2025-01-08, 00:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinhale
Jag undrar vad som ligger bakom att random flashback-användare (som inte verkar vara mods) ska dra ut och proklamera "den här tråden kan låsas".

Vad är det personliga gagnet?
Är det att man står och viftar med fingret i vinden och vill vara inflytelserik? Vill man städa upp på forumet, varför? Jag köper att man har lite tålamod. Men är detta den vanliga

Gemene man som läser kan bara sluta läsa om man märker det inte blir något av substans längre? Läser man många trådar dagligen, kanske det finns någon förklaring. Personligen kunde jag inte bry mig mindre. Därför jag frågar.

Gör man det för att man har IT-städmani? 20 sidor till liksom. Nämen jahaja.... Vill man värna om legendariska trådar? Tycker man något saggar mer än det borde? Man går väl in på sista sidan och märker stt det inte hittats något nytt senaste året etc och släpper fokus på't. Jag efterfrågar syftet. Vad har man i tankarna? Kan ju vara personliga motiv givetvis men jag blir lite nyfiken.

...och ännu värre när de skriver: "så, nu har jag berättat för er hur det EGENTLIGEN ligger till, finns inget mer att tillägga, tråden kan låsas".
Citera
2025-01-08, 00:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fast jag tror jag har stött på att folk använt uttrycket som att "tråden är besvarad". Lite som när någon gör en mic drop. Man anser att man svarat så överlägset att ingen kan svara bättre. Typ. Det borde ju vara godkänt som retoriskt grepp.

Ja så är det väl också oftast och kan vara en förklaring av flera.

Det är när någon som inte deltagit i diskussionen hoppar in och skriver t ex. case closed, lås tråden som man undrar varför?
Citera
2025-01-08, 00:19
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Jag tror han menar när en vanlig användare skricer det

Exakt. Kan komma närsomhelst, av vem som helst, inte specifikt TS.
Citera
2025-01-08, 00:21
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror att ts undrar varför explicit random flashback-användare postar att en tråd kan låsas istället för att bara tycka det i sitt stilla sinne och surfa vidare.

Exakt!
Citera
2025-01-08, 00:26
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och ännu värre när de skriver: "så, nu har jag berättat för er hur det EGENTLIGEN ligger till, finns inget mer att tillägga, tråden kan låsas".

Haha. Som den gröne grismannen i The Mandalorian som avslutar allt kommunicerat med "...I have spoken!"
Citera
2025-01-08, 01:34
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Inga trådar behövs låsas, tro mig - det är bara en villfarelse från osäkra och orutinerade moderatorer, i sanning finns det inget bättre än när en exempelvis 10 år gammal tråd väcks på nytt igen, det finns mängder att lära sig av hur det resonerades på dem tiden.

Ett riktigt intressant ämne blir aldrig utdaterat även fast det kan gå ett par år mellan inläggen men det hade varit väldigt enkelt att lägga till en filterfunktion för dem som bara vill läsa det mest aktuella.

Ja där sa du något. Vissa får klåda när folk bumpar gamla trådar. Kanske något en frekvent användare ruttnar på, om man sett det tillräckligt många gånger? Dock inget jag reflekterat särskilt mycket kring.

Intressant med tidstypiska trådar. Kan ju vara underhållande iofs, men dom är väl troligen svårare att hitta numera.
Citera
2025-01-08, 06:31
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja det är riktigt jävla genomskinligt.
Citera
2025-01-08, 07:48
Moderator
vhes avatar
Citat:
Haha. Som den gröne grismannen i The Mandalorian som avslutar allt kommunicerat med "...I have spoken!"

Kuiil är en Ugnaught. De har ljusbrun hy, inte grön. Du blandar nog ihop honom med Gammoreans, som också har ett grisaktigt utseende.

Hur som helst så håller jag med om att trådar extremt sällan behöver låsas. Ett ämne är väldigt sällan färdigdiskuterat. Ett av få tillfällen där jag tycker låsning är motiverad som jag kan komma på på rak arm är trådar som:

1) Är startade i fel forum
2) Trådstarten på något sätt inte riktigt duger i forumet den borde ha startats i (eller duger alls)
3) Ändå har ett par svar med såpass hög kvalitet att det är synd att papperskorga den

Då kan jag tänka mig att låsa tråden och uppmana trådstartaren att återposta tråden i en lämpligare forumdel, med justerad trådstart. Inte perfekt, men bättre än att diskussionen förs vidare på fel ställe, eller de redan skrivna svaren går förlorade.

Jag upplever att Flashback har lite annan kultur m.a.p. trådlåsningar jämfört med en hel del andra forum. Jag misstänker att många som tycker att "tråden kan låsas" är vana vid andra forum, där moderatorer betydligt mer nitiskt låser trådar de anser vara "färdiga". Flashback har ju sina rötter mer i usenet/mailinglistekulturen, där funktionen trådlåsning över huvud taget inte fanns. Hela syftet med forumet är ju dessutom att ge utrymme till diskussion, snarare än att vara någon form av support- eller Q&A-verktyg. I sådana forum känns trådlåsningar betydligt rimligare, och är det sådana man är van vid kanske det ligger närmare tillhands att föreslå att en tråd låses.

Hur som helst ser jag (som moderator) kommentaren som off topic. Om det är det enda ett inlägg bidrar med så ryker inlägget. Med varning, om det upprepas.
Citera
2025-01-08, 07:50
Medlem
Studsbolls avatar
Det är knappast en fråga om TS eller någon annan fått några frågor besvarade utan endast att någon vill ha sista ordet i diskussionen eller inte vill att det diskuteras alls. Ett uppenbart regelbrott och dessutom ett svineri på ett diskussionsforum.
Citera
2025-01-08, 09:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Eller som Forrest Gump sa: "And that´s all I have to say about that".
Citera
2025-01-08, 12:45
Medlem
Trakessons avatar
Det motsvarar väl ett ”mick-drop”. Postaren tycker väl att inget mer finns att tillägga.

Så, nu kan tråden låsas. 😂
Citera
2025-01-09, 22:43
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Kuiil är en Ugnaught. De har ljusbrun hy, inte grön. Du blandar nog ihop honom med Gammoreans, som också har ett grisaktigt utseende.

Hur som helst så håller jag med om att trådar extremt sällan behöver låsas. Ett ämne är väldigt sällan färdigdiskuterat. Ett av få tillfällen där jag tycker låsning är motiverad som jag kan komma på på rak arm är trådar som:

1) Är startade i fel forum
2) Trådstarten på något sätt inte riktigt duger i forumet den borde ha startats i (eller duger alls)
3) Ändå har ett par svar med såpass hög kvalitet att det är synd att papperskorga den

Då kan jag tänka mig att låsa tråden och uppmana trådstartaren att återposta tråden i en lämpligare forumdel, med justerad trådstart. Inte perfekt, men bättre än att diskussionen förs vidare på fel ställe, eller de redan skrivna svaren går förlorade.

Jag upplever att Flashback har lite annan kultur m.a.p. trådlåsningar jämfört med en hel del andra forum. Jag misstänker att många som tycker att "tråden kan låsas" är vana vid andra forum, där moderatorer betydligt mer nitiskt låser trådar de anser vara "färdiga". Flashback har ju sina rötter mer i usenet/mailinglistekulturen, där funktionen trådlåsning över huvud taget inte fanns. Hela syftet med forumet är ju dessutom att ge utrymme till diskussion, snarare än att vara någon form av support- eller Q&A-verktyg. I sådana forum känns trådlåsningar betydligt rimligare, och är det sådana man är van vid kanske det ligger närmare tillhands att föreslå att en tråd låses.

Hur som helst ser jag (som moderator) kommentaren som off topic. Om det är det enda ett inlägg bidrar med så ryker inlägget. Med varning, om det upprepas.

Denna OT: Du har rätt. Precis han jag menade. mer grå än grön. Iallafall det citatet som jag syftade på här.

Tycker jag ser det relativt ofta, detta Tråd Kan Låsas-beteendet (har väl otur/läser tramstrådar när jag väl är inne). Utgick ifrån att det var relativt vanligt men dåså. Merparten här i tråden verkar ju hålla med mig om att det är en halvlimpa bajsnödigt/otåligt beteende. Då är jag med andra ord mindre bortkommen än jag utgick ifrån..nejdå *s*. Intressant att det är vanligare på andra forum. Flashback har visserligen fler moderatorer än andra forum jag varit på, men å andra sidan är ju flashback gigantiskt i sig vilket nog gör det svårare administrativt rent generellt. Tack för alla bra inputs, ni som svarat.
Senast redigerad av hinhale 2025-01-09 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in