2025-01-13, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Är på jakt efter en fabriksny bil. Har idag en XC70 D5 AWD (2011 med 32.000 mil i mkt bra skick) som börjar bli lite daterad i mitt tycke.

Har styvt 400k + inbytesvärdet av XC70n att röra mig med.

Söker en ny fyrhjulsdriven diesel- eller bensinhybrid med OK markfrigång. Mina absoluta krav är:
- AWD
- Diesel eller hybrid
- Automat
- Praktisk förarmiljö där klimat helst styrs med fysiska vred och knappar
- Dragvikt min 1500 kg
- Välutrustad
- Bra ljudsystem
- Bra komfort med sköna säten
- Gärna snygg, men diskret. Vill inte ha någon bil som sticker ut för mycket eller signalerar något nischat.
- Fordonsskatt som inte ruinerar mig
- Rimliga servicekostnader
- Gärna en längre nybilsgaranti

Jag kör ca 3500 mil/år, varav 90% är på landsväg.

Vad har ni för förslag? Märket är inte avgörande för mig.

Blir svårt att hitta en NY bil med motsvarande kvalite för 400k. Om du tittar på Skoda Octavia så kan du nog klicka i alla boxar och ändå hålla budget. Det är möjligtvis markfrigången som kan ställa till det. den är lite mindre än din nuvarande också. 400k är tyvärr en ganska låg budget om du skall ha en ny bil.

Jag skulle köpt en bil som är 1-2 år gammal och fortfarande har nybilsgaranti istället. då får du helt plötsligt väldigt mycket bil för 400k.
En ny bil tappar vanligtvis 20–30 % av sitt värde under det första året.
Premiumbilar och dyrare märken kan ha något mindre procentuellt värdetapp, medan massmarknadsbilar kan tappa mer.
Citera
2025-01-13, 08:27
Medlem
-taki-s avatar
Vi är inne på vår andra VW Tiguan 2.0 TDI
Drar 0,55 på landsväg. Lagom med "lull-lull". Det enda dåliga är skatten. Kanske inte relativt andra dieselbilar men den är på ca 15 000 kr om året.
Citera
2025-01-13, 09:26
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag har googlat och hittar följande
https://www.lansforsakringar.se/sodermanland/privat/forsakring/bilforsakring/vilka-bilmarken-drabbas-mest-av-maskinskada/

Söker man som du efter problem med Subaru istället för problem med alla bilmärken så får man det resultat man söker efter. I länsförsäkringar rapport så hamnar Subaru bättre till än volvo generellt. Googlar jag på fel med volvo så får jag fram fel med volvo

Öh nej. Du verkar inte fatta att det är skillnad på en maskinskada/problem som kostar typ 10K att fixa och rasad motor eller växellåda. Dvs. det är skillnad på fel och fel. När en eller flera bilmedier går ut och varnar för ett märke eller modell är det rätt allvarligt. Så nej, Subaru anses inte längre vara en problemfri bil i klass med Toyota, Honda etc.
Citera
2025-01-13, 10:58
Medlem
BMW X3 2018-2021
Köp den som har dieselsexan.
Bränslesnål, kvalitet, tämligen låga priser på service och reservdelar (om de behövs)

VW, låg kvalitet, dyr i drift (höga kostnader för service, reservdelar mm)
Audi, plastig, kvalitet lägre än BMW, dyr i drift
Subaru, tveksamt, motorerna?
Lexus, skrytbil, enbart

Generellt: mindre SUV:ar = billighets varianter med sämre kvalitet

Mercedes: Jovisst, bra bil, dyrare att köra, men kvaliteten bättre nu på senare år.
Citera
2025-01-13, 11:02
Medlem
[quote=Nicholassarkozy|90684418]Har glömt att svara dig Westgoethe. Precis som du säger är XC70 en bra bil, inget snack om saken. Och precis som du säger kommer jag förmodligen vara missnöjd sen, men jag är bara en dödlig människa med dödliga begär

Vit-brandbil, stort stort stort tack för nyttigt inspel. Som du ser nedan har jag en lite halvsnikig A4 på kroken också, förvisso kommer jag i längden inte bry mig om att det "endast" är en Proline med tanke på priset. Är det typ något i denna stil som du har? Denna ÅF var schysst och bakade in vinterdäck, MoK samt den uppkopplade tjänsten om jag tecknade något avtal jag nu inte minns vad det var...

Nu har jag varit och provkört en Mazda CX-60 hybrid, den var fruktansvärt fin på alla sätt och vis.
https://www.blocket.se/annons/1002199956

Allt som allt kommer den kosta 600 att få startklar och köra iväg med...
Vinterdäck och motorvärmare är det som kostar pengar.

Det innebär att den blir 100k dyrare än jag tänkt mig, men får ta och låna ihop till resten antagligen.

Alternativet är denna, en Audi A4 Quattro, den kunde jag få helt färdig med vinterdäck och MoK för 498k. Det blir inom budget, men den är inte direkt generöst utrustad och betydligt dyrare skatt.
https://www.blocket.se/annons/1001654315

Mazdan har grym nybilsgaranti, fri service i 3 år och låg skatt. Den hade även superfin utrustning.

Audin är väl bra för att den är billigare i inköpspris just nu känns det som.. Vet att jag jämför äpplen med päron här, det blir orättvist att jämföra två bilar som ligger olika i kurs där den ena dessutom är en SUV. Men det är här vid vägs ände jag är just nu

Hjälp?[/QUO tog bort.
Citera
2025-01-13, 15:03
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag hittade 5-6 stycken när jag kollade från 2016 och framåt. Sen måste du jämföra antal bilar på marknaden. Kollade från 2018 på alla subarus till salu(från 0 mil) och då fanns det runt 800-900 medan volvo hade nästan 10000.

5-6 bilar ja, om man går ända tillbaka till 2016, väldigt imponerande…Faktum kvarstår att du inte hittar några med över 25000 på mätaren nyare än 2018. Det är ett tecken på att något inte är som det ska. Om dessa bilar är så bra varför kör ingen de knappt över 20000 mil?

Subarun är ingen dålig bil, men den har inget långt liv. Den har problem med motor och låda. Subaruns kvalitet var bättre förr, du kan fortfarande se 20 år gamla rulla runt med 40000 på mätaren. De nyare är skit som funkar bra upp till 10k sedan börjar lotteriet om det blir motorras eller lådkrångel.

Gissa varför det körs så mycket privat och företagsleasing på Subaru…
Senast redigerad av solstrålar 2025-01-13 kl. 15:20.
Citera
2025-01-13, 15:26
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 188-78-16
Köp en XC igen? Det är ju bra bilar, men inflation har gjort att du nog får se på XC40 i så fall.

XC idag är inte samma bil som när xc70 byggdes. Volvo är numera en kinesbil med rostproblem. Tom nya xc90 rostar efter 2 år.
Citera
2025-01-13, 22:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Om alla gör det har man inget val men jag skulle aldrig köpa en abonnemangsbil om det fanns alternativ. Ingen borde göra det!

Jag hade helt enkelt dålig koll på det och tycker det är jävligt svinigt när dessutom säljaren inte nämner en sån sak.
Vi satt dessutom i bilen tillsammans och försökte få igång Apple carplay utan att lyckas givetvis då det inte var aktiverat.
Citera
2025-01-13, 22:10
Bannlyst
Det är bäst att köpa en bil som inte rostar typ Toyota Landcruiser.
Citera
2025-01-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Är på jakt efter en fabriksny bil. Har idag en XC70 D5 AWD (2011 med 32.000 mil i mkt bra skick) som börjar bli lite daterad i mitt tycke.

Har styvt 400k + inbytesvärdet av XC70n att röra mig med.

Söker en ny fyrhjulsdriven diesel- eller bensinhybrid med OK markfrigång. Mina absoluta krav är:
- AWD
- Diesel eller hybrid
- Automat
- Praktisk förarmiljö där klimat helst styrs med fysiska vred och knappar
- Dragvikt min 1500 kg
- Välutrustad
- Bra ljudsystem
- Bra komfort med sköna säten
- Gärna snygg, men diskret. Vill inte ha någon bil som sticker ut för mycket eller signalerar något nischat.
- Fordonsskatt som inte ruinerar mig
- Rimliga servicekostnader
- Gärna en längre nybilsgaranti

Jag kör ca 3500 mil/år, varav 90% är på landsväg.

Vad har ni för förslag? Märket är inte avgörande för mig.

Subaru Crosstrek inklusive XFuel-paket samt Ljuduppdatering.
Citera
2025-01-15, 13:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Öh nej. Du verkar inte fatta att det är skillnad på en maskinskada/problem som kostar typ 10K att fixa och rasad motor eller växellåda. Dvs. det är skillnad på fel och fel. När en eller flera bilmedier går ut och varnar för ett märke eller modell är det rätt allvarligt. Så nej, Subaru anses inte längre vara en problemfri bil i klass med Toyota, Honda etc.

Du kan ju läsa rapporten istället. Det står ju specifika olika fel så jo jag förstår skillnad. Sen att du hittar på att alla bilar från ett märke får motorhaveri efter 20 000 mil bara för att det kanske hänt en bekant till dig är inte direkt fakta.
Citera
2025-01-15, 13:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
5-6 bilar ja, om man går ända tillbaka till 2016, väldigt imponerande…Faktum kvarstår att du inte hittar några med över 25000 på mätaren nyare än 2018. Det är ett tecken på att något inte är som det ska. Om dessa bilar är så bra varför kör ingen de knappt över 20000 mil?

Subarun är ingen dålig bil, men den har inget långt liv. Den har problem med motor och låda. Subaruns kvalitet var bättre förr, du kan fortfarande se 20 år gamla rulla runt med 40000 på mätaren. De nyare är skit som funkar bra upp till 10k sedan börjar lotteriet om det blir motorras eller lådkrångel.

Gissa varför det körs så mycket privat och företagsleasing på Subaru…

Jag tror att du ska läsa statistik över olika bilmärken över hela världen och om vilka bilar som har mest problem. Det bör ju stämma överens med din gissning om du har rätt. I all statistik jag har hitta över problem med bilar så ligger Subaru alltid bättre än volvo. Sen är det olika problem med olika märken men jag ser inget som säger att Subaru är sämre med något undantag för någon modell vid en viss period men det har väldigt många märken. 2024 volvo xc60 hybrid ligger ju bland dom sämsta men det betyder inte att alla xc60 suger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in