att försöka avvänja folk från vänsterhänthet (vilket ju visade sig funka sisådär), snarare än att det är någon faktisk vetenskap bakom.

Dock skall man ha i åtanke att man som nybörjare inte har hela resan klart för sig och att välja fel i början kan i senare skede ställa till problem med ens utveckling. Har man väl börja lära sig spela på ett håll så tänker jag att det är mer helvete att lära sig spela på andra hållet, att det inte ens är att börja om på ruta ett utan värre än så.
Citera
2025-01-12, 11:02
Medlem
Så länge det låter bra så vad spelar det för roll? Är höger hänt men endå för dum för att lära mig spela! Hade det gått bättre med vänstern så hade jag kört med den!
Citera
2025-01-12, 12:04
Medlem
I en gammal intervju sa Sami Siriviö i Kent att han började spela högergitarr trots att han är vänsterhänt för att han tydligen var snabbare över greppbrädan med vänsterhanden så i hans fall verkar det ha varit en fördel.

Sen har jag för mig att Duff McKagan i Guns N Roses också är vänsterhänt men spelar "normalt", vet dock inte vad anledningen var till att han inte valde vänsterinstrument
Citera
2025-01-12, 13:57
Medlem
Bartman777s avatar
Vet inte vad mina fem cent är värt, då det blir ett litet speciallfall för mig.

Jag är vänsterhänt, och morsan försökte lära mig spela gitarr när jag var liten. Hon ändrade strängarna så jag skulle kunna vända på gitarren och spela som en vänsterhänt, men det gick inte alls bra. Jag kunde inte ta ackord med högerhanden.

Till saken hör att jag har en fosterskada, så känseln i min högra sida är nästan helt borta. Så även finmotoriken blir påverkad för mig. Därför blev det för mig hopplöst att spela gitarr som en vänsterhänt, att alltså ta ackord med högerhanden.

Så jag vände tillbaka gitarren och började spela som en högerhänt. Dvs, jag tar ackord med vänsterhanden och slår på strängarna med min handikappade högerhand.

Jag kan inte riktigt fingerplocka på grund av mitt handikapp, då jag inte känner strängarna, men jag kan spela gitarr åtminstone och kompa.

Så jag som vänsterhänt spelar som högerhänt, och jag skulle aldrig kunna göra på något annat sätt med mina förutsättningar.

Men handikapp eller ej, så ska man ju spela så som känns bäst för en. Det finns ingen regel om att man ska hålla på visst sätt. Eller visst, det kanske finns oskrivna regler om det, som vissa fyrkantiga människor tycker att man ska följa. Men skit i dom.

Spela som du själv känner blir bäst för dig. Det gäller inte bara om du ska hålla som en höger- eller vänsterhänt, utan även allt som har med ett instrument att göra. Om du vill ha gitarrkroppen lutad mot din mage när du sitter och spelar, eller om du vill ha den i en annan vinkel tex. Allt det måste du göra som du känner blir bra för dig.

Hoppas mitt inlägg var värt något för dig
Citera
2025-01-12, 15:33
Medlem
Om jag går på vad som känns bäst för mig så är det naturligtvis vänster, men det är kanske en vanesak och en ovana som går att träna bort?
Citera
2025-01-12, 15:50
Medlem
SvenHelsings avatar
Det finns för- och nackdelar. Du kommer tyvärr behöva kompromissa.

Om du lär dig spela högerhänt gitarr på ett högerhänt sätt kommer du alltid vara begränsad av att du är vänsterhänt. Visst går det att öva upp, men det kommer kräva mycket mer jobb. Du kan lära dig spela vänsterhänt på en högerhänt gitarr, men då har du nackdelen att strängarna sitter i omvänd ordning, och de sitter inte i den ordningen de gör av en slump. Och slutligen kan du hålla dig till vänsterhänta gitarrer, men då kommer begränsningen att du aldrig kan spela på någon annans gitarr eftersom det är väldigt sällsynt att man stöter på en vänsterhänt gitarr.

Sen är det naturligtvis individuellt. Man är inte antingen vänsterhänt, högerhänt eller dubbelhänt. Allt det där existerar på ett spektrum. Vi vet inte hur svårt det skulle vara för dig.

Och du kan naturligtvis lära dig två eller alla tre av de ovanstående för att få ut det bästa av alla världar. Nackdelen med det är att du då måste investera väldigt mycket mer tid. Men det kan vara kul att göra som en showgrej.

Det finns en gitarrist som tagit detta till det extrema, och det är Michael Angelo Batio. Han kan ta en högerhänt gitarr och spela vanligt på den. Sen ändrar han vänsterhanden så att han greppar ovanifrån istället för underifrån. Sen byter han plats på höger och vänster hand så att vänsterhanden håller plektrumet, men halsen pekar fortfarande åt vänster. Utöver det så kan han göra allt ovanstående på en vanlig vänsterhänt gitarr, och som inte det vore nog så kör han en tvåhalsad gitarr där halsarna pekar åt varsitt håll. När han kör båda så kör han naturligtvis tapping eftersom det inte finns någon hand ledig att hålla plektrumet. Men han kör vanlig tapping med händerna underifrån, men även ovanifrån och korsade händer. Och så brukar han avsluta med att ha gitarren upp och ner.

https://www.youtube.com/watch?v=TTjQg-2oK8k

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag har en känsla av att man behöver aningen mer precision i plockhanden och det skulle vara en anledning till att det kanske är att föredra att köra så, men skillnaden kanske inte är så stor.
Skillnaden är brutalt stor för mig iaf. Har testat vänsterhänt gitarr och kan inte göra ett skit. Känner mig helt cp-skadad när jag ska slå ackord med vänstern. Har dock inte testat jättemycket, och det var många många år sedan jag lärde mig gitarr och jag kommer inte ihåg hur svårt det var då.
Senast redigerad av SvenHelsing 2025-01-12 kl. 16:04.
Citera
2025-01-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det finns för- och nackdelar. Du kommer tyvärr behöva kompromissa.

Om du lär dig spela högerhänt gitarr på ett högerhänt sätt kommer du alltid vara begränsad av att du är vänsterhänt. Visst går det att öva upp, men det kommer kräva mycket mer jobb. Du kan lära dig spela vänsterhänt på en högerhänt gitarr, men då har du nackdelen att strängarna sitter i omvänd ordning, och de sitter inte i den ordningen de gör av en slump. Och slutligen kan du hålla dig till vänsterhänta gitarrer, men då kommer begränsningen att du aldrig kan spela på någon annans gitarr eftersom det är väldigt sällsynt att man stöter på en vänsterhänt gitarr.

Sen är det naturligtvis individuellt. Man är inte antingen vänsterhänt, högerhänt eller dubbelhänt. Allt det där existerar på ett spektrum. Vi vet inte hur svårt det skulle vara för dig.

Och du kan naturligtvis lära dig två eller alla tre av de ovanstående för att få ut det bästa av alla världar. Nackdelen med det är att du då måste investera väldigt mycket mer tid. Men det kan vara kul att göra som en showgrej.

Det finns en gitarrist som tagit detta till det extrema, och det är Michael Angelo Batio. Han kan ta en högerhänt gitarr och spela vanligt på den. Sen ändrar han vänsterhanden så att han greppar ovanifrån istället för underifrån. Sen byter han plats på höger och vänster hand så att vänsterhanden håller plektrumet, men halsen pekar fortfarande åt vänster. Utöver det så kan han göra allt ovanstående på en vanlig vänsterhänt gitarr, och som inte det vore nog så kör han en tvåhalsad gitarr där halsarna pekar åt varsitt håll. När han kör båda så kör han naturligtvis tapping eftersom det inte finns någon hand ledig att hålla plektrumet. Men han kör vanlig tapping med händerna underifrån, men även ovanifrån och korsade händer. Och så brukar han avsluta med att ha gitarren upp och ner.

https://www.youtube.com/watch?v=TTjQg-2oK8k

Skillnaden är brutalt stor för mig iaf. Har testat vänsterhänt gitarr och kan inte göra ett skit. Känner mig helt cp-skadad när jag ska slå ackord med vänstern. Har dock inte testat jättemycket, och det var många många år sedan jag lärde mig gitarr och jag kommer inte ihåg hur svårt det var då.

Nackdelen av att inte kunna spela på någon annans gitarr rör mig inte alls. Har inga musikaliska vänner och är mer av en hemmakille och det påverkar mig ingenting och har inte gjort i över 40 år. Vad hade du gjort i min situation? Ackorden sätter man förövrigt med högern på en vänstergitarr.
Senast redigerad av koppen85 2025-01-12 kl. 16:20.
Citera
2025-01-12, 16:40
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Nackdelen av att inte kunna spela på någon annans gitarr rör mig inte alls. Har inga musikaliska vänner och är mer av en hemmakille och det påverkar mig ingenting och har inte gjort i över 40 år. Vad hade du gjort i min situation? Ackorden sätter man förövrigt med högern på en vänstergitarr.
Om jag inte brytt mig om att kunna spela på andras gitarrer så hade jag satsat på att spela vänsterhänt gitarr, men jag hade nog även köpt en högerhänt och lagt kanske 10% av tiden på den bara för att få igång the basics, så att om tillfället skulle komma så är jag inte helt nollställd. Om du vill spela högergitarren som vänsterhänt eller högerhänt är oväsentligt. Det handlar bara om att kunna spela på en random gitarr som kommer i min väg. Anledningen att jag hade gjort så är att även om du inte har musikaliska vänner nu så vet du inte hur det ser ut om några år.

Men jag är inte du.

Jag kan inte se någon annan anledning att lära sig högerhänt gitarr än att kunna spela på andra gitarrer, så om du inte bryr dig om det så finns det ingen anledning.
Senast redigerad av SvenHelsing 2025-01-12 kl. 16:44.
Citera
2025-01-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om jag inte brytt mig om att kunna spela på andras gitarrer så hade jag satsat på att spela vänsterhänt gitarr, men jag hade nog även köpt en högerhänt och lagt kanske 10% av tiden på den bara för att få igång the basics, så att om tillfället skulle komma så är jag inte helt nollställd. Om du vill spela högergitarren som vänsterhänt eller högerhänt är oväsentligt. Det handlar bara om att kunna spela på en random gitarr som kommer i min väg. Anledningen att jag hade gjort så är att även om du inte har musikaliska vänner nu så vet du inte hur det ser ut om några år.

Men jag är inte du.

Jag kan inte se någon annan anledning att lära sig högerhänt gitarr än att kunna spela på andra gitarrer, så om du inte bryr dig om det så finns det ingen anledning.

Ska öva lite på en höger och känna mig för. Dock går det riktigt bra med vänstergitarren jag har och jag lär mig allt mer. Vill dock inte lära mig för mycket om det är möjligt att ställa om till höger så här i början.
Citera
2025-01-12, 17:38
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ska öva lite på en höger och känna mig för. Dock går det riktigt bra med vänstergitarren jag har och jag lär mig allt mer. Vill dock inte lära mig för mycket om det är möjligt att ställa om till höger så här i början.
En anledning till att köra åtminstone lite SPECIELLT i början är att när du väl blivit bra så är det extra motigt att börja om på nytt.

Om det är ett tillräckligt starkt argument är upp till dig att avgöra.
Citera
2025-01-13, 07:42
Medlem
Det märkliga är att jag sätter ackorden bättre på en högergitarr med vänsterhanden. Är inte helt lost heller när det gäller fingerfärdigheten i högern. Problemet är att det rent ergonomiskt känns helt fel med högergitarr. Det känns liksom inte bekvämt, men detta kanske man vänjer sig vid med övning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in