• 1
  • 2
2025-01-09, 13:42
I alla recept jag sett på lasagne så ska man varva lager med bolognese och bechamel. Finns det något skäl till det, eller skulle det gå lika bra att blanda ihop dessa på förhand och sen enbart varva lasagneplattor och sås?
Citera
2025-01-09, 13:52
Medlem
Lill-Anns avatar
1. Bolognese i botten.
2. Lasagneplattor
3. Ytterligare ett lager bolognese
4. Ytterligare ett lager lasagneplattor
5.Bechamelsås och ost.

Den ordningen gör jag och det brukar bli bra.😸
Citera
2025-01-09, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
1. Bolognese i botten.
2. Lasagneplattor
3. Ytterligare ett lager bolognese
4. Ytterligare ett lager lasagneplattor
5.Bechamelsås och ost.

Den ordningen gör jag och det brukar bli bra.😸

Du har väl sås mellan varje lager? Och avslutar med samma upplägg på toppen.
Inte bara sås högst upp?
Citera
2025-01-09, 14:09
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Inte bara sås högst upp?
Bechamel i botten samt på varje lager, ost också, gärna flera olika. Avsluta med ett rejält lager ost på toppen.

4-5 lager är lämpligt.
Citera
2025-01-09, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Bechamel i botten samt på varje lager, ost också, gärna flera olika. Avsluta med ett rejält lager ost på toppen.

4-5 lager är lämpligt.

så ska det absolut vara.

Vill man göra den snabbare så kan man göra sås av creme fraiche och god lagrad cheddar. Bara blanda i en skål och ha som sås.
Blir faktiskt riktigt gott! Såg det på nåt recept och provade
Citera
2025-01-09, 14:22
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Inte bara sås högst upp?

Nej, såsen rinner ner mellan övriga ingredienser.
Citera
2025-01-09, 14:22
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
I alla recept jag sett på lasagne så ska man varva lager med bolognese och bechamel. Finns det något skäl till det, eller skulle det gå lika bra att blanda ihop dessa på förhand och sen enbart varva lasagneplattor och sås?
Nu har jag inte testat detta, men som jag ser det så:
1. blir det nog en lite annan smakprofil på lasagnen. Att ha bechamel och bolognese speratat, bör inte riktigt smaka likadant som om man blandar de båda komponenterna.
2. det blir en annan textur på lasagnen. Har du plattor, bechamel och bolognese separat, så får du tre olika texturer, vilket påverkar slutresultatet.
3. rent estetiskt så kommer lasagnen se annorlunda ut. En den av charmen med lasagne, enligt mig, är de vackra lagrerna av de tre komponenterna.

Med det sagt, så tror jag att det fortfarande blir riktigt gott om man blandar bechamel och bolognese. Du får ta en för laget och testa!
Citera
2025-01-09, 14:26
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Nu har jag inte testat detta, men som jag ser det så:
1. blir det nog en lite annan smakprofil på lasagnen. Att ha bechamel och bolognese speratat, bör inte riktigt smaka likadant som om man blandar de båda komponenterna.
2. det blir en annan textur på lasagnen. Har du plattor, bechamel och bolognese separat, så får du tre olika texturer, vilket påverkar slutresultatet.
3. rent estetiskt så kommer lasagnen se annorlunda ut. En den av charmen med lasagne, enligt mig, är de vackra lagrerna av de tre komponenterna.

Med det sagt, så tror jag att det fortfarande blir riktigt gott om man blandar bechamel och bolognese. Du får ta en för laget och testa!
Jag får se hur jag gör nästa gång. Jag brukar vara mycket för att effektivisera matlagningen.
Citera
2025-01-09, 14:37
Medlem
Citat:

Jag tänker mig att lasagneplattorna suger fukt för att bli mjuka. Så frågan är ju då om bechamelsåsen eller köttfärssåsen ska bidra med den fukten...
Och om det bara ska vara det ena, eller det andra. Och om från båda: om plattorna ska få fukt från t.ex bechamelen underifrån eller uppifrån...
Eller som du säger, blandat. Det är kanske mest rättvist, men vilket smakar bäst?

mix
___platta
mix

bechamel
__platta
sås

bechamel
__platta
bechamel

sås
__platta
bechamel

sås
__platta
sås
Citera
2025-01-09, 14:38
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Jag får se hur jag gör nästa gång. Jag brukar vara mycket för att effektivisera matlagningen.
Jo, att effektivisera matlagningen är alltid trevligt. Sen är väl inte just det här momentet, där man gör lager av bechamel och bolognese, den mest tidskrävande delen av en lasagne. Tar ju bara några sekunder att sleva lite bechamel mellan lagrerna av pasta och bolognese. I slutändan sparar du kanske in 30 sekunder, på en rätt som tar 40-60 min att göra.
Citera
2025-01-09, 14:46
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Jo, att effektivisera matlagningen är alltid trevligt. Sen är väl inte just det här momentet, där man gör lager av bechamel och bolognese, den mest tidskrävande delen av en lasagne. Tar ju bara några sekunder att sleva lite bechamel mellan lagrerna av pasta och bolognese. I slutändan sparar du kanske in 30 sekunder, på en rätt som tar 40-60 min att göra.
Jo, du har nog rätt. Blir inte speciellt mycket vinst med det hela.
Citera
2025-01-09, 14:47
Jag brukar ta rigatoni istället för dom jävla plattorna, tycker det blir bättre. Bra jävla kött som jag maler själv, helst hjort. Blir riktigt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in