Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-01-11, 21:28
Medlem
Mycket-liten-fisks avatar
På film ser vi ofta män/kvinnor som actionhjältar där de har stora muskler och aldrig missar oavsett vapen. Eller så bygger de snillrika fällor och överlever i skog och mark, helt avskurna från samhället. Dessutom är de väl skolade i krigskonst och taktik.

Men så till frågan som jag under en lägre tid funderat på. Vad skulle vara den ultimata fulländade människan, som vid exempelvis krig/kris skulle klara sig på egen hand. Det handlar INTE om rasbiologi eller könsroller, inte heller handlar det om ålder. Även om kön och ålder säkert skulle spela roll när det kniper.

Egna tankar från mig är;
Stark - det kommer vara fysiskt krävande att bygga, gräva, lyfta m.m.
Snabb - inte bra kunna springa snabbt utan även vara snabb i vattnet.
Kunna klättra - att ta sig upp för klippor och i träd kommer vara en del i att ta sig fram över allt.
Duktig skytt. Duktig med kniv/svärd/stickvapen. Duktig inom kampsport, företrädelsevis Krav Maga. Duktig på konsten att överleva av naturen.
Skolad i krigskonst - rekommenderade böcker är "Journals of Robert Rogers of the Rangers" och/eller "Art of war" med Sun Zi.

Listan kan göras lång, men vill inte ha för lång trådstart. Fyll på, argumentera!
Citera
2025-01-11, 21:31
Medlem
Att klara sig på egen hand handlar till största delen om psykologi.

Oavsett hur stor och stark du är, oavsett vilken kunskap du har, så kommer du bryta samman när du är ensam.

Det var åtminstone vad majoriteten av deltagarna i tv serien Alone gjorde. Några få däremot anpassade sig, och klarade sig själva. Men det var verkligen inte de största eller starkaste som gjorde det....utan de som trivdes bäst i sitt eget sällskap, och hade tillräckligt med kunskap och styrka (krävs inte särskilt mycket) för att göra det som behövdes göras utan att halla in i apati eller meningslöshet.
Citera
2025-01-11, 22:12
Medlem
Onanikrems avatar
Som ovanstående säger, det första som krävs är att man trivs i sitt eget sällskap.
Sedan kommer problemlösning, erfarenhet, fysik - viss styrka och skills.
Citera
2025-01-11, 23:18
Medlem
Absolut sant, men för att trivas med sig själv i en sådan given situation måste man ju kunna lita på sig själv. Och en trygghet i sig själv torde därför göra att man litar på sig själv och därmed ökar chansen att klara sig själv.

Så vad behöver man besitta/bemästra för att kunna lite på sig själv?
Citera
2025-01-12, 03:09
Medlem
Jag tror att man behöver vara kreativ och se flera möjliga lösningar på problem. Det är inte allt som kan lösas med styrka och snabbhet. Vara förberedda på det oväntade. Vad gör jag om jag skadar mig, om jag får tandvärk, vrickar foten.
Citera
2025-01-12, 08:06
Medlem
Så egentligen bildad inom flera olika områden så som sjukvård?
Känns inte som högt IQ är superviktigt, men däremot streetsmart.
Citera
2025-01-12, 08:10
Medlem
Jag tycker att frågan är svår att svara på för där finns inget sammanhang eller specifika situationer som man ska beskriva till vilka egenskaper som är bra att ha.

Så tråden kommer resultera i att allt behövs, samtidigt och hela tiden.
Citera
2025-01-12, 12:18
Citat:
Ursprungligen postat av Mycket-liten-fisk
På film ser vi ofta män/kvinnor som actionhjältar där de har stora muskler och aldrig missar oavsett vapen. Eller så bygger de snillrika fällor och överlever i skog och mark, helt avskurna från samhället. Dessutom är de väl skolade i krigskonst och taktik.

Men så till frågan som jag under en lägre tid funderat på. Vad skulle vara den ultimata fulländade människan, som vid exempelvis krig/kris skulle klara sig på egen hand. Det handlar INTE om rasbiologi eller könsroller, inte heller handlar det om ålder. Även om kön och ålder säkert skulle spela roll när det kniper.

Egna tankar från mig är;
Stark - det kommer vara fysiskt krävande att bygga, gräva, lyfta m.m.
Snabb - inte bra kunna springa snabbt utan även vara snabb i vattnet.
Kunna klättra - att ta sig upp för klippor och i träd kommer vara en del i att ta sig fram över allt.
Duktig skytt. Duktig med kniv/svärd/stickvapen. Duktig inom kampsport, företrädelsevis Krav Maga. Duktig på konsten att överleva av naturen.
Skolad i krigskonst - rekommenderade böcker är "Journals of Robert Rogers of the Rangers" och/eller "Art of war" med Sun Zi.

Listan kan göras lång, men vill inte ha för lång trådstart. Fyll på, argumentera!

Låter mer som att du tänker dig ett scenario likt The Walking Dead och det är ju bara i fantasin.

Varför skulle man ha behov av att kunna springa och simma snabbt, slåss med svärd och vara skolad i krigskonst? Man behöver inte vara någon elitsoldat för att kunna överleva.
Citera
2025-01-12, 18:11
Jag tränar mycket (gym och bjj) eftersom det är mitt stora intresse i livet, och tänker att det är bra att ha med sig även vid en kris.
Citera
2025-01-12, 18:15
Medlem
EnflygandeKos avatar
Finns ingen människa som är "perfekt" . Vad som är "fulländad " är olika . Du kanske är "bäst" på att överleva i naturen men du har 0 socialskills som också försvårar din överlevnad . Ying och Yang
Citera
2025-01-12, 19:12
Medlem
Huntsmans avatar
Svårt det där, lite som frågan: "Hur långt är ett bra snöre?"

Men, inga kroniska sjukdomar som kräver mediciner, någorlunda solvent kroppsbyggnad, helst inte alltför efterbliven heller.

Gärna lite mer kvalificerad militär utbildning.
Tillgång till vapen.
Van vid att anpassa sig efter hur situationer utvecklas.

Är f.d. Jägarsoldat, lite större & starkare än de flesta, jagar så vapen finns.
Jobbar som Ordningsvakt på stökiga objekt så är van vid MYCKET, & vet
att jag kan hålla huvudet kallt när det behövs.

Lik förbaskat kan jag ha otur & ramla illa & bryta ett ben när SHTF drar igång.

Kanske det viktigaste är att helt enkelt ha tur..?
Citera
2025-01-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Svårt det där, lite som frågan: "Hur långt är ett bra snöre?"

Men, inga kroniska sjukdomar som kräver mediciner, någorlunda solvent kroppsbyggnad, helst inte alltför efterbliven heller.

Gärna lite mer kvalificerad militär utbildning.
Tillgång till vapen.
Van vid att anpassa sig efter hur situationer utvecklas.

Är f.d. Jägarsoldat, lite större & starkare än de flesta, jagar så vapen finns.
Jobbar som Ordningsvakt på stökiga objekt så är van vid MYCKET, & vet
att jag kan hålla huvudet kallt när det behövs.

Lik förbaskat kan jag ha otur & ramla illa & bryta ett ben när SHTF drar igång.

Kanske det viktigaste är att helt enkelt ha tur..?

Du är inne på något där tycker jag. Mkt kan hända såklart.
Vapen ja, men då ska man veta hur man använder dem också. Med god kunskap.

Jag jagar också och känner att jag har god kunskap om skytte och tillvaratagande på djur och natur generellt.

Och det var väl någon som sa ngn gång; ”ju mer jag tränar ju mer tur har jag”.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in