2025-01-10, 08:24
Medlem
Musikopps avatar
Enligt apple är det enkelt: dra i reglaget så ändras volymen.

https://support.apple.com/sv-se/guid...hf2a780f81/ios

Jag har inget sådant reglage när jag går in och ändrar ett alarm!?

I morse hade jag ett alarm klockan 7. Rent för högt. Testar att sänka med volymknapp (-) men då stängs larmet istället. Sätter ett nytt larm och sover en liten stund till. Vaknar dock av mig själv och går till badrummet där jag i vanlig ordning sätter igång min bluetooth-högtalare med lite skön radio.

Då ringer plötsligt larmet jag satt. Ljudet från högtalaren dämpas medan larmet ringer och mobilen vibrerar. Jag trycker på stopp. Larmet tystnar och ljudet på högtalaren återkommer MED FULL VOLYM!!!

Satan alltså, höll på att bli döv. Hur svårt ska det vara att få normal volym på alarmen?

Nu har jag sänkt mobilens generella volym under Ljud och haptik, men då sänks även volymen på ringsignalen. Så med mobilen i jackfickan utomhus är risken att man missar samtal.

Är iOS / iPhone inte bättre än så här eller missar jag något?
Citera
2025-01-10, 11:21
Medlem
Gissningsvis så har du inte satt ett sovschema utan bara ett vanligt larm?

Från din egna länk
Du kan ändra väckarklockan om du har ställt in ett sovschema i appen Hälsa.
Citera
2025-01-10, 13:00
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Gissningsvis så har du inte satt ett sovschema utan bara ett vanligt larm?

Från din egna länk
Du kan ändra väckarklockan om du har ställt in ett sovschema i appen Hälsa.
Ska det behövas en väckarklocka för att få ner volymen på ett larm menar du? Det låter långsökt. Jag har många larmtider inställda varav vissa regelbundet för att påminnas om viktiga saker. De är frikopplade från väckning men likafullt med hög volym.

När vi ändå talar om volym: fler än jag som reagerat på att lägsta volymnivå under ett telefonsamtal ofta är för hög? Ibland när man sitter i telefonkö och det spelas nån musikslinga är volymen på tok för hög även på lägsta volym. Det borde gå att ställa ner ytterligare, men icke.

Kanske är det så att techbolaget Apple börjat glömma bort att iPhone fortfarande används till samtal och larm?
Citera
2025-01-10, 16:23
Medlem
eltonkebabs avatar
Tror väckarklockesignalen har samma volym som ringsignalen, så du ändrar den i Inställningar -> Ljud och haptik.
Citera
2025-01-10, 21:13
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Tror väckarklockesignalen har samma volym som ringsignalen, så du ändrar den i Inställningar -> Ljud och haptik.
Så är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in