2025-01-08, 15:51
Medlem
"Spel som har förmågan att äta upp vår fritid råder det ingen brist på och Will Shen, som bland annat jobbat på Starfield, påstår att spelbranschen närmar sig en vändpunkt."

"Det var i Youtube-podden Kiwi Talkz som Shen nämnde att även Bethesda-spel som Skyrim och Starfield kan bidra till att spelare börjat tröttna. Han menar att många spelare nu för tiden är motvilliga att ta sig till stora och långa spel då de redan har såna spel de ägnar sig åt."

1. Har han rätt, är DET dem allmänna åsikten att spelare inte vill ha stora spel som är långa och omfattande utan istället vill ha t.ex. serieutgivna småspel som kommer oftare men i mindre format?

2. Är detta en medveten taktik att försöka täcka sina egna misstag med FO4, FO76 och Starfield?

3. Hur ser era spelbibliotek ut? Är det bara småspel, eller har ni stora omfattande AAA-titlar?

https://www.msn.com/sv-se/noje/spel/...57dff2da&ei=12
Citera
2025-01-08, 16:16
Medlem
supremanics avatar
Långa maffiga spel är det nog just väldigt många vill ha, mig inkluderat. Det uttalandet låter mest som en ursäkt för att de ska kunna pumpa ut små skitspel för att generera maximal vinst.
Starfield var det nog få som tröttnade på för att det var för stort...
Citera
2025-01-08, 16:21
Medlem
Han har dock en poäng. Jag älskar spel som Skyrim, Fallout 4, Witcher 3 osv. Och bortsett Witcher3 så har jag inte klarat ut nåt av dom stora mastodontspelen. Och mycket beror ju på att jag hellre lallar runt och upptäcker omvärlden snarare än följer huvudstoryn. Men ändå kan jag fortfarande hitta grejer i spelen jag inte hittat förr.

Och vad han då försöker säga är att ju fler sådana spel som görs desto svårare blir dom att sälja efterssom folk håller sig kvar vid dom gamla spelen.
Citera
2025-01-08, 17:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Han har dock en poäng. Jag älskar spel som Skyrim, Fallout 4, Witcher 3 osv. Och bortsett Witcher3 så har jag inte klarat ut nåt av dom stora mastodontspelen. Och mycket beror ju på att jag hellre lallar runt och upptäcker omvärlden snarare än följer huvudstoryn. Men ändå kan jag fortfarande hitta grejer i spelen jag inte hittat förr.

Och vad han då försöker säga är att ju fler sådana spel som görs desto svårare blir dom att sälja efterssom folk håller sig kvar vid dom gamla spelen.

Vi är nog jävligt lika du och jag, brukar vara lätt att falla iväg på omvägar i alla dessa megaspel och sen sitter man där efter 50 timmar med 10% avklarat😀
Jag gillar spel som The Witcher, GTA, RDR men älskar också spel som Valheim där man egentligen bara kan strosa runt, mörda lite monster och bygga sitt hem och sina vapen och verktyg.
Halva grejen med spel är just det att kunna traska runt och uppräcka världen.
Citera
2025-01-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi är nog jävligt lika du och jag, brukar vara lätt att falla iväg på omvägar i alla dessa megaspel och sen sitter man där efter 50 timmar med 10% avklarat😀
Jag gillar spel som The Witcher, GTA, RDR men älskar också spel som Valheim där man egentligen bara kan strosa runt, mörda lite monster och bygga sitt hem och sina vapen och verktyg.
Halva grejen med spel är just det att kunna traska runt och uppräcka världen.

Håller med. Hur många nya världar har man inte startat i Valheim? För jag älskar det här med att bygga också. Enda jag saknar med Valheim är faktiskt lite mer NPC.s som bosätter sig i ens by. Men som också kan hjälpa till med odlingar, sköta djur, försvara byn osv. lite som settlements i Fallout 4. Men det kommer väl?

Men jo. RDR2 har jag heller inte klarat huvudstoryn än, men har upptäckt större delen av den världen.
Citera
2025-01-08, 17:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Håller med. Hur många nya världar har man inte startat i Valheim? För jag älskar det här med att bygga också. Enda jag saknar med Valheim är faktiskt lite mer NPC.s som bosätter sig i ens by. Men som också kan hjälpa till med odlingar, sköta djur, försvara byn osv. lite som settlements i Fallout 4. Men det kommer väl?

Men jo. RDR2 har jag heller inte klarat huvudstoryn än, men har upptäckt större delen av den världen.

Håller med, hade gärna fått vara lite mer monster och även större variation på vad de släpper så man faktiskt kan hitta något matnyttigt från fina monster.
Är du gammal gubbe som jag så kanske vi ska testa att bygga tillsammans? 50+ här ska tilläggas.
Citera
2025-01-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, hade gärna fått vara lite mer monster och även större variation på vad de släpper så man faktiskt kan hitta något matnyttigt från fina monster.
Är du gammal gubbe som jag så kanske vi ska testa att bygga tillsammans? 50+ här ska tilläggas.

Jo, men kom ihåg att det fortfarande är Early access så det lär komma mer grejer.

Hade varit kul, men jag håller rätt hårt på min integritet här på flashback. Är dock rätt nära i ålder. Men jag tackar för erbjudandet iaf.
Citera
2025-01-08, 17:51
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Goa tider när man satte sig ner med ett Goldeneye eller Donkey Kong och kunde plöja igenom hög kvalitet av underhållning och tom. spela om banonrna för att de var så kul.
Är inte så mycket för de enorma spelen.
Citera
2025-01-08, 19:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jo, men kom ihåg att det fortfarande är Early access så det lär komma mer grejer.

Hade varit kul, men jag håller rätt hårt på min integritet här på flashback. Är dock rätt nära i ålder. Men jag tackar för erbjudandet iaf.

Jo, fast det har varit early access rätt länge får man ändå säga och absolut kommer det mera hela tiden men skulle vara kul om det kom mer nytt på lägre nivåer också.
Du får säga till om du har lust att släppa på dina regler😀
Citera
2025-01-08, 20:08
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Spel som har förmågan att äta upp vår fritid råder det ingen brist på och Will Shen, som bland annat jobbat på Starfield, påstår att spelbranschen närmar sig en vändpunkt."

"Det var i Youtube-podden Kiwi Talkz som Shen nämnde att även Bethesda-spel som Skyrim och Starfield kan bidra till att spelare börjat tröttna. Han menar att många spelare nu för tiden är motvilliga att ta sig till stora och långa spel då de redan har såna spel de ägnar sig åt."

1. Har han rätt, är DET dem allmänna åsikten att spelare inte vill ha stora spel som är långa och omfattande utan istället vill ha t.ex. serieutgivna småspel som kommer oftare men i mindre format?

2. Är detta en medveten taktik att försöka täcka sina egna misstag med FO4, FO76 och Starfield?

3. Hur ser era spelbibliotek ut? Är det bara småspel, eller har ni stora omfattande AAA-titlar?

https://www.msn.com/sv-se/noje/spel/...57dff2da&ei=12

För mig är det tvärtom. Jag föredrar stora och långa spel, det är de enda spel som ger mig något. Helst spel där man göra mycket i. Detaljer är viktigt också, som att man kan tillverka grejer, som bättre vapen, kläder, ha eget hem och fixa saker till det.

Seriespelen tråkade ut mig, även om det finns flera spelserier som varit bra. Spel som Skyrim blir också långlivade eftersom det finns möjligheten att skapa mods.

Personligen älskar jag spel som GTA, Red Dead Redemption, The Long Dark och flertalet rpg's där världen är stor och man efter ett tag bara kan fokusera på att leva i världen. Jag förstår inte vad han menar med att man inte kan släppa flera såna spel bara för att spelare redan sitter med ett liknande spel. Man tröttnar ju ändå efter ett par år och letar nya, liknande titlar att spela.

Open World-spel kommer nog snarare att bli framtiden. Jag är helt övertygad om att framtiden kommer vara att utvecklare skapar ett välgjort grundspel som sedan spelarna själva driver framåt. Att leva och utvecklas i ett spel är det som får mitt intresse, inte tanken på att storyn snart tar slut.
Citera
2025-01-08, 22:05
Medlem
Ferhs avatar
Är ett spel tillräckligt bra så är det inget problem att lägga 500 timmar på det, som till exempel Elden Ring. De flesta såna där spel, som till exempel Starfield, är däremot så dåliga att ingen vill spela dem.

Så vad de säger är egentligen typ: "Vi är inkompetenta och klarar inte av att skapa spel som folk gillar, och de är för dyra och tar för lång tid att skapa så vi går med förlust på dem, så istället för att försöka skapa bättre spel så tänker vi fokusera på att skapa småspel i framtiden så att vi kan tjäna mer pengar."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in