Vet inte vad mina fem cent är värt, då det blir ett litet speciallfall för mig.
Jag är vänsterhänt, och morsan försökte lära mig spela gitarr när jag var liten. Hon ändrade strängarna så jag skulle kunna vända på gitarren och spela som en vänsterhänt, men det gick inte alls bra. Jag kunde inte ta ackord med högerhanden.
Till saken hör att jag har en fosterskada, så känseln i min högra sida är nästan helt borta. Så även finmotoriken blir påverkad för mig. Därför blev det för mig hopplöst att spela gitarr som en vänsterhänt, att alltså ta ackord med högerhanden.
Så jag vände tillbaka gitarren och började spela som en högerhänt. Dvs, jag tar ackord med vänsterhanden och slår på strängarna med min handikappade högerhand.
Jag kan inte riktigt fingerplocka på grund av mitt handikapp, då jag inte känner strängarna, men jag kan spela gitarr åtminstone och kompa.
Så jag som vänsterhänt spelar som högerhänt, och jag skulle aldrig kunna göra på något annat sätt med mina förutsättningar.
Men handikapp eller ej, så ska man ju spela så som känns bäst för en. Det finns ingen regel om att man ska hålla på visst sätt. Eller visst, det kanske finns oskrivna regler om det, som vissa fyrkantiga människor tycker att man ska följa. Men skit i dom.
Spela som du själv känner blir bäst för dig. Det gäller inte bara om du ska hålla som en höger- eller vänsterhänt, utan även allt som har med ett instrument att göra. Om du vill ha gitarrkroppen lutad mot din mage när du sitter och spelar, eller om du vill ha den i en annan vinkel tex. Allt det måste du göra som
du känner blir bra för
dig.
Hoppas mitt inlägg var värt något för dig