2025-01-09, 20:11
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Hade inga roliga värden på min senaste kontroll, är strax över 40 år.
Går det få ner med bättre kost?
Har slarvat ganska mycket med mat delvis pga av småbarn.
Lite grönsaker och frukt och gasnak mycket snabbmat.
1.93 lång och knappt 100kg så ligger väl något över där.
Omega 3 kapslar, hjälper det? Fiskintaget är ganska lågt.

P—Kolesterol 6.8
P—HDL-kolesterol 0.9
P—LDL-kolesterol 5.5 för högt
P—non-HDL-kolesterol 5.9
P—Triglycerider 2.0
Det är ett rätt groteskt högt värde. Jag håller helt med 67arigGubbe, hade jag varit du hade jag velat ha en statin. Statiner har tyvärr ett dåligt rykte, men det finns studier som visar att muskelvärken till i varje fall nästan helt består av nocebo, en biverkning som är psykologisk. Det finns en mycket fin studie på det som jag kan länka om någon är intresserad.

Är du i övrigt helt kärnfrisk och medicinfri, aldrig rökande, helt normalt blodtryck, vältränad utan någon ärftlighet för hjärtinfarkt/stroke? I så fall är det inte lika självklart.
Citera
2025-01-09, 20:47
Bannlyst
Citat:

P—Kolesterol 6.8
P—HDL-kolesterol 0.9
P—non-HDL-kolesterol 5.9
P—Triglycerider 2.0

Kolesterol är ett ickeproblem, ett föråldrat paradigm som tydligen fortfarande används i vården. Det som är intressant är TG samt förhållandet TG:LDL. Och ditt TG är för högt.

Högt TG får man av kolhydratrik kost samt intag av skräpmat, det vill säga snabbmat, mat friterad i olja, färdigrätter, bakverk, godis med mera.

Statiner ges numera regelmässigt för att sänka kolesterolhalt, men de har ingen annan funktion. En studie visar att statiner i medel bidrar till att förlänga livet med 4 dagar hos patienter med hjärtsjuka.

Det man ska mäta är TG/LDL-C samt insulin för en mer träffsäker prognos. Ditt problem är sannolikt insulinresistens och prediabetes, och TG- samt LDL-värden är en konsekvens av detta. Säg till din läkare att ta ett jävla insulinprov nästa gång.

Hur får man ner TG? Det kan låta paradoxalt, men det sker genom ketogen eller fettrik kost. Detta eftersom det är högt intag av kolhydrater som orsakar hög halt av triglycerider.

Ät:
* kött (färsk/fryst, oprocessad, HELA råvaror): nöt, nötfärs, lamm, skinka, bacon o.s.v. men INTE korv
* fisk (färsk/fryst, oprocessad, HELA råvaror): lax, makrill i burk men INTE fiskpinnar
* ägg
* grönsaker (färska/frysta, oprocessade) INTE sockrade
* bär (färska eller frysta, osockrade)
* mejeri (osockrad, ej smaksatt, hög fetthalt)
* smör för tillagning
* olivolja för sallader
* chia-/linfrön, krossade; lägg i filmjölken, köttfärsen, salladen…

Avstå:
* bröd, pasta, mjöl
* margariner, rapsolja, matolja
* färdigmat, panerad maträtter, friterad mat
* restaurangmat, snabbmat
* allt med tillsatt eller fritt socker
* allt med rapsolja, emulgeringsmedel och andra tillsatser
* allt med ingredienser du inte har i hemmet
* godis, chips, kakor
* frukt, ät hellre bär och grönsaker

Gör:
* ät under högst 12 timmar per dag, vila ämnesomsättningen övrig tid
* motionera koncentrerat fem dagar i veckan under minst 30 minuter
* mikroträna en gång i timmen, exempelvis 30 armhävningar eller femtio situps
* gå framför teven, det vill säga rör dig fram och tillbaka och sidledes under titt på film och nyheter, det gör otroligt mycket för att motverka medicinska problem

Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ät inte kolesterol, din kropp tillverkar tillräckligt med kolesterol själv.

Dietärt kolesterol nyttjas av kroppen enbart om det behövs, annars bryts det ned som allt annat i triglycerider för energi. Tvärtom, ät kolesterol!

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
dagligen konsumerar ett margarin

Margarin är inte människoföda, utan ultraprocessat skräp som orsakar denna typ av problem. Ät inte mat framställd i fabrik.
Citera
2025-01-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det är ett rätt groteskt högt värde. Jag håller helt med 67arigGubbe, hade jag varit du hade jag velat ha en statin. Statiner har tyvärr ett dåligt rykte, men det finns studier som visar att muskelvärken till i varje fall nästan helt består av nocebo, en biverkning som är psykologisk. Det finns en mycket fin studie på det som jag kan länka om någon är intresserad.

Är du i övrigt helt kärnfrisk och medicinfri, aldrig rökande, helt normalt blodtryck, vältränad utan någon ärftlighet för hjärtinfarkt/stroke? I så fall är det inte lika självklart.

Ajdå är det så illa.
Vet att på min mammas sida har det funnits lite hjärtinfarkt längre tillbaks i tiden.
Röker inte.
Vältränad vill jag väl inte säga,alltid sportst mycket som ung men nu finns inte tiden ringir till med småbarn med i bilden.
Citera
2025-01-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Kolesterol är ett ickeproblem, ett föråldrat paradigm som tydligen fortfarande används i vården. Det som är intressant är TG samt förhållandet TG:LDL. Och ditt TG är för högt.

Högt TG får man av kolhydratrik kost samt intag av skräpmat, det vill säga snabbmat, mat friterad i olja, färdigrätter, bakverk, godis med mera.

Statiner ges numera regelmässigt för att sänka kolesterolhalt, men de har ingen annan funktion. En studie visar att statiner i medel bidrar till att förlänga livet med 4 dagar hos patienter med hjärtsjuka.

Det man ska mäta är TG/LDL-C samt insulin för en mer träffsäker prognos. Ditt problem är sannolikt insulinresistens och prediabetes, och TG- samt LDL-värden är en konsekvens av detta. Säg till din läkare att ta ett jävla insulinprov nästa gång.

Hur får man ner TG? Det kan låta paradoxalt, men det sker genom ketogen eller fettrik kost. Detta eftersom det är högt intag av kolhydrater som orsakar hög halt av triglycerider.

Ät:
* kött (färsk/fryst, oprocessad, HELA råvaror): nöt, nötfärs, lamm, skinka, bacon o.s.v. men INTE korv
* fisk (färsk/fryst, oprocessad, HELA råvaror): lax, makrill i burk men INTE fiskpinnar
* ägg
* grönsaker (färska/frysta, oprocessade) INTE sockrade
* bär (färska eller frysta, osockrade)
* mejeri (osockrad, ej smaksatt, hög fetthalt)
* smör för tillagning
* olivolja för sallader
* chia-/linfrön, krossade; lägg i filmjölken, köttfärsen, salladen…

Avstå:
* bröd, pasta, mjöl
* margariner, rapsolja, matolja
* färdigmat, panerad maträtter, friterad mat
* restaurangmat, snabbmat
* allt med tillsatt eller fritt socker
* allt med rapsolja, emulgeringsmedel och andra tillsatser
* allt med ingredienser du inte har i hemmet
* godis, chips, kakor
* frukt, ät hellre bär och grönsaker

Gör:
* ät under högst 12 timmar per dag, vila ämnesomsättningen övrig tid
* motionera koncentrerat fem dagar i veckan under minst 30 minuter
* mikroträna en gång i timmen, exempelvis 30 armhävningar eller femtio situps
* gå framför teven, det vill säga rör dig fram och tillbaka och sidledes under titt på film och nyheter, det gör otroligt mycket för att motverka medicinska problem

Dietärt kolesterol nyttjas av kroppen enbart om det behövs, annars bryts det ned som allt annat i triglycerider för energi. Tvärtom, ät kolesterol!

Margarin är inte människoföda, utan ultraprocessat skräp som orsakar denna typ av problem. Ät inte mat framställd i fabrik.

När en individ konsumerar en kost som är rik på växt-steroler så minskar kroppens upptag av kolesterol vilket betyder att kropps-kolesterolet sjunker eller minskar.

Becel ProActiva är ett margarin som baserats på rikliga mängder av växt-steroler och består av endast 35% Lipider ( Fetter )

Havregryn vilka innehåller vattenlösliga fiber och så kallade Beta-Glukaner har en absolut effekt på sänkning av kropps-kolesterolet.

Fullkornsbröd bakade av Råg eller Korn är mycket god föda för att hålla nere kropps-kolesterolet.

Vissa frukter har också visat sig vara väldigt bra som till exempel: Grapefrukt och Citroner.

Frukterna skall pressas till saft och därefter drickas.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2025-01-09, 22:45
Medlem
zombie-nations avatar
Triglyceriderna är det enda som betyder något och du ligger marginellt högt. Käka lite bättre, fixa vardagsmotion. Sedan är du klar. Statiner dödar, så de ska man bara ta om man har en medfödd kolesterolsjukdom.
Citera
2025-01-09, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Becel ProActiva… 35% Lipider ( Fetter )
… Beta-Glukane… Råg eller Korn… Grapefrukt och Citroner.

Din översättningstjänst verkar i olag. Vi använder inte Versaler i svenskan.

https://www.youtube.com/watch?v=33XII6yRZtQ
Citera
2025-01-09, 23:46
Medlem
Citat:

P—Kolesterol 6.8
P—HDL-kolesterol 0.9
P—non-HDL-kolesterol 5.9
P—Triglycerider 2.0

Hade liknande värde som dig (38 år där och då). Nu haft statiner i form av Atorvastatin i lite mer än 2 år. Har nu kanonvärden på samtliga, och inte en enda biverkning. Gå inte på myten om att det är ”rena giftet”. Biverkningar får man oftast i höga doser. För mig räcker lägsta dosen.
Citera
2025-01-09, 23:54
Medlem
Storstadskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Du slutar få ont efter ca 2-3 månaders användning.
Jag har hållt på längre än det, men ficksluta
Citera
2025-01-10, 01:43
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ajdå är det så illa.
Vet att på min mammas sida har det funnits lite hjärtinfarkt längre tillbaks i tiden.
Röker inte.
Vältränad vill jag väl inte säga,alltid sportst mycket som ung men nu finns inte tiden ringir till med småbarn med i bilden.
Det är på riktigt högt. Sen är det givetvis inget som säger att du måste bli sjuk. Men om du får din hjärtinfarkt kommer du kanske fundera på om det hade hänt om du hade tagit kolesterolsänkande.

Men i övrigt låter det som att du gör vad du kan för att hålla dig i form vilket givetvis är jättebra. Sen en kommentar om det här med kolesterol och hjärtinfarkt/stroke. Det finns kontroverser om nästan allt, men få saker är både kliniker och forskare så rörande överens om att höga nivåer av LDL ökar risken för hjärtinfarkt/stroke. Betydelsen av dietärt kolesterol är mer tveksam, vilket kanske vissa blandar ihop det med. Men blodnivåer av icke HDL-kolesterol är dåligt för kroppen.

Om någon är intresserad kan jag komma med MÄNGDER med bra studier som visar det.
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Triglyceriderna är det enda som betyder något och du ligger marginellt högt. Käka lite bättre, fixa vardagsmotion. Sedan är du klar. Statiner dödar, så de ska man bara ta om man har en medfödd kolesterolsjukdom.
Triglycerider korrelerar till ökad risk för bl.a. hjärtinfarkt. Betydelsen av att medikamentellt sänka dem är dock mycket mer kontroversiell. Framför allt signalerar höga triglyceridnivåer att kroppen inte är metabolt frisk. Kan ses innan en diabetes utvecklas till exempel. Motion är bra, helt enig. Men inte om statiner. De räddar liv. Det är extremt synd att de fått så oförtjänt dåligt rykte.
Citat:
Ursprungligen postat av LeMagnifique
Hade liknande värde som dig (38 år där och då). Nu haft statiner i form av Atorvastatin i lite mer än 2 år. Har nu kanonvärden på samtliga, och inte en enda biverkning. Gå inte på myten om att det är ”rena giftet”. Biverkningar får man oftast i höga doser. För mig räcker lägsta dosen.
Mycket skönt att höra hoppas att du berättar om det när du hör någon klaga på statiner. Att sprida positiva nyheter om statiner är en välgärning.
Citera
2025-01-10, 07:57
Medlem
Statiner, bättre kost och träning så minskar du risken för framtida hjärtkärlsjukdom. Håll koll på övriga riskfaktorer för hjärtkärlsjukdom och behandla dessa tidigt. Om du röker, sluta med det.

Skitsnacket om statiner kan du ignorera. Det är samma foliehattar som fabulerar om SSRI, vaccin och all annan medicinsk vetenskap. De har ingen medicinsk utbildning och de får all desinformation från youtube/rumble-naprapater och delegitimerade läkare. Kommer ej ta den diskussionen här så foliehattar undanbedes.
Senast redigerad av MpunktM 2025-01-10 kl. 08:05.
Citera
2025-01-10, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstadskatt
Alla statiner är rena giftet! Har testat flera och fått ont i leder mm. Finns mycket att läsa om statiner på internet.

Statiner är inte för alla. O ja får du dom biverkningar så ska du sluta...eller byta ut preparat. Ibland hjälper inte det.

uppskattningsvis 1/100 förhindrar en hjärtinfarkt men 99 tar den i onödan, vilka dom är omöjligt att svara på idag. Det kallas dock för "numbers to threat". "

ungefär 1/1000 kan få en allvarlig biverkan. Gäller i första hand höga doser av statiner o förmodligen vissa gener.

Däremot måste man komma ihåg att de kan vara stor skillnad på att behandla en patient som HAFT hjärtinfarkt med statiner efteråt vs någon som inte haft..

Det är också stor skillnad på patienter som har tex familjär hyperkolesterolemi. Allvarlig sjukdom. Där har du unga människor som får rejäla hjärtskador eller död utan behandling av statiner.

Fördjupning i länken nedan

https://janusinfo.se/behandling/expe...e94b8e7d5.html

I första hand ska man inte stirra sig blind på enbart blodfetter utan en samlad bedömning av allt kring dig som patient görs. Där en riskbedömning görs av läkare.

"En sänkning av LDL med 1 mmol/l relateras till en riskminskning på cirka 20 procent [5]. "
Senast redigerad av rawjudge 2025-01-10 kl. 10:19.
Citera
2025-01-10, 10:23
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Statiner är inte för alla. O ja får du dom biverkningar så ska du sluta...eller byta ut preparat. Ibland hjälper inte det.

uppskattningsvis 1/100 förhindrar en hjärtinfarkt men 99 tar den i onödan, vilka dom är omöjligt att svara på idag. Det kallas dock för "numbers to threat". "
Det fetade stämmer inte. Antalet förhindrade hjärtinfarkter/strokes är helt avhängigt risken att få en från början, vilket du själv påpekar längre ned i ditt inlägg. Den relativa risken minskar med ca 20-25%. Så om man har en 10% 10-årsrisk att få en infarkt/stroke kan man minska sin risk till 7,5-8%. Så behandlar man 100 sådana förhindrar man i snitt 8 händelser. Sen har de flesta inte en så hög risk att få en infarkt, det har du rätt i.
Citat:
I första hand ska man inte stirra sig blind på enbart blodfetter utan en samlad bedömning av allt kring dig som patient görs. Där en riskbedömning görs av läkare.
Där håller jag helt med. Men valet att använda statin får göras av patienten med det underlag som läkaren presenterar. Så bör det fungera i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in