2025-01-15, 13:33
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Outback, tyvärr rasar varannan Subarumotor dock.

Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det där måste vara en myt. Har flera vänner och familjemedlemmar som haft Subaru och ingen av dem har haft ras på sina motorer
Det var dieslarna som tyvärr hade en tendens att rasa.
Citera
2025-01-15, 14:55
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Du kan ju läsa rapporten istället. Det står ju specifika olika fel så jo jag förstår skillnad. Sen att du hittar på att alla bilar från ett märke får motorhaveri efter 20 000 mil bara för att det kanske hänt en bekant till dig är inte direkt fakta.

Tror du citerar fel person. Har inte nämnt vänner och bekanta eller "alla".
Citera
2025-01-15, 20:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Tror du citerar fel person. Har inte nämnt vänner och bekanta eller "alla".

Nej jag vet men du vet ju att bilarnas motorer rasar och du hänvisar inte till någon fakta så då måste det antingen vara någon du känner som haft en dålig Subaru eller så har du haft en dålig Subaru eller så är det en sån där gammal historia om att franska bilar hade massa elfel för 20 år sen därför kan man inte köpa en fransk bil nu för de har massa elfel.

Min poäng är att de flesta som har kritik mot bilmärken oftast hör det från någon som berättat för någon osv. Det kan ha varit sanning vid vissa modeller under vissa år men oftast så är det helt andra komponenter i bilar nu jämfört med förr och en modell av peugeot kan ha en motor från bmw eller att en volvo delar samma delar som en ford.
Citera
2025-01-15, 20:13
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det var dieslarna som tyvärr hade en tendens att rasa.

Det jag hittat när jag googlat är att växellådan på en outback ca 2014 som hade problem. Men det verkar unikt att ett märke som Subaru lyckats hålla det så hemligt från Google om varannan bil eller kanske varje diesel rasat.
Citera
2025-01-15, 20:29
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Det jag hittat när jag googlat är att växellådan på en outback ca 2014 som hade problem. Men det verkar unikt att ett märke som Subaru lyckats hålla det så hemligt från Google om varannan bil eller kanske varje diesel rasat.
Kör själv Subaru men måste medge att de har vissa svagheter som koppling och växellåda och som sagt stora problem med sina dieselmotorer, känner personligen till 3 personer vars Subarudieslar tyvärr skurit, en Impreza, en Outback och den tredje minns jag inte om det var en Outback eller en Forester.

Subaru slutade ju med dieselmotorer. Vad jag hört så var det för små oljekanaler som var ett problem, en Subarumekaniker jag talade med påstod också att för svagt gods runt vevlagren även kunde orsaka att vevaxeln kan gå av, just detta hände min bekant med imprezan.

När jag googlade på engelska dök varningar för dieslar på subaruforum upp direkt.
Senast redigerad av orrtupp 2025-01-15 kl. 20:34.
Citera
2025-01-15, 21:48
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Kör själv Subaru men måste medge att de har vissa svagheter som koppling och växellåda och som sagt stora problem med sina dieselmotorer, känner personligen till 3 personer vars Subarudieslar tyvärr skurit, en Impreza, en Outback och den tredje minns jag inte om det var en Outback eller en Forester.

Subaru slutade ju med dieselmotorer. Vad jag hört så var det för små oljekanaler som var ett problem, en Subarumekaniker jag talade med påstod också att för svagt gods runt vevlagren även kunde orsaka att vevaxeln kan gå av, just detta hände min bekant med imprezan.

När jag googlade på engelska dök varningar för dieslar på subaruforum upp direkt.

Jämförbart så har hela vagkoncernen har också haft problem med sina dsglådor under perioder. Säkert mer problem än Subaru om man ser till antalet bilar de har. Man hör trots det inte så mycket skit om ex audi eller vw fast de har haft problem. Jag har haft dsg på två bilar och inte haft ett enda problem så man kan ha otur helt enkelt. A6rna hade ju stora problem med sin stora diesel så alla märken har problem med vissa årsmodeller av vissa modeller. Volvo har också ett gäng problem men vi är lite patriotiska och ser mellan fingrarna med dem. Bmw har också massa fel som alla andra men de brukar trots det ha bland de nöjdaste kunderna trots att de ligger relativt högt bland bilar med mest fel. Min poäng är att köpa en Subaru nu, eller en kia, ford, volvo eller vad det nu blir kommer inte lida av samma problem som tidigare däremot så kan det nog bli andra kostsamma problem om man har otur
Citera
2025-01-15, 21:54
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Jämförbart så har hela vagkoncernen har också haft problem med sina dsglådor under perioder. Säkert mer problem än Subaru om man ser till antalet bilar de har. Man hör trots det inte så mycket skit om ex audi eller vw fast de har haft problem. Jag har haft dsg på två bilar och inte haft ett enda problem så man kan ha otur helt enkelt. A6rna hade ju stora problem med sin stora diesel så alla märken har problem med vissa årsmodeller av vissa modeller. Volvo har också ett gäng problem men vi är lite patriotiska och ser mellan fingrarna med dem. Bmw har också massa fel som alla andra men de brukar trots det ha bland de nöjdaste kunderna trots att de ligger relativt högt bland bilar med mest fel. Min poäng är att köpa en Subaru nu, eller en kia, ford, volvo eller vad det nu blir kommer inte lida av samma problem som tidigare däremot så kan det nog bli andra kostsamma problem om man har otur
Ja, tyvärr är det väl lite så att när man börjar kolla upp ett bilmärke eller modell man är sugen på så kan man hitta svagheter och potentiella problem.
Citera
2025-01-15, 22:11
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ja, tyvärr är det väl lite så att när man börjar kolla upp ett bilmärke eller modell man är sugen på så kan man hitta svagheter och potentiella problem.

Jag har en granne som jobbat som mekaniker hela livet. Han säger att man ska köpa en kia och han köpte en ny kia nyss och det har redan varit inne säkert 3 gånger. Hans erfarenhet sa att kia fungerar bra men den erfarenheten hjälpte inte honom då han säkert fick ett måndagsexemplar eller så råkar han köpa en 2025 sportage som har massa problem. Det är bara att köpa något man gillar och hålla tummarna. Mycket går ju på garantin när man har en ny bil men man vill ju inte hålla på att åka in hela tiden
Citera
2025-01-17, 15:37
Medlem
zoombos avatar
Många här som inte är läskunniga.
TS skriver att han vill ha en fabriksny bil, inte en 2-5 år gammal bil!

Sen har många tipsat om en Rav4 och den fyller ju alla krav, även prismässigt men det har TS inte ens brytt sig om att kommentera. Den skulle jag rekommendera.
Citera
2025-01-17, 15:54
Medlem
En av de billigaste bilar jag sett var kinesiska elbilen Neta VII med extra utrustning, den kostade 140.000 kr när jag kollade på den, men det var utomlands och jag har inte sett om den finns i Sverige eller vilket pris det blev i såfall.

Importerar man en kinesisk bil läggs det väl på tullar och skatter så det stänker om det?

Sedan är nackdelen att det är en ny bil och därmed okänd bil för bilverkstäderna.
Citera
2025-01-17, 18:09
Medlem
Skitjobbigt

det är jättesvårt att hitta en bil som ser vanlig ut idag. alla ser ju ut som rymdskepp men ja, jo
ett par finns det ju som är ganska lika så som en ny bil ska se ut & inte som en rymdfarkost
Citera
2025-01-17, 22:50
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Många här som inte är läskunniga.
TS skriver att han vill ha en fabriksny bil, inte en 2-5 år gammal bil!

Sen har många tipsat om en Rav4 och den fyller ju alla krav, även prismässigt men det har TS inte ens brytt sig om att kommentera. Den skulle jag rekommendera.
En vän har en RAV4 genom jobbet och totalhatar den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in