Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-01-10, 10:00
Medlem
QP Cheeses avatar
Har en gammal laptop som jag tänkte lägga in linux mint på och kunna välja vid uppstart vilket operativ jag vill ha. Förr fanns det något som hette wubi (?) som löste detta skitenkelt, idag drog jag in usb och tänkte fixa detta men jag stöter på patrull redan vid bios. Jag har där tre stycken val: Legacy, UEFI Hybrid (with CSM) och UEFI Native (without csm).

Jag måste välja nummer tre för att kunna boota in i usb och komma åt liven, försöker jag installera så sägs det att det inte finns något annat operativsystem på datorn, och jag kommer heller inte åt Windows vid omstart utan att ändra till val nummer två. Så det känns lite som moment 22.

Jag har använt Linux till och från i flera år men skulle nog säga att jag fortfarande är lite av en rookie. vad är lösningen?
Citera
2025-01-10, 10:05
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Har en gammal laptop som jag tänkte lägga in linux mint på och kunna välja vid uppstart vilket operativ jag vill ha. Förr fanns det något som hette wubi (?) som löste detta skitenkelt, idag drog jag in usb och tänkte fixa detta men jag stöter på patrull redan vid bios. Jag har där tre stycken val: Legacy, UEFI Hybrid (with CSM) och UEFI Native (without csm).

Jag måste välja nummer tre för att kunna boota in i usb och komma åt liven, försöker jag installera så sägs det att det inte finns något annat operativsystem på datorn, och jag kommer heller inte åt Windows vid omstart utan att ändra till val nummer två. Så det känns lite som moment 22.

Jag har använt Linux till och från i flera år men skulle nog säga att jag fortfarande är lite av en rookie. vad är lösningen?

Vad tänker du göra i Linux som du inte kan/vill göra i Windows?
Citera
2025-01-10, 10:05
Skapa partition, sen vid installation av Linux väljer du "install with Windows" (eller nåt liknande).

Då ska du få upp meny vid boot där du kan välja mellan Linux/Windows.

Om du inte får upp den menyn, måste du förmodligen flytta Linux högst upp i listan i din BIOS. Det är Linux vid boot som "låter dig välja", om Windows är före i listan så kommer den bara gå direkt in i Windows utan att du får välja.
Citera
2025-01-10, 10:12
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Vad tänker du göra i Linux som du inte kan/vill göra i Windows?

ingenting. Jag gillar att använda Linux ibland bara.
Citera
2025-01-10, 10:14
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Skapa partition, sen vid installation av Linux väljer du "install with Windows" (eller nåt liknande).

Då ska du få upp meny vid boot där du kan välja mellan Linux/Windows.

Om du inte får upp den menyn, måste du förmodligen flytta Linux högst upp i listan i din BIOS. Det är Linux vid boot som "låter dig välja", om Windows är före i listan så kommer den bara gå direkt in i Windows utan att du får välja.

Just detta som inte går. De olika UEFI verkar göra att de inte samspelar vid varken boot eller installation. Kan ju inte ens boota windows om UEFI står på Native och tvärtom.
Citera
2025-01-10, 10:15
Medlem
smickras avatar
Citat:
ingenting. Jag gillar att använda Linux ibland bara.

Då kan du väl köra en VM? Om du ändå inte har något syfte med själva programmet?
Citera
2025-01-10, 10:24
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Då kan du väl köra en VM? Om du ändå inte har något syfte med själva programmet?

kan jag göra iof, men jag vill inte. Jag vill ha lösningen på hur man gör för jag har klurat på detta innan men inte hittat lösning.
Citera
2025-01-10, 10:30
Citat:
Just detta som inte går. De olika UEFI verkar göra att de inte samspelar vid varken boot eller installation. Kan ju inte ens boota windows om UEFI står på Native och tvärtom.
Hmm det är mer än jag kan, tyvärr. Men är inte UEFI bara gränssnittet? Det ska väl "ersättas" med GRUB som bootloader, som sedan låter dig välja.

Alltså:
Boot -> BIOS (där den automatiskt väljer Linux som har GRUB bootloader) -> GRUB låter dig välja OS

Alltså att GRUB funkar som en "andra boot" och då behöver du egentligen inte kunna se båda operativsystem, utan den ska direkt hoppa in i GRUB.
Gissar bara nu dock.
Citera
2025-01-10, 10:32
Medlem
Citat:
kan jag göra iof, men jag vill inte. Jag vill ha lösningen på hur man gör för jag har klurat på detta innan men inte hittat lösning.

Enkelt som fan idag, allt sker med automatik. Skapa en usb som du bootar från bara och resten löser du själv. Du behöver inte ens skapa nån partition i windows före tror jag utan det gör Min/linux åt dig i installationen. Och OS väljare sker också med automatik vid uppstart.
Citera
2025-01-10, 10:37
Kan det vara eftersom du försöker boota Linux från USB - och Windows från hårddisk?
Alltså att rutinerna skiljer sig beroende på lagringsmedia.

Får du samma problem om du installerar Windows+Linux på samma hårddisk?
Citera
2025-01-10, 11:00
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Kan det vara eftersom du försöker boota Linux från USB - och Windows från hårddisk?
Alltså att rutinerna skiljer sig beroende på lagringsmedia.

Får du samma problem om du installerar Windows+Linux på samma hårddisk?

grejen är att jag inte kan installera dem sida vid sida, för i linux install så hittar den inget annat op, och jag måste använda hela disken, alt partonera och greja själv, men då kommer bootloadern fuckas upp.
Citera
2025-01-10, 11:52
Medlem
BackToHegels avatar
Standard brukar vara att installera Windows först och lämna plats på hårddisken, sen installera Linux som ser Windows-installationen och snällt installerar sig bredvid och låter användaren välja operativsystem vid boot med hjälp av GRUB.

UEFI-lägen och sånt ska man normalt inte behöva meka med. Om det är så att det inte går att starta från USB, kanske installera från CD istället? Man kan även använda en CD-skiva med Plop Boot Manager eller liknande på och via den boota på USBn.
Senast redigerad av BackToHegel 2025-01-10 kl. 11:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in