• 1
  • 2
2025-01-12, 20:09
Medlem
Mycket-liten-fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Finns ingen människa som är "perfekt" . Vad som är "fulländad " är olika . Du kanske är "bäst" på att överleva i naturen men du har 0 socialskills som också försvårar din överlevnad . Ying och Yang

Vad ska du med social skills till om du är ensam, övergiven när kriget kommer?
Jag förstår vad du menar, i sak, men för att överleva avskuren från allt tror jag inte sociala skills behövs.
Citera
2025-01-12, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tycker att frågan är svår att svara på för där finns inget sammanhang eller specifika situationer som man ska beskriva till vilka egenskaper som är bra att ha.

Så tråden kommer resultera i att allt behövs, samtidigt och hela tiden.

Sammanhanget; kriget kommer, du är ensam, ingen el, wifi och tele fungerar ej, du tar flykten till skogen (tänk likt Rambo i filmerna). Där ska du överlever som en enmans-gerilla.

Tror inte du behöver kunna knyppla för att överleva där. Så nej, allt behövs inte alltid.
Citera
2025-01-12, 22:13
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycket-liten-fisk
På film ser vi ofta män/kvinnor som actionhjältar där de har stora muskler och aldrig missar oavsett vapen. Eller så bygger de snillrika fällor och överlever i skog och mark, helt avskurna från samhället. Dessutom är de väl skolade i krigskonst och taktik.

Men så till frågan som jag under en lägre tid funderat på. Vad skulle vara den ultimata fulländade människan, som vid exempelvis krig/kris skulle klara sig på egen hand. Det handlar INTE om rasbiologi eller könsroller, inte heller handlar det om ålder. Även om kön och ålder säkert skulle spela roll när det kniper.

Egna tankar från mig är;
Stark - det kommer vara fysiskt krävande att bygga, gräva, lyfta m.m.
Snabb - inte bra kunna springa snabbt utan även vara snabb i vattnet.
Kunna klättra - att ta sig upp för klippor och i träd kommer vara en del i att ta sig fram över allt.
Duktig skytt. Duktig med kniv/svärd/stickvapen. Duktig inom kampsport, företrädelsevis Krav Maga. Duktig på konsten att överleva av naturen.
Skolad i krigskonst - rekommenderade böcker är "Journals of Robert Rogers of the Rangers" och/eller "Art of war" med Sun Zi.

Listan kan göras lång, men vill inte ha för lång trådstart. Fyll på, argumentera!
Mental styrka. Förmågan att ta bra beslut under hård press.

Hänsynslöshet. Att kunna döda människor för att ens egna familj ska överleva.
Citera
2025-01-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Mental styrka. Förmågan att ta bra beslut under hård press.

Hänsynslöshet. Att kunna döda människor för att ens egna familj ska överleva.

Det där tror jag på! Absolut som jägare att döda ett annat djur. Men med människa är det en helt annan ball park. Där krävs psyke.

Vad är bra beslut under press enligt dig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in