Idag, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestvetaren
Du verkar ha svårt att förstå med läsförståelsen. Jag har aldrig sagt att alla kvinnor kan springa under 11.20 med rätt träning. Det jag reagerar mot är att så många inte tror att det går att förbättra snabbheten med rätt träning mer än marginellt utan att nästan allt hänger på talangen inom sprint. Det gör det inte det krävs både mycket och rätt träning och sedan hänger det på talangen/generna vem det är som blir bäst. Precis som i alla andra grenar/sporter.

Att det inte går att förbättra sig mer än marginellt med träning inom sprint utan att nästan allt hänger på talangen är en myt som jag ville slå hål på.

Är nog du som har problem med läsförståelsen. Finns ju ingen som har sagt att det inte går att förbättra sig med träning, men däremot att det är talangen som styr hur framgångsrik du blir. Mer eller mindre alla människor förstår nog att det går att förbättra sig en hel del inom sprint med träning, och såvitt jag vet så finns det ingen här på forumet - eller någon annanstans heller för den delen - som ifrågasatt det. Uttalandet från den där sprintern om att "en bra sprinter bygger till 99% på talang och 1% på träning" handlar inte om att man blir 1% bättre av träning utan om att det är talangen som gör hela skillnaden, dvs om du har 100 sprinters som tävlar mot varandra och alla blir 30% bättre av träning, då kommer hackordningen helt regleras av talang även om träningen gjort samtliga mkt bättre.
Senast redigerad av kretinsky7 Idag kl. 17:47.
Citera
Idag, 18:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestvetaren
Du verkar ha svårt att förstå med läsförståelsen. Jag har aldrig sagt att alla kvinnor kan springa under 11.20 med rätt träning. Det jag reagerar mot är att så många inte tror att det går att förbättra snabbheten med rätt träning mer än marginellt utan att nästan allt hänger på talangen inom sprint. Det gör det inte det krävs både mycket och rätt träning och sedan hänger det på talangen/generna vem det är som blir bäst. Precis som i alla andra grenar/sporter.

Att det inte går att förbättra sig mer än marginellt med träning inom sprint utan att nästan allt hänger på talangen är en myt som jag ville slå hål på.

Bianca Salming håller inte med dig.

Om man däremot har talang för sprint så kan man naturligtvis förbättra sig en hel del med rätt träning, inkl styrketräning.
Citera
Idag, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Är nog du som har problem med läsförståelsen. Finns ju ingen som har sagt att det inte går att förbättra sig med träning, men däremot att det är talangen som styr hur framgångsrik du blir. Mer eller mindre alla människor förstår nog att det går att förbättra sig en hel del inom sprint med träning, och såvitt jag vet så finns det ingen här på forumet - eller någon annanstans heller för den delen - som ifrågasatt det. Uttalandet från den där sprintern om att "en bra sprinter bygger till 99% på talang och 1% på träning" handlar inte om att man blir 1% bättre av träning utan om att det är talangen som gör hela skillnaden, dvs om du har 100 sprinters som tävlar mot varandra och alla blir 30% bättre av träning, då kommer hackordningen helt regleras av talang även om träningen gjort samtliga mkt bättre.
Det resonemanget gäller alla grenar/sporter.
Citera
Idag, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Bianca Salming håller inte med dig.

Om man däremot har talang för sprint så kan man naturligtvis förbättra sig en hel del med rätt träning, inkl styrketräning.
Bianca hade mycket liten talang för sprint och förbättrade sig säkert mycket tack vare träning, men hennes brist på talang inom sprint gjorde att hon inte blev bättre än hon blev. Talangen/generna sätter alltid gränserna oavsett gren/sport. Sprint är inget undantag.

Kan tillägga att någon här jämförde da Silva med Bianca pga bristande naturlig snabbhet och verkade tro att han därför skulle få svårt att hävda sig inom mångkampen, men han kan mycket väl förbättra sig runt halvsekunden på 100 m, inom 3-4 år, vilket i så fall kommer göra att han kommer bli klart konkurrenskraftig på internationell nivå.
Senast redigerad av Bestvetaren Idag kl. 18:53.
Citera
Idag, 20:14
Medlem
Efter helgens Nordiska juniorlandskamp i Finland är nu fem nya namn klara för U20-VM i Eugene om knappt en månad.

De nya namnen i truppen är:

Love Nilsson, UF Contact (1500 meter)
Sebastian Lörstad, IFK Lidingö (3000 meter, sedan tidigare uttagen på 5000 meter)
Filippa Engström, Västerås FK (100 & 200 meter)
Olivia Pihl, Hässelby SK (100 meter häck)
Fanny Szalkai (3000 meter hinder)
Johanna Sundén, Västerås FK (tresteg)

Totalt innehåller den svenska truppen 18 aktiva. Carmen Cernjul från Spårvägen och Evelina Olsson från IFK Sunne är båda uttagna men det är ännu inte bestämt i vilken eller vilka grenar de kommer tävla. Därför står de inte med på uttagningssidan.

https://www.friidrott.se/tavling-landslag/nyhetsarkiv-tavling-landslag/ytterligare-fem-klara-for-u20-vm-valdigt-roligt/
Citera
Idag, 21:17
Medlem
Stämmer det att herrarnas stavhopp inte skulle vara med I monaco fram tills dess att Mondo slog näven i bordet? Nu plötsligt ska herrarna också få hoppa stav.
Citera
Idag, 22:24
Medlem
Maria Freij sprang för ett par dagar sedan 800m i Barcelona på 2:02.14, en förbättring av sitt PB med åtta tiondelar. Hon går också in som etta i Sverige med den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in