2026-09-22, 18:45
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Det finns fortfarande kolstybbsbanor kvar och en mängd skor från Häggs tid finns kvar också. Så det är väl bara för Almgren och Pihlström att dra till en kolstybbsbana med skorna som användes på den tiden och se hur fort de springer. Allt annat är bara ren spekulation. En sak är säker och det är att båda, och framförallt Almgren, haft enorma problem med att överträffa den tidigare världsrekordhållaren Dan Waerns 3.38,6 på kolsybb som han noterade 1960. Waerns 2.17,8 på 1000m var svenskt rekord i nästan 60 år innan Johan Rogestedt slog det.

Dan Waern antagligen den mest underskattade svenska löparen någonsin? 1000 meterstiden var dessutom världsrekord när det begav sig. Trots den fenomenala tiden på 1500 meter vid OS i Rom räckte det bara till en sur fjärdeplats slagen av monstret från Australien Herb Elliott, en fransman Jazy(?) och en till (uppenbarligen).

Angående Hägg så bör sägas att han blev avstängd på livstid 1946 av svenska friidrottsförbundet pga brott mot amatörreglerna. Så extra tidig godnatt I karriären. Bör även sägs att han blivit vald till världens bästa idrottsutövare alla kategorier. Vilket endast Ingemar Johansson och Sörenstam mäktat med efter.

Edit. Efter att ha kollat fakta så var det inte på OS Waern slog sitt PB på 1500m. Trea var förövrigt en ungrare.
Senast redigerad av rainbowia 2026-09-22 kl. 19:06.
Citera
2026-09-22, 19:19
Medlem
Citat:
Det finns fortfarande kolstybbsbanor kvar och en mängd skor från Häggs tid finns kvar också. Så det är väl bara för Almgren och Pihlström att dra till en kolstybbsbana med skorna som användes på den tiden och se hur fort de springer. Allt annat är bara ren spekulation. En sak är säker och det är att båda, och framförallt Almgren, haft enorma problem med att överträffa den tidigare världsrekordhållaren Dan Waerns 3.38,6 på kolsybb som han noterade 1960. Waerns 2.17,8 på 1000m var svenskt rekord i nästan 60 år innan Johan Rogestedt slog det.
OS 1960. 1) Elliot Aus 3.35.6 WR, 2) Jazy Fra 3.38.4 3) Rozsavölgyi Hun 3.39.2 4) Waern Swe 3.40.0
Waern knäcktes av Elliots hårda tempo, var ett tag längre nere men tog flera placeringar sista delen av loppet.
Knappt två veckor senare möttes Elliot och Waern på Nya Ullevi. Waern pressade Elliot. Var väl två tiondelar (?) efter i mål och satte svenskt rekord 3.38.6.
Citera
2026-09-22, 20:26
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Nja, enligt Google AI så är det en skillnad på ca 40-60 sek på 5000m om man tar hänsyn till skor och underlag (sen kan Google AI har fel så klart men det kan du också ha så det jämnar ut sig ) Det är alltså tveksamt att Hägg skulle springa under 13 min på 5000m, inte i närheten av Almgrens Europarekord :

Citat:
Teknologiska framsteg inom löparskor och banunderlag gör att en elitlöpare på 5000 meter är ungefär 40 till 60 sekunder snabbare idag än på 1940-talet, enbart tack vare materialen.Den största förändringen ligger i hur väl utrustningen återger energi till löparen. På 1940-talet sprang man på kolstybbsbanor gjorda av aska och lera, vilket sög upp kraften i steget och förvandlades till tunga lerpölar vid regn. Idag springer man istället på avancerade syntetbanor av gummi som fungerar som en hård studsmatta och skickar tillbaka rörelseenergin direkt i varje steg. Bara detta moderna underlag kapar ungefär en till två sekunder per varv, vilket gör 12 till 25 sekunders skillnad under ett helt 5000-meterslopp.Skillnaden i fotbeklädnad är minst lika dramatisk. Dåtidens löpare använde stela, tunga spikskor i läder med spikar fastskruvade direkt i en hård lädersula helt utan dämpning. Om löparen svettades eller om banan var blöt sög lädret dessutom åt sig fukt och blev ännu tyngre. Dagens "superspikar" är extremt lätta och kombinerar ett super-skum med en inbäddad kolfiberplatta. Skummet dämpar och fjädrar tillbaka, medan kolfiberplattan stabiliserar foten och slungar löparen framåt. Denna skoteknologi förbättrar löpekonomin så mycket att den sparar ytterligare 20 till 30 sekunder på distansen. Om en modern topplöpare skulle tvingas springa i 1940-talets tunga läderskor på en mjuk stybbyta skulle sluttiden alltså bli närmare en hel minut långsammare.
Citera
2026-09-22, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Nja, enligt Google AI så är det en skillnad på ca 40-60 sek på 5000m om man tar hänsyn till skor och underlag (sen kan Google AI har fel så klart men det kan du också ha så det jämnar ut sig ) Det är alltså tveksamt att Hägg skulle springa under 13 min på 5000m, inte i närheten av Almgrens Europarekord :

Almgren sprang ju sin tid med så kallade ljusslingor också, dvs ljus som gör det betydligt enklare att hålla rätt tempo, och det är också en fördel. AI är för övrigt inte alls trovärdig som källa. Jag frågade AI om Gunder Hägg använde harar i sina lopp och den svarade "nej", vilket är fel. Redan Paavo Nurmi på 1920-talet använde sig av harar och GH gjorde det utan minsta tvekan. Så den kalkylen som AI gav dig är, utifrån dess begränsade expertis, ngt du får ta med en nypa salt.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-09-22 kl. 20:33.
Citera
2026-09-22, 20:34
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Almgren sprang ju sin tid med så kallade ljusslingor också, dvs ljus som gör det betydligt enklare att hålla rätt tempo, och det är också en fördel. AI är för övrigt inte alls trovärdig som källa. Jag frågade AI om Gunder Hägg använde harar i sina lopp och den svarade "nej", vilket är fel. Redan Paavo Nurmi på 1920-talet använde sig av harar och GH gjorde det utan minsta tvekan. Så den kalkylen som AI gav dig är, utifrån dess begränsade expertis, ngt du får ta med en nypa salt.
Som sagt, om du inte har en bättre källa som säger någon annan tid än 40-60 sekunder så kommer jag hålla mig till Google AI.
Citera
2026-09-22, 20:35
Medlem
Citat:
Som sagt, om du inte har en bättre källa som säger någon annan tid än 40-60 sekunder så kommer jag hålla mig till Google AI.

AI är verkligen inget absolut facit utan ngn som kommer med killgissningar precis som alla andra. Att den inte ens visste att GH sprang med harar undergräver också dess trovärdighet, imo. Sedan var Häggs tid på 1500m och milen mer konkurrenskraftig i ett modernt sammanhang än tiden på 5000m.
Citera
2026-09-22, 20:37
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
AI är ingen källa utan ngn som kommer med killgissningar precis som alla andra. Att den inte ens visste att GH sprang med harar undergräver dess trovärdighet, imo.
Nej inte killgissningar i alla fall. Rena faktafrågor kan den ofta ha rätt i. Som sagt, du får gärna gräva fram en annan källa, eller har du inte en källa själv och sen hävdar att Google AI har fel...?
Citera
2026-09-22, 20:40
Medlem
Citat:
Nej inte killgissningar i alla fall. Rena faktafrågor kan den ofta ha rätt i. Som sagt, du får gärna gräva fram en annan källa, eller har du inte en källa själv och sen hävdar att Google AI har fel...?

Jag anser ju mig själv vara kapabel till att göra en egen bedömning, då jag själv sprungit på såväl kolstybb - på träning för ca 15-20 år sedan - som moderna tartarbanor så ruvar jag på en empirisk expertis som AI saknar. Som sagt, AI tog inte ngn hänsyn till fördelen med att använda sig av ljusslingor - så kallade elektroniska ljusharar - i sin kalkyl tidigare, vilket gör att kalkylen per definition blir försiktig och underoptimistisk kontra verkligheten.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/86PR61/julin-det-har-ar-en-fullstandig-revolution
Senast redigerad av kretinsky7 2026-09-22 kl. 20:43.
Citera
2026-09-22, 20:43
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Jag anser ju mig själv vara kapabel till att göra en egen bedömning, då jag själv sprungit på såväl kolstybb - på träning för ca 15-20 år sedan - som moderna tartarbanor så ruvar jag på en empirisk expertis som AI saknar. Som sagt, AI tog inte ngn hänsyn till fördelen med att använda sig av ljusslingor i sin kalkyl tidigare, vilket gör att kalkylen per definition blir försiktig och underoptimistisk kontra verkligheten.
Här är de vetenskapliga källor som Google använde när den gav mig svaret, om du påstår något annat så ligger bevisbördan på dig, att använda dig själv som exempel är så klart inte trovärdigt.

https://www.umass.edu/news/article/new-umass-study-shows-super-spikes-can-increase-track-running-speed-2

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10965763/
Citera
2026-09-22, 20:44
Medlem
Citat:
Här är de vetenskapliga källor som Google använde när den gav mig svaret, om du påstår något annat så ligger bevisbördan på dig, att använda dig själv som exempel är så klart inte trovärdigt.

https://www.umass.edu/news/article/new-umass-study-shows-super-spikes-can-increase-track-running-speed-2

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10965763/

Som sagt, AI tog inte ngn hänsyn till fördelen med att använda sig av ljusslingor - så kallade elektroniska ljusharar - i sin kalkyl tidigare, vilket gör att kalkylen per definition blir försiktig och underoptimistisk kontra verkligheten. Om du vill få en mer rimlig kalkyl får du be AI göra en ny där den beaktar effekterna av elektroniska ljusharar som används i moderna galalopp.
Citera
2026-09-22, 20:48
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Som sagt, AI tog inte ngn hänsyn till fördelen med att använda sig av ljusslingor - så kallade elektroniska ljusharar - i sin kalkyl tidigare, vilket gör att kalkylen per definition blir försiktig och underoptimistisk kontra verkligheten. Om du vill få en mer rimlig kalkyl får du be AI göra en ny där den beaktar effekterna av elektroniska ljusharar som används i moderna galalopp.
haha ok, du kan börja med att presentera en källa för dina påståenden istället. Jag har lagt fram vetenskapliga källor, det är du som sitter och killgissar och romantiserar över forna idrottare.
Citera
2026-09-22, 20:49
Medlem
Citat:
haha ok, du kan börja med att presentera en källa för dina påståenden istället. Jag har lagt fram vetenskapliga källor, det är du som sitter och killgissar och romantiserar över forna idrottare.

Sedan har samma LED-ljus använts i flera tävlingar - som gett fem nya världsrekord.

Men hur stor är egentligen effekten?

– Men när jag gått in och tittat är det en fullständig revolution, säger A Lennart Julin.

– Det har förändrat förutsättningar helt jämfört med de gamla världsrekordloppen.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/86PR61/julin-det-har-ar-en-fullstandig-revolution
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in