Citat:
Är på jakt efter en fabriksny bil. Har idag en XC70 D5 AWD (2011 med 32.000 mil i mkt bra skick) som börjar bli lite daterad i mitt tycke.
Har styvt 400k + inbytesvärdet av XC70n att röra mig med.
Söker en ny fyrhjulsdriven diesel- eller bensinhybrid med OK markfrigång. Mina absoluta krav är:
- AWD
- Diesel eller hybrid
- Automat
- Praktisk förarmiljö där klimat helst styrs med fysiska vred och knappar
- Dragvikt min 1500 kg
- Välutrustad
- Bra ljudsystem
- Bra komfort med sköna säten
- Gärna snygg, men diskret. Vill inte ha någon bil som sticker ut för mycket eller signalerar något nischat.
- Fordonsskatt som inte ruinerar mig
- Rimliga servicekostnader
- Gärna en längre nybilsgaranti
Jag kör ca 3500 mil/år, varav 90% är på landsväg.
Vad har ni för förslag? Märket är inte avgörande för mig.
Har styvt 400k + inbytesvärdet av XC70n att röra mig med.
Söker en ny fyrhjulsdriven diesel- eller bensinhybrid med OK markfrigång. Mina absoluta krav är:
- AWD
- Diesel eller hybrid
- Automat
- Praktisk förarmiljö där klimat helst styrs med fysiska vred och knappar
- Dragvikt min 1500 kg
- Välutrustad
- Bra ljudsystem
- Bra komfort med sköna säten
- Gärna snygg, men diskret. Vill inte ha någon bil som sticker ut för mycket eller signalerar något nischat.
- Fordonsskatt som inte ruinerar mig
- Rimliga servicekostnader
- Gärna en längre nybilsgaranti
Jag kör ca 3500 mil/år, varav 90% är på landsväg.
Vad har ni för förslag? Märket är inte avgörande för mig.

Blir svårt att hitta en NY bil med motsvarande kvalite för 400k. Om du tittar på Skoda Octavia så kan du nog klicka i alla boxar och ändå hålla budget. Det är möjligtvis markfrigången som kan ställa till det. den är lite mindre än din nuvarande också. 400k är tyvärr en ganska låg budget om du skall ha en ny bil.
Jag skulle köpt en bil som är 1-2 år gammal och fortfarande har nybilsgaranti istället. då får du helt plötsligt väldigt mycket bil för 400k.
En ny bil tappar vanligtvis 20–30 % av sitt värde under det första året.
Premiumbilar och dyrare märken kan ha något mindre procentuellt värdetapp, medan massmarknadsbilar kan tappa mer.