• 1
  • 2
2025-01-10, 12:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Har en gammal laptop som jag tänkte lägga in linux mint på och kunna välja vid uppstart vilket operativ jag vill ha. Förr fanns det något som hette wubi (?) som löste detta skitenkelt, idag drog jag in usb och tänkte fixa detta men jag stöter på patrull redan vid bios. Jag har där tre stycken val: Legacy, UEFI Hybrid (with CSM) och UEFI Native (without csm).

Jag måste välja nummer tre för att kunna boota in i usb och komma åt liven, försöker jag installera så sägs det att det inte finns något annat operativsystem på datorn, och jag kommer heller inte åt Windows vid omstart utan att ändra till val nummer två. Så det känns lite som moment 22.

Jag har använt Linux till och från i flera år men skulle nog säga att jag fortfarande är lite av en rookie. vad är lösningen?
Hur har du skapat innehållet på USB-stickan?
Är det t.ex. med Rufus? Vad angav du för Target System?
Från vad jag vet så ska USB-stickan vara i samma läge som Windows startar i.
Antar att du inte kör Windows 11, utan en äldre version?
Senast redigerad av Enterprise 2025-01-10 kl. 12:37.
Citera
2025-01-10, 18:30
Medlem
Om du bara använder linux ibland kan det ju finnas en fördel att installera Mint på en USB sticka som du pluggar i när du vill boota upp linux på maskinen, eller bara köra Live från USBn direkt.

Om du vill installera Linux och Windows på hårddisk så rekommenderar jag starkt att installera det på olika diskar och inte bara på olika partitioner. NTFS fungerar inte ihop med EXT även om EXT fungerar ihop med NTFS. Jag har aldrig haft bra erfarenhet av att köra EXT och NTFS på samma disk i partitioner.

Oavsett hur du gör får du ändra i BIOS vilken disk du vill ska prioriteras vid boot, tex Windows disken(om det är den du vanligtvis använder dagligen), och använda boot-meny (f9 eller liknande vid uppstart) när du vill boota från annan disk.
Senast redigerad av Dinidiot 2025-01-10 kl. 18:40.
Citera
2025-01-10, 23:14
Medlem
Mr.RedHats avatar
Finns något som heter dual boot. Har det på min dator. Du installerar windows först. Därefter kan du installera Linux på samma hårddisk.
För egen del är det Zorin OS
Citera
2025-01-11, 07:49
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Hur har du skapat innehållet på USB-stickan?
Är det t.ex. med Rufus? Vad angav du för Target System?
Från vad jag vet så ska USB-stickan vara i samma läge som Windows startar i.
Antar att du inte kör Windows 11, utan en äldre version?

Yes Rufus och Windows 10. Usb ska boota, kommer in i liven och sen install. Som alltid. Där ska den hitta windows som operativ men det gör den inte.
Citera
2025-01-11, 07:50
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinidiot
Om du bara använder linux ibland kan det ju finnas en fördel att installera Mint på en USB sticka som du pluggar i när du vill boota upp linux på maskinen, eller bara köra Live från USBn direkt.

Om du vill installera Linux och Windows på hårddisk så rekommenderar jag starkt att installera det på olika diskar och inte bara på olika partitioner. NTFS fungerar inte ihop med EXT även om EXT fungerar ihop med NTFS. Jag har aldrig haft bra erfarenhet av att köra EXT och NTFS på samma disk i partitioner.

Oavsett hur du gör får du ändra i BIOS vilken disk du vill ska prioriteras vid boot, tex Windows disken(om det är den du vanligtvis använder dagligen), och använda boot-meny (f9 eller liknande vid uppstart) när du vill boota från annan disk.

Det är en laptop. Jag vill inte köra från live. Jag vill dualboota.
Citera
2025-01-11, 07:52
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Finns något som heter dual boot. Har det på min dator. Du installerar windows först. Därefter kan du installera Linux på samma hårddisk.
För egen del är det Zorin OS

Jo. Jag vet att det finns något som heter dual boot för det är exakt det jag vill göra. Läs ts.
Citera
2025-01-11, 07:57
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jo. Jag vet att det finns något som heter dual boot för det är exakt det jag vill göra. Läs ts.

Citat:
Yes Rufus och Windows 10. Usb ska boota, kommer in i liven och sen install. Som alltid. Där ska den hitta windows som operativ men det gör den inte.
Testa köra Etcher istället för Rufus och se om det hjälper. Har för mig jag haft liknande problem, varför jag numer alltid kör Etcher.

https://etcher.balena.io
Citera
2025-01-11, 13:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Vilket Partition Scheme (MBR eller GPT) och vilket Target System (BIOS eller UEFI eller UEFI-CSM) valde du när du skapade Live-USB i Rufus?

Eftersom du skriver att WIndows enbart bootar från UEFI-CSM-läget så tror jag Live USB bör skapas i läget MBR + UEFI-CSM.
Jag baserar detta på denna länk: https://www.diskpart.com/windows-10/...w-10-0001.html
Senast redigerad av Enterprise 2025-01-11 kl. 13:33.
Citera
2025-01-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vilket Partition Scheme (MBR eller GPT) och vilket Target System (BIOS eller UEFI eller UEFI-CSM) valde du när du skapade Live-USB i Rufus?

Eftersom du skriver att WIndows enbart bootar från UEFI-CSM-läget så tror jag Live USB bör skapas i läget MBR + UEFI-CSM.
Jag baserar detta på denna länk: https://www.diskpart.com/windows-10/...w-10-0001.html

Tippar på samma.

I Windows öppna CMD och kör kommando:
Citat:
diskpart
disk list
Ser du en "*" under GPT då är disken i GPT, annars MBR
Därifrån vet du i vilket schema du ska skapa Linux USBn för att kunna installera båda på samma disk.

Kolla också om Secure Boot är aktiverat i BIOS\UEFI, det kan också vara problemet.
Citera
2025-01-14, 10:00
Medlem
Citat:
Har en gammal laptop som jag tänkte lägga in linux mint på och kunna välja vid uppstart vilket operativ jag vill ha. Förr fanns det något som hette wubi (?) som löste detta skitenkelt, idag drog jag in usb och tänkte fixa detta men jag stöter på patrull redan vid bios. Jag har där tre stycken val: Legacy, UEFI Hybrid (with CSM) och UEFI Native (without csm).

Jag måste välja nummer tre för att kunna boota in i usb och komma åt liven, försöker jag installera så sägs det att det inte finns något annat operativsystem på datorn, och jag kommer heller inte åt Windows vid omstart utan att ändra till val nummer två. Så det känns lite som moment 22.

Jag har använt Linux till och från i flera år men skulle nog säga att jag fortfarande är lite av en rookie. vad är lösningen?

Börja med att ta reda på om Windows är installerat i UEFI eller LEGACY läge:

WIN+R kör sedan msinfo32 och kolla fältet BIOS-läge.

Skriv sedan här vad som står så hjälper jag dig vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in