Igår, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestvetaren
Du verkar ha svårt att förstå med läsförståelsen. Jag har aldrig sagt att alla kvinnor kan springa under 11.20 med rätt träning. Det jag reagerar mot är att så många inte tror att det går att förbättra snabbheten med rätt träning mer än marginellt utan att nästan allt hänger på talangen inom sprint. Det gör det inte det krävs både mycket och rätt träning och sedan hänger det på talangen/generna vem det är som blir bäst. Precis som i alla andra grenar/sporter.

Att det inte går att förbättra sig mer än marginellt med träning inom sprint utan att nästan allt hänger på talangen är en myt som jag ville slå hål på.

Är nog du som har problem med läsförståelsen. Finns ju ingen som har sagt att det inte går att förbättra sig med träning, men däremot att det är talangen som styr hur framgångsrik du blir. Mer eller mindre alla människor förstår nog att det går att förbättra sig en hel del inom sprint med träning, och såvitt jag vet så finns det ingen här på forumet - eller någon annanstans heller för den delen - som ifrågasatt det. Uttalandet från den där sprintern om att "en bra sprinter bygger till 99% på talang och 1% på träning" handlar inte om att man blir 1% bättre av träning utan om att det är talangen som gör hela skillnaden, dvs om du har 100 sprinters som tävlar mot varandra och alla blir 30% bättre av träning, då kommer hackordningen helt regleras av talang även om träningen gjort samtliga mkt bättre.
Senast redigerad av kretinsky7 Igår kl. 17:47.
Citera
Igår, 18:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Du verkar ha svårt att förstå med läsförståelsen. Jag har aldrig sagt att alla kvinnor kan springa under 11.20 med rätt träning. Det jag reagerar mot är att så många inte tror att det går att förbättra snabbheten med rätt träning mer än marginellt utan att nästan allt hänger på talangen inom sprint. Det gör det inte det krävs både mycket och rätt träning och sedan hänger det på talangen/generna vem det är som blir bäst. Precis som i alla andra grenar/sporter.

Att det inte går att förbättra sig mer än marginellt med träning inom sprint utan att nästan allt hänger på talangen är en myt som jag ville slå hål på.

Bianca Salming håller inte med dig.

Om man däremot har talang för sprint så kan man naturligtvis förbättra sig en hel del med rätt träning, inkl styrketräning.
Citera
Igår, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Är nog du som har problem med läsförståelsen. Finns ju ingen som har sagt att det inte går att förbättra sig med träning, men däremot att det är talangen som styr hur framgångsrik du blir. Mer eller mindre alla människor förstår nog att det går att förbättra sig en hel del inom sprint med träning, och såvitt jag vet så finns det ingen här på forumet - eller någon annanstans heller för den delen - som ifrågasatt det. Uttalandet från den där sprintern om att "en bra sprinter bygger till 99% på talang och 1% på träning" handlar inte om att man blir 1% bättre av träning utan om att det är talangen som gör hela skillnaden, dvs om du har 100 sprinters som tävlar mot varandra och alla blir 30% bättre av träning, då kommer hackordningen helt regleras av talang även om träningen gjort samtliga mkt bättre.
Det resonemanget gäller alla grenar/sporter.
Citera
Igår, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Bianca Salming håller inte med dig.

Om man däremot har talang för sprint så kan man naturligtvis förbättra sig en hel del med rätt träning, inkl styrketräning.
Bianca hade mycket liten talang för sprint och förbättrade sig säkert mycket tack vare träning, men hennes brist på talang inom sprint gjorde att hon inte blev bättre än hon blev. Talangen/generna sätter alltid gränserna oavsett gren/sport. Sprint är inget undantag.

Kan tillägga att någon här jämförde da Silva med Bianca pga bristande naturlig snabbhet och verkade tro att han därför skulle få svårt att hävda sig inom mångkampen, men han kan mycket väl förbättra sig runt halvsekunden på 100 m, inom 3-4 år, vilket i så fall kommer göra att han kommer bli klart konkurrenskraftig på internationell nivå.
Senast redigerad av Bestvetaren Igår kl. 18:53.
Citera
Igår, 20:14
Medlem
Efter helgens Nordiska juniorlandskamp i Finland är nu fem nya namn klara för U20-VM i Eugene om knappt en månad.

De nya namnen i truppen är:

Love Nilsson, UF Contact (1500 meter)
Sebastian Lörstad, IFK Lidingö (3000 meter, sedan tidigare uttagen på 5000 meter)
Filippa Engström, Västerås FK (100 & 200 meter)
Olivia Pihl, Hässelby SK (100 meter häck)
Fanny Szalkai (3000 meter hinder)
Johanna Sundén, Västerås FK (tresteg)

Totalt innehåller den svenska truppen 18 aktiva. Carmen Cernjul från Spårvägen och Evelina Olsson från IFK Sunne är båda uttagna men det är ännu inte bestämt i vilken eller vilka grenar de kommer tävla. Därför står de inte med på uttagningssidan.

https://www.friidrott.se/tavling-landslag/nyhetsarkiv-tavling-landslag/ytterligare-fem-klara-for-u20-vm-valdigt-roligt/
Citera
Igår, 21:17
Medlem
Stämmer det att herrarnas stavhopp inte skulle vara med I monaco fram tills dess att Mondo slog näven i bordet? Nu plötsligt ska herrarna också få hoppa stav.
Citera
Igår, 22:24
Medlem
Maria Freij sprang för ett par dagar sedan 800m i Barcelona på 2:02.14, en förbättring av sitt PB med åtta tiondelar. Hon går också in som etta i Sverige med den tiden.
Citera
Idag, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av treanssparvagn
Har tiitat igenom rankingen inför EM och vilka svenskar som ligger bra till för EM--truppen. Totalt är 27 damer och 25 herrar inkvalade just nu.

Kajsa har förhandsnominerat en del aktiva, men alla är inte inkvalade och några ligger på gränsen i nuläget. Uttagna som behöver förbättra eller försöka förvara sin ranking: Mia Barnett 1500 plac 28/platser 30, Emilia Lillemo 3000h 27/30, Tilda Bjerager 400h 41/36, Kajsa Roth stav 33/30, Katarina Gråman tresteg 46/30, Lovisa Karlsson sjukamp 25/24, Erika Wärff sjukamp 30/24, Leo Zikovic kula 29/30, Jesper Ahlin diskus 30/30. Sedan finns några som inte tävlat än i år, men några av de frågetecknen kanske rätas ut ikväll.
Oliver Sandberg 31/30
Citera
Idag, 08:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Bianca hade mycket liten talang för sprint och förbättrade sig säkert mycket tack vare träning, men hennes brist på talang inom sprint gjorde att hon inte blev bättre än hon blev. Talangen/generna sätter alltid gränserna oavsett gren/sport. Sprint är inget undantag.

Kan tillägga att någon här jämförde da Silva med Bianca pga bristande naturlig snabbhet och verkade tro att han därför skulle få svårt att hävda sig inom mångkampen, men han kan mycket väl förbättra sig runt halvsekunden på 100 m, inom 3-4 år, vilket i så fall kommer göra att han kommer bli klart konkurrenskraftig på internationell nivå.

När exakt förbättrade sig Salming? Hon har inte gjort under 26 sekunder på 200m eller under 14.30 på 100m häck någon gång i sin karriär. Hon har hela tiden legat på 26-sekunders-nivån och på 14.30-15.x-nivån. Min poäng är att trots att hon tränat mycket och säkert kört en hel del styrketräning så har hon inte blivit snabbare i sprint vilket motsäger det du försöker hävda.

Och bara för att någon jämför Salming med Belo da Silva så betyder inte det att det är en bra jämförelse så jag vet inte om man kan dra några slutsatser av det.
Citera
Idag, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
De tidigare jättelöften vi haft senaste åren har det ju inte gått så bra för. Liam är egentligen rätt lik Bianca i och med att han är som sämst i grenar som bygger på snabbhet, längd, 100 och häck. Men visst, han verkar satsa hårt på att förbättra snabbheten, så jag vill inte döma ut honom. Och det är ju också viktigt att gilla det man gör för att motivationen skall bestå.

Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Juniormångkampare har alltid svaga grenar. Omöjligt att så tidigt vara allround. Mycket förenklat kan man dela in dem i två grupper. De som har naturlig snabbhet men är sämre i kastgrenarna. Och de som saknar snabbheten men kompenserar det med styrka i kastgrenar och eventuellt något annat som varken i första hand kräver styrka eller snabbhet, exempelvis höjd. Detta är förstås mycket schematiskt, men inte helt fel ändå. Och då tror jag att det i senioråldern är lättare att träna upp styrkan och bli en hygglig kastare, än snabbheten. Snabbhet beror till större delen på talang och är en medfödd egenskap som är svårare att påverka än styrka. Framför under senioråldern förstås. Men samtidigt har ju Da Silva gått fram kraftigt på 100 meter i år, från 11.56 i -0,7 till 11,17 i +1,7, vilket bör förbättra honom även i längd och häck när tekniken stämmer, så jag är lite kluven. Mest rädd är jag för skador. Erfarenheten skrämmer. Thelander, Duvert, Göransson, Kapell (eventuellt, men möjligen hade han redan skiftat till längd bör han blev skadad).

Citat:

Citat:
När exakt förbättrade sig Salming? Hon har inte gjort under 26 sekunder på 200m eller under 14.30 på 100m häck någon gång i sin karriär. Hon har hela tiden legat på 26-sekunders-nivån och på 14.30-15.x-nivån. Min poäng är att trots att hon tränat mycket och säkert kört en hel del styrketräning så har hon inte blivit snabbare i sprint vilket motsäger det du försöker hävda.

Och bara för att någon jämför Salming med Belo da Silva så betyder inte det att det är en bra jämförelse så jag vet inte om man kan dra några slutsatser av det.
Det var jag som jämförde Da Silva med Bianca. Berätta gärna till vilka delar det är en orättfärdig fämförelse. Jag står fortfarande kvar vid varje ord.
Citera
Idag, 08:40
Medlem
Citat:

Mångkamp är ingen optimal miljö för utveckling av sprint. Mycket annan träning som stör.

Det är ganska få mångkampare som är riktigt snabba
Citera
Idag, 08:43
Medlem
Alkibiadess avatar
CM Jump i Mölndal imorgon som är en renodlad elittävling i hopp. Axel Rogö är anmäld i herrarnas stavtävling, tillsammans med William Asker, Viktor Rahm, Viggo Bergström m fl. Liam Belo da Silva och David Berglund i längd. Ella Alvelin Malm och Malte Svensson i tresteg. Kajsa Roth, Sandra Alvero, Sara Winberg, Beate Pott, Ida Ryttberg och Hjördis Selldén Torle i stav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in