• 1
  • 2
2025-01-11, 23:46
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Är på jakt efter en fabriksny bil. Har idag en XC70 D5 AWD (2011 med 32.000 mil i mkt bra skick) som börjar bli lite daterad i mitt tycke.

Har styvt 400k + inbytesvärdet av XC70n att röra mig med.

Söker en ny fyrhjulsdriven diesel- eller bensinhybrid med OK markfrigång. Mina absoluta krav är:
- AWD
- Diesel eller hybrid
- Automat
- Praktisk förarmiljö där klimat helst styrs med fysiska vred och knappar
- Dragvikt min 1500 kg
- Välutrustad
- Bra ljudsystem
- Bra komfort med sköna säten
- Gärna snygg, men diskret. Vill inte ha någon bil som sticker ut för mycket eller signalerar något nischat.
- Fordonsskatt som inte ruinerar mig
- Rimliga servicekostnader
- Gärna en längre nybilsgaranti

Jag kör ca 3500 mil/år, varav 90% är på landsväg.

Vad har ni för förslag? Märket är inte avgörande för mig.
Citera
2025-01-11, 23:48
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Mazda kanske
Citera
2025-01-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Är på jakt efter en fabriksny bil. Har idag en XC70 D5 AWD (2011 med 32.000 mil i mkt bra skick) som börjar bli lite daterad i mitt tycke.

Söker en ny fyrhjulsdriven diesel- eller bensinhybrid med OK markfrigång. Mina absoluta krav är:
- AWD
- Diesel eller hybrid
- Automat
- Dragvikt min 1500 kg
- Välutrustad
- Bra ljudsystem
- Gärna snygg, men diskret. Vill inte ha någon bil som sticker ut för mycket eller signalerar något nischat.

Volvo XC60 eller XC90.
Citera
2025-01-11, 23:51
Medlem
67arigGubbes avatar
Valfri toyota eller mazda, möjligrn kia så har du massa pengar över.
Citera
2025-01-11, 23:55
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Volvo XC60 eller XC90.
Går det att hitta en fabriksny sådan för 400k + inbytesvärdet? Senast jag kollade var dessa snorigt dyra...
Citera
2025-01-12, 00:09
Medlem
Citat:
Går det att hitta en fabriksny sådan för 400k + inbytesvärdet? Senast jag kollade var dessa snorigt dyra...
Man får ha måttliga krav, vidgår ert antagande om sådan svårighet.
Citera
2025-01-12, 00:30
Medlem
XC60 T6/T8

För de pengar kan du hitta en hybrid maxutrustad med 6000-8000 mil på som är 3-4 år gammal

Håller minst 15000 mil vilket borde räcka med din körning

Starkt andrahandsvärde, efterfrågad även som begagnad. En bil man orkar ha i 10 år
Citera
2025-01-12, 01:05
Medlem
Westgoethes avatar
XC70 är av några jag känner utsedd till "världens bästa bil och den sista bra bil som Volvo byggde". Stor risk du kommer bli besviken med något annat (om du frågar dom, jag vet inte).

Köper du en Mazda köp ingen diesel, de är mycket dåliga. Tro mig jag har prövat.
Japanarna är bra på bensin, så den rekommenderar jag. Mazda är väl enda som behållit lite "själ" av de japanska märkena tycker jag.

Tycker alla nya bilar är plastiga och extremt dyra att serva. Mina servicekostnader gick upp 200-400% mot min "gamla" toyota. Alla delar är dyrare, det tar längre tid att laga dem och "det bara är så" när en givare måste bytas andra gången på 2000 mil utan vidare felsökning rörande grundorsak.

Kan ju vara jag som haft otur också.
Jag gillar XC60, önskar jag hade råd med en nyare sådan.
Citera
2025-01-12, 01:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

- AWD
- Diesel eller hybrid
- Automat
- Dragvikt min 1500 kg
- Välutrustad
- Bra ljudsystem

Jag var ute efter ny förmånsbil för ett tag sen och åkte runt och testade lite olika. Jag gick på Audi A4 Quattro till slut då jag hittade vad jag ville ha och behövde bilen rätt snabbt så fanns ingen möjlighet att beställa fabriksny. Det du missar med Audin är i så fall markfrigången då den är rätt låg.

När jag testade oliks bilar så gillade jag annars Mazda CX-60, finns som hybrid vilken jag provkörde men var i så fall inne på dieseln som enligt säljaren var steget bättre. Satt bra i bilen och riktigt skön att köra.

Har innan dess kört volvo i många år och då V60 CC B4 som också var trevlig men ville testa något nytt plus att det inte fanns några dieslar som lagerbilar.
Citera
2025-01-12, 02:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Valfri toyota eller mazda, möjligrn kia så har du massa pengar över.

Kia är bra och billiga men de är fan inte roliga och utrustningslistan består av ett kyss, med eller utan dragkrok.
Kian föll också på att de inte finns med bränslevärmare då jag inte ville ha el eller hybrid.
Citera
2025-01-12, 07:30
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag var ute efter ny förmånsbil för ett tag sen och åkte runt och testade lite olika. Jag gick på Audi A4 Quattro till slut då jag hittade vad jag ville ha och behövde bilen rätt snabbt så fanns ingen möjlighet att beställa fabriksny. Det du missar med Audin är i så fall markfrigången då den är rätt låg.

När jag testade oliks bilar så gillade jag annars Mazda CX-60, finns som hybrid vilken jag provkörde men var i så fall inne på dieseln som enligt säljaren var steget bättre. Satt bra i bilen och riktigt skön att köra.

Har innan dess kört volvo i många år och då V60 CC B4 som också var trevlig men ville testa något nytt plus att det inte fanns några dieslar som lagerbilar.
Tack för inspel!

Vilket motoralternativ blev det till din A4? Lagerbil eller beställning? Du råkar inte ha bränslevärmare installerad, styrs den via app isf? Vet med mig att den är ganska låg, men det är en trevlig bil helt klart.

CX-60 kan vara ett alternativ som fyller mina skallkrav helt klart, men den lokala återförsäljaren lämnar en del att önska i mitt tycke..
Citera
2025-01-12, 08:55
Medlem
solstrålars avatar
Citat:

- AWD
- Diesel eller hybrid
- Automat
- Dragvikt min 1500 kg
- Välutrustad
- Bra ljudsystem

Outback, tyvärr rasar varannan Subarumotor dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in